עד המדינה בתיק הולילנד מקבל מהמדינה 12 אלף שקל בחודש

זאת כ"דמי מחיה" למשך 8 שנים ■ הפרקליטות טענה כי הכספים נועדו להגנתו, והסבירה את ההחלטה לחשוף את הסכום: העד משתמש בכספים לתשלום חובות

עכשיו זה רשמי: ש"ד, עד המדינה במשפט פרשת הולילנד, מקבל מדי חודש מהמדינה 12 אלף שקל כ"דמי מחיה". זאת, החל ממועד חתימת הסכם עד המדינה שנחתם עמו בפברואר 2010 ולתקופה שלא תעלה על 8 שנים. בסך-הכול מדובר בסכום של מיליון ו-152 אלף שקל שצפוי לקבל ש"ד.

הנתונים על דמי המחיה שמקבל ש"ד מכספי הציבור בתמורה לעדותו במשפט נחשפו היום (ג') במסמך שהגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בתגובה לבקשת הסנגורים להעמיד לעיונם את החלק בהסכם עד המדינה שבין המדינה לש"ד, העוסק בתמורה הכלכלית שמקבל ש"ד.

ההחלטה לחשוף את דמי המחיה שמקבל ש"ד, התקבלה בפרקליטות לאחר לבטים, ולמרות שעמדתה העקרונית של הפרקליטות היא כי דמי המחיה הניתנים לעדי מדינה הינם חסויים על-פי דין. עמדת הפרקליטות היא כי כספי דמי המחיה שמקבל ש"ד אינם טובת הנאה על-פי החוק, אלא כספים שנועדו להבטיח את הגנתו של ש"ד.

"נסיבות מיוחדות"

את ההחלטה לחשוף בכל זאת את גובה דמי המחיה שמקבל ש"ד נימקה הפרקליטות בכך שפרשת הולילנד מאופיינת בנסיבות מיוחדות, ובין היתר בכך שכספי דמי המחיה שמקבל ש"ד משמשים אותו לתשלום חובות.

"בין שאר הדברים המייחדים פרשה זאת מפרשות אחרות, קיים גם העניין הנוגע לחובותיו האזרחיים של העד והקשר שלהם לדמי המחיה. מתברר כי העד נקלע למציאות לפיה בעקבות הגעתו להסדרים עם נושים שונים, הוא משלם תשלומים עיתיים לכיסוי חובותיו, מתוך הכספים שהוקצו לו על-ידי המדינה לצרכי מחייתו", כתבה הפרקליטות בתשובתה. "בנסיבות המיוחדות שנוצרו בתיק, החלטנו כי באופן חריג יש להביא לידיעת ההגנה את היקף הכספים הניתנים לעד מדי חודש".

כן ציינה הפרקליטות בתשובתה כי גובה דמי המחיה שניתנים לעד המדינה כבר נחשפו בכלי התקשורת, ומקורבים לעד המדינה אף אישרו את הדברים, וכי בהחלטה לחשוף את גובה דמי המחיה היא לקחה בחשבון גם הערה שהעיר השופט דוד רוזן, הדן בתיק הולילנד, בעת דיון שנערך בסמוך לאחר הגשת כתב האישום, שבו הביעה הפרקליטות התנגדות לחשיפת דמי המחיה שמקבל ש"ד, לפיה כדאי לפרקליטות לשקול את עמדתה בנושא.

מחיקת חובות מס

יצוין כי תשלום דמי המחיה לש"ד משולם בנוסף על הטבות אחרות שקיבל ש"ד מהמדינה, בתמורה לעדותו.

בין היתר, המדינה מממנת לש"ד את האגרה בסך 750 אלף שקל שנדרש ש"ד לשלם בתביעה אזרחית בסך 30 מיליון שקל, שהגיש נגד הלל צ'רני, יזם פרויקט הנדל"ן, ואחד מהנאשמים המרכזיים בתיק הולילנד.

כמו כן, התחייבה המדינה, כלק מהסכם עד המדינה, למחוק חובות של ש"ד לרשויות המס, המסתכמים בכמיליון שקל. עוד התחייבה המדינה שלא להעמיד את ש"ד לדין בגין חלקו בפרשת הולילנד וספיחיה, וכן לשלם את שכר-טרחתו עורך-דינו בהליכים אזרחיים, ככל שאלה יינקטו נגדו על-ידי מי שייפגעו מעדותו.

בנוסף, ש"ד, שנחשב על-ידי המשטרה והפרקליטות ל"עד מאוים", זוכה לאבטחה צמודה שממומנת גם היא על-ידי המדינה.

שוחד תמורת קידום פרויקטים

ב-1 ביולי 2012 עלה לראשונה ש"ד לדוכן העדים והתחיל למסור את עדותו במשפט פרשת הולילנד, המתנהל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. העדות צפויה להתחדש עם תום פגרת בתי המשפט, ב-2 בספטמבר.

במשפט פרשת הולילנד עומדים לדין נבחרי ציבור רבים, בהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, המואשמים בלקיחת שוחד מיזמי פרויקט הנדל"ן עצום הממדים בירושלים, הלל צ'רני ואביגדור קלנר, בתמורה לקידומו. חקירת הפרשה החלה בעקבות עדותו של ש"ד באפריל 2010.

כתב האישום, שגיבשו אנשי פרקליטות מיסוי וכלכלה, כוול גם שתי פרשיות-משנה - פרשיית חברת תעשיות מלח ופרשיית חברת הזרע.

באדיבות המדינה
 באדיבות המדינה