מבוי סתום בין גפני ללוקר על העלאת מס הכנסה

(עדכון) - יו"ר ועדת הכספים תובע להחליף את הצעד בהעלאת מס החברות ב-1% ומאיים שלא להעלות להצבעה את חבילת הגזירות

הסתיימה ללא תוצאות פגישתם של יו''ר ועדת הכספים, משה גפני ("יהדות התורה") ויו"ר ועדת עבודה ורווחה, חיים כץ, עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, בנושא התנגדותם להעלאת מס הכנסה למדרגה שלישית.

גפני תובע לבטל את ההעלאה במס הכנסה למשתכרים 8,881 ל-14,400 שקל ולהעלות את מס החברות ב-1% - אחרת לא יעלה את החבילה כולה להצבעה, הצפויה מחר (ב') בבוקר. העלאת מס חברות צפויה להניב כ-700 מיליון שקל, מעט יותר ממה תניב העלאת המס למשתכרים 8,808-14,400 שקל בחודש (המדרגה השלישית). הצעתו של גפני מנוגדת לעמדה המקצועית של האוצר, אך בעיקר זוכה לווטו מוחלט של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

נתניהו ושטייניץ הדגישו בפני גפני את החסרונות בהעלאת מס החברות בתקופה זו, וגם מנכ"ל האוצר דורון כהן עשה כן.

"אינונ מציעים להגדיל את מס הכנסה לשתי המדרגות הנמוכות, ומי שמשתכר 9,000 שקל ישלם עוד 11 שקל בחודש - אמר היום מנכ''ל האוצר, דורון כהן, בדיון מיוחד שנערך בוועדת הכספים סביב אישור החבילה הפיסקלית.

"הנזק לבעלי ההכנסות הנמוכות הוא מזערי. טוענים שלאנשים הללו מקצצים חצי מהמשכורת וצריכים להכניס את זה לפרופורציה. מדובר על 11 שקל יותר. ברור שקשה לכולם. אבל נטל על המס על מעמד הביניים - זה לא נטל כבד. החיים קשים, אבל מתווה מס ההכנסה בישראל לא כבד. פגיעה בצמיחה עלולה ליצור הרבה יותר קשיים כי לאנשים לא תהיה תעסוקה. עוד 11 שקל מס על מי שמרוויח 9,000 שקל בחודש לא יכביד על אף אחד".

מנכ"ל האוצר הוסיף: "מאוד קשה להביא את הסכום ממקום אחר. אין מדינה אחרת בעולם שרוב הדרגות הנמוכות לא משלמות כמעט מס הכנסה. ועדת טרכטנברג קבעה שמס החברות יעלה. דווקא בתקופה הזו, אסור להעלות עוד מס חברות.

"חברות שמשלמות מס חברות נתונות היום בקשיים: חברות סלולר, חברות הביטוח, הבנקים, חברות השיווק. מדובר בחברות שהרווחיות שלהן צונחת או לכל הפחות יורדת. העלאת מס חברות תפגע בתעסוקה. אין בחבילה צעדים דרקוניים".

דיון נפרד במיסוי הנדל"ן

כפי שנחשף ב"גלובס", החקיקה על הרווחים הכלואים והתוכנית להעמקת הגבייה יפוצלו מהחבילה, בעיקר עקב הצורך בחקיקה נפרדת עבורן. "יצטרכו לאשר את זה עד סוף השנה, אחרת נצטרך להעלות מסים אחרים", אמר בכיר באוצר בתגובה לדברים.

כמו כן, גפני ביקש לדון בנפרד במס על הדיור ולזמן לדיון מעמיק בנושא את שר השיכון אריאל אטיאס.

יו"ר ועדת הכספים מבקש עוד שני שינויים מינוריים, שלא צפויים לעכב את ההצבעה מחר ומיטיבים בעיקר עם האוכלוסייה החרדית: העיקרי הוא מתן פטור ממס נוסף למוכרי דירות שיהיו חייבים במס, כמו כן, הכרת בזוג שעובד יחד כשני ישויות נפרדות לצורך תשלום מס הכנסה.

700 מיליון
 700 מיליון