אוהבים מוזיקה קלאסית? הנה דיסקים חדשים ומומלצים

שלושה דיסקים של הבריטי, הספרדי והאיטלקי: הפסנתרן הבריטי פול לואיס הקליט את מכלול הסונטות והקונצ'רטי של בטהובן ■ ביצועי מופת להכרת המלחין חואקין רודריגו ■ אלבום הסולו השני של זמר הבריטון האיטלקי אילדברנדו ד'ארכאנג'לו

שוברט למתקדמים

פול לואיס: שוברט. דיסק כפול "הרמוניה מונדי"

הפסנתרן הבריטי פול לואיס, 40, צבר בשנים האחרונות מעמד של פרשן מוביל למוזיקה לפסנתר מהרומנטיקה המוקדמת. הוא הקליט בשנים האחרונות את מכלול הסונטות והקונצ'רטי של בטהובן, וכן את "וריאציות דיאבלי". ההקלטות, שיצאו בחברת "הרמוניה מונדי" היוקרתית, זכו לביקורות נלהבות.

לאחר סיום פרויקט הענק של בטהובן, חוזר כעת לואיס למוזיקה של פרנץ שוברט, שגם ממנו הקליט לא מעט בעבר. האלבום הנוכחי הוא אלבום כפול, שבמרכזו שלוש סונטות מאוחרות (850, 894 ו-840 ברשימת דויטש). בנוסף להן מופיעים באלבום ארבע ה'אימפרומפטי' (Impromptus) ד. 899, ושלושת הקטעים לפסנתר ד. 946.

הקו הפרשני שמציג לואיס ממשיך את זה של הקלטותיו בעבר. הנגינה שלו חזקה ונוכחת מאוד, ובסונטות לטעמי אפילו מעט תקיפה מדי. עם זאת יש לו גם רגעי חסד רבים, בעיקר ב"אימפרומפטי" המקסימים בדיסק השני. בכל מקרה, הביצוע פחות יתאים לאוהבי פרשנות רכה ומעודנת, ויותר לאלו המעדיפים ביצועים עוצמתיים שלא מנסים להתחנף.

להלחין בלי לראות

חואקין רודריגו - שישה קונצ'רטי. דיסק כפול "דויטשה גרמופון"

המלחין הספרדי חואקין רודריגו נפטר בשנת 1999, כשהוא בן 98. רודריגו התעוור בגיל שלוש כתוצאה ממחלה, ואת התווים ליצירותיו נאלץ להכתיב לעוזרים. הוא זכה לפרסום עולמי בזכות "קונצ'רטו דה ארנחואז" (Aranjuez) לגיטרה ולתזמורת, ששימש כמקור השראה לעשרות זמרים ומלחינים. מעבר לו חיבר כמעט 200 יצירות, בז'אנרים שונים ומגוונים. אלבום האוסף הזה של "דויטשה גרמופון" כולל שישה קונצ'רטי של רודריגו. שניים מהם מפורסמים מאוד - "קונצ'רטו דה ארנחואז" והקונצ'רטו היפהפה "פנטזיה לבן-אצולה", שגם הוא כתוב לגיטרה ותזמורת. היתר מוכרים פחות: "קונצ'רטו אנדאלוס" לארבע גיטרות ותזמורת, "קונצ'רטו פסטורל" לחליל ותזמורת, "קונצ'רטו סרנאטה" לנבל ותזמורת, ו"קונצ'רטו מדריגל" לשתי גיטרות ותזמורת.

הביצועים באוסף לוקטו מהקלטות עבר של אמנים נפלאים כמו נרסיסו יפס, החלילן פטריק גלואה, נגן הנבל ניקאנור זאבאלטה ועוד. אלו ביצועי מופת, והתוצאה מומלצת מאוד למי שמבקש להכיר את רודריגו גם מעבר ליצירותיו המפורסמות. עם זאת נדרשת אזהרה - לא כל היצירות שמופיעות באלבום עומדות בסטנדרט הגבוה של "קונצ'רטו ד'ארנחואז".

מוצרט בקול קטיפה

אילדברנדו ד'ארכאנג'לו שר מוצרט. מנצח: ג'אנאנדראה נוסדה. "דויטשה גרמופון"

תענוג. זהו אלבום הסולו השני של זמר הבריטון האיטלקי הנפלא אילדברנדו ד'ארכאנג'לו (ildebrando d'arcangelo), 43. האלבום הראשון שלו הוקדש להנדל, והנוכחי - למוצרט.

במרכז האלבום יש מגוון קטעים מתוך תפקידי בריטון ובאס-בריטון מהאופרות האיטלקיות של מוצרט: לפורלו ודון ג'ובאני מ"דון ג'ובאני", פיגארו מ"נישואי פיגארו", גוליילמו מ"כך עושות כולן" ועוד. את ד'ארכאנג'לו מלווה תזמורת טורינו בניצוחו של ג'אנאנדראה נוסדה (Noseda), המוכר היטב לקהל הישראלי בזכות הופעותיו עם הפילהרמונית.

ד'ארכאנג'לו הוא בעיניי אחד מזמרי הבריטון הנפלאים שפועלים כיום. יש לו קול קטיפה יפהפה, גמישות קולית פנומנאלית, וכמובן - דיקציה איטלקית מושלמת. כל היכולות האלו באות פה לידי ביטוי מושלם, והופכות את הדיסק למומלץ מאוד לאוהבי שירה. חבל רק שאי-אפשר לראות אותו: ד'ארכאנג'לו ניחן בנוכחות בימתית כובשת, שאותה למרבה הצער ניתן לראות רק בהקלטות מצולמות.