דסק"ש זינקה בכ-44% ביומיים האחרונים; "אין סיבה"

הזינוק הדו-יומי קיזז מעט ירידה של 71% מתחילת השנה ■ מנכ"ל בית ההשקעות סיגמא: "ארגון מחדש של החזקות הנדל"ן בשופרסל עשוי לאפשר לדסק"ש לחלק דיבידנד - דבר שנמנע ממנה עד כה"

ביומיים האחרונים זינקה מניית דיסקונט השקעות ב-43.8%, תוך שהיא מרכזת עניין רב בקרב המשקיעים, וסוחפת אחריה את מניות קבוצת אי.די.בי . "גלובס" בדק האם בשוק חושבים שהחברות-הבנות בקבוצה הוענשו יתר על המידה (מניית דסק"ש ירדה ב-71% מתחילת השנה)?

"אני לא רואה סיבה הגיונית לעליית הנייר", אמר היום ל"גלובס" גורם בכיר בשוק. לטענתו, החזקות דסק"ש, כגון שופרסל וסלקום , אינן במצב טוב ורואים זאת בדוחות הכספיים שלהן.

מנגד, יש הסבורים כי מצבן של החזקות דסק"ש דווקא סביר וכי העליות נובעות, בין היתר, מהשילוב של רכישה עצמית של מניות החברה האם על-ידי בעל השליטה דנקנר (כ-50 מיליון שקל עד כה) ומהאפשרות להצפת ערך בחברה הבת שופרסל.

"ארגון מחדש של החזקות הנדל"ן בשופרסל עשוי לאפשר לדסק"ש לחלק דיבידנד - דבר שנמנע ממנה עד כה", אומר אורי גלאי, מנכ"ל בית ההשקעות סיגמא. לדבריו, העליות האחרונות במניה נובעות מהתחזקות תחושת הביטחון של המשקיעים בקבוצת אי.די.בי. למרות הסברו של גלאי, נציין כי רוב הגורמים בשוק שאליהם פנינו התקשו להצביע על הגורמים שהובילו לזינוק במניות דסק"ש, בייחוד על רקע העובדה שהשווי הנכסי שלה (NAV) שלילי.

"כיוון טוב, אך לא מספיק"

אפשרות אחרת היא שהעליות נובעות מניצול הזדמנות על ידי גורמים בשוק. היקף החזקות הציבור בדסק"ש נמוך יחסית (25%), אך כיוון ששווי השוק שלה נמוך מ-500 מיליון שקל היקף הסחורה הצפה בה הוא כ-119 מיליון שקל. לכן, מחזור מסחר של מיליוני שקלים בודדים במניה מספיק בשביל ליצור תזוזות גבוהות במחירה. כך למשל, מחזור של 8 מיליון שקל הספיק כדי להקפיץ את מניית דסק"ש ב-16%.

גלאי מסכם ואומר כי למרות שהכיוון שבו אי.די.בי פועלת לאחרונה הוא חיובי, זה עדיין לא מספיק.

"בעיית המינוף של אי.די.בי עדיין תלויה ביכולת לממש נכסים, בהחזקה במניות קרדיט סוויס וביכולת להעלות דיבידנדים", הוא אומר, "ברור שבתשואות האג"ח הנוכחיות הם לא יוכלו למחזר את החוב". כנשאל אם לדעתו אי.די.בי תכריז על הסדר חוב, ענה כי "כרגע נראה שהקבוצה רחוקה מהסדר חוב, אך היא צריכה לפעול במהירות ובנחישות כדי להימנע מכך, יש לה הרבה כסף להחזיר ב-2013".