גורמים בטבע: "מתיחות בין דשא למנכ"ל לוין"

הגורמים מוסיפים כי דשא אינו רואה עין בעין את מהלכיו של לוין, ואת המינויים האחרונים שביצע בחברה ■ טבע בתגובה: "מערכת היחסים בין לוין לדשא מצוינת, ומבוססת על הערכה ומחויבות הדדית"

כשמנכ"ל חדש בחברת ענק כמו טבע נכנס לתפקידו, אך טבעי שמשהו משתנה בהרמוניה ששררה עד לאותו רגע בשדרת הניהול של החברה. מנכ"ל חדש, ברוב המקרים, ינסה להטביע את חותמו, לשנות את סדרי העבודה שלפיהם עבד קודמו בתפקיד, ולא בטוח שהכפופים לו יהיו מרוצים מכך.

כשג'רמי לוין, בן 58, מונה למנכ"ל ענקית התרופות הישראלית טבע לפני כשלושה חודשים, היה ברור כי אותה הרמוניה תתערער. טבע, למרות גודלה ועוצמתה, אינה שונה מרוב החברות שמחליפות מנכ"ל ו"סובלות" מתופעות לוואי בעקבות כך.

במקרה של טבע, אפשר להניח כי אותה הרמוניה התערערה יותר מהרגיל, מכיוון שלוין הוא מנכ"ל אמריקני, והוא שבר בפעם הראשונה מסורת שלפיה לחברה הישראלית הגדולה בכל הזמנים יש מנכ"ל ישראלי, "צבר", שנולד והתחנך כאן.

כנראה זה מה שקרה. לפי גורמים בכירים בטבע שעימם שוחח "גלובס", זה כמה חודשים שוררת מתיחות בין אייל דשא, סמנכ"ל הכספים של החברה, לבין לוין. דשא (59), שאחראי בין היתר על הקשר של החברה עם שוקי ההון, מכהן בתפקידו זה ארבע שנים, וזו לו הקריירה השנייה בחברה. בין 1989 ל-1996 כיהן דשא כמשנה לסמנכ"ל הכספים דאז של החברה, דן זיסקינד, ואז פרש מהחברה לטובת צ'ק פוינט, שבה כיהן כסמנכ"ל כספים בין 2000 ל-2008.

לפי אותם גורמים, דשא מתוסכל ממעמדו הנוכחי בטבע, ותסכול זה נובע, בין היתר, ממהלך די חריג שמוביל לוין באחרונה. לוין מתכנן להעביר את הטיפול בקשרי המשקיעים של החברה (IR) מדשא לחברה אמריקנית חיצונית, או לגייס גורם פנימי שיעשה זאת בנפרד מדשא. ניהול קשרי המשקיעים היה תמיד באחריותו של סמנכ"ל הכספים של טבע, מזיסקינד ועד דשא, ולכן העברתו לחברה חיצונית מהווה פגיעה במעמדו של דשא בחברה.

נותר בודד בצמרת הישראלים

מהלך זה, לפי אותם גורמים, אינו הגורם היחיד שקירר את מערכת היחסים בין שני האנשים. לוין ביצע באחרונה סדרה של חילופי מנהלים בטבע, והביא מנהלים רבים שהיו מקורבים לו בתפקידיו הקודמים, על חשבון ותיקים בטבע.

לפי הידוע, דשא לא היה שבע רצון ממינויים אלו, וראה בהם פגיעה במעמדו בתוך החברה. דשא נותר כמעט בודד בצמרת של טבע מבין המנהלים הישראלים הוותיקים בחברה.

ביום חמישי האחרון הודיע לוין על מינויו של ד"ר קרלו דה נוטריסטפני לנשיא ולמנכ"ל התפעול הגלובלי (תפקיד שלא היה קיים בחברה עד כה), ועל מינויו של אהרון (אריק) יערי לתפקיד סמנכ"ל בכיר לקשרי ממשל וקהילה.

נוטריסטפני הוא הצנחה מבחוץ, ובעברו הלא רחוק שימש בתפקיד בכיר בבריסטול מאיירס, אותה חברה שממנה פרש לוין לטובת טבע.

לפי אותם גורמים דשא עלול לשקול פרישה מטבע, אך חלקם טוענים כי הדבר לא יקרה בטווח הקצר. לדבריהם, לא מקובל שבאותה שנה מנכ"ל וסמנכ"ל כספים יפרשו - במיוחד בחברת ענק כמו טבע. עוד נטען, כי לו היה לוין מעוניין להחליף את דשא, הוא היה עושה זאת כבר עם כניסתו לתפקיד.

כך או אחרת, דשא עובד בטבע כבר ארבע שנים (בנטרול הקריירה הראשונה שלו בחברה), כך שהוא די קרוב לתקופת הכהונה הממוצעת של בכיר דוגמתו (חמש שנים).

מטבע נמסר בתגובה: "מערכת היחסים בין מנכ"ל טבע, ג'רמי לוין, לבין אייל דשא, סמנכ"ל הכספים, היא מצוינת ומבוססת על הערכה ומחויבות הדדית. אייל רואה את עצמו מחויב לג'רמי לוין ולטבע. אנו מוצאים לנכון להכחיש מכל וכל שמועות המנסות להצביע על מצב אחר".

חשד לשוחד באמריקה הלטינית

טבע, שפרסמה ביום חמישי האחרון את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה, נסחרת לפי שווי של 34.3 מיליארד דולר, לאחר שאיבדה 2.1% מתחילת השנה, ו-13.4% מהשיא שנקבע במאי האחרון. מניית החברה ירדה בנאסד"ק 1.7% ביומיים שמאז פרסום הדוחות, למחיר של 39.5 דולר.

דוחות טבע מגלים, בין היתר, כי החברה זומנה לתשאול על-ידי ה-SEC (רשות ני"ע האמריקנית) בחשד למתן שוחד במסגרת פעילותה באמריקה הלטינית. חברות הנסחרות בארה"ב מנועות על-ידי החוק האמריקני לתת שוחד בכל מדינה בעולם. טבע מסרה, כי היא בוחנת את הפנייה, וגם מבצעת בדיקה משלה, אך האירוע כולו עדיין בשלבים ראשוניים, ולא ניתן לדעת כיצד יתפתח.

נתון מעניין אחר הוא התפתחות השת"פ עם חברת מוצרי הצריכה והבריאות פרוקטר אנד גמבל בתחום המיתוג של תרופות ללא מרשם, שהניבה ברבעון מכירות של 219 מיליון דולר, גידול של 21% בפעילות ה-OTC ברבעון המקביל, טרם השקת הפעילות המשותפת עם פרוקטר.

האנליסטים בדרך כלל ניטרליים

אנליסטים שפרסמו סקירות בעקבות הדוחות היו ברובם ניטרליים לגביהם. באופנהיימר ממליצים למניית החברה "החזק"' ללא מחיר יעד, אך עם ההצהרה: "חברת טבע ומנייתה ראויים להערכה גבוהה יותר מצד השווקים, בשל הפיזור הגיאוגרפי והפיזור בין מוצרים, חיזוק התחום הממותג והקטנת התלות במוצר קופקסון".

עוד טוענים באופנהיימר, כי ניתן להבין משיחת הוועידה שנלוותה לדוחות, כי כנראה מתוכנן בטבע קיצוץ בעלויות הייצור, ומיזוג מפעלים. בדויטשה בנק, שם ממליצים "קנייה" במחיר יעד של 48 דולר, מציינים גם כן כי זהו כיוון סביר, בשל הרקע של סמנכ"ל התפעול החדש שהביא לוין לחברה, שביצע צמצום מפעלים משמעותי בתפקידו הקודם בבריסטול מאיירס.

בנידהם ממליצים "החזק" ללא מחיר יעד, בציינם כי: "הסיכונים המיידיים סביב החברה פחתו משמעותית ברבעון, והסיכונים הנותרים מתומחרים במניה, אך עדיין לא ברור מהיכן יגיע האפסייד. הציפיות כי לוין יביא מרפא קסם לבעיות של טבע התפוגגו. עם זאת, המניה זולה, וייתכן שהגענו לרצפה".

ב-UBS ממליצים "קנייה" עם מחיר יעד של 52 דולר, אך גם אומרים: "אנחנו מאמינים שהמניה תהיה די קפואה בתקופה הקרובה".

גם במריל לינץ' ממליצים "קנייה", עם מחיר יעד של 53 דולר: "ייתכן כי השוק פסימי מדי לגבי הירידה במחיר הקופקסון", הם אומרים.

בגולדמן זאקס ההמלצה למניה היא "ניטרלי", ותוצאות הרבעון מוגדרות כ"סבירות אך באיכות נמוכה", בעיקר בשל הירידה בשיעור הרווח הגולמי וכן בשל מכירות ממותגות נמוכות מכפי שציפו שם. גם במורגן סטנלי ממליצים "משקל שווה" (מקביל ל"החזק").

סבינה פודבל מלידר שוקי הון אומרת, כי הדוח היה "סביר וצפוי", ומדגישה כי רוב הצמיחה בפעילות האינובטיבית של החברה לא הייתה אורגנית. למרות זאת ממליצה פודבל "קנייה" למניה במחיר של 49 דולר, בשל אמונה ביכולתו של לוין לקדם את החברה בתחום האינובטיבי.

הנהלת טבע
 הנהלת טבע