צינון שוק הנדל"ן ייפגע בחלשים

שוב נלחשים רמזים על כוונות להפעיל את "נשק יום הדין" של בנק ישראל

שוק הדיור שוב מתחמם. היקף המשכנתאות שניתנו בשלושת החודשים האחרונים גבוה בכ-20% מהממוצע בשנה האחרונה, ובבנק ישראל שוב מודאגים, כאשר הנגיד, פרופ' סטנלי פישר, חושש מאוד מהתפתחות בועת נדל"ן, ובצדק. כידוע, אחד הכלים לקירור שוק הנדל"ן הוא העלאת ריבית. ואולם כאשר המשק נמצא במסלול של האטה, ו-2013 מסתמנת כשנת מיתון, פישר לא צפוי לעשות זאת.

וכך, שוב נשמעות הרמיזות כי הבנק המרכזי יפעיל את "נשק יום הדין", איסור גורף על משכנתאות במינוף גבוה. מדובר בצעד דרסטי - על הבנקים יאסר לתת הלוואות משכנתא חדשות בשיעור מימון (LTV) גבוה מ-60% ממחיר הנכס. הגבלה כזו תחייב את נוטלי המשכנתאות להביא מכיסם 40% ממחיר הדירה, ומי שאין לו את ההון הנדרש - שלא יקנה דירה.

בפיקוח על הבנקים דנים בכך זה שנתיים כמעט, ומהססים מאוד לפעול כך. מעבר להתערבות גסה בשוק החופשי, הגבלת שיעור המימון היא צעד שנוי במחלוקת, שעלול לגבות מחיר חברתי כבד.

החשש העיקרי של בנק ישראל נובע מהאגרסיביות של הצעד, שעלול להוציא מהשוק לווים שאין ביכולתם להעמיד הון עצמי של 40% משווי הנכס, צעד המהווה פגיעה ישירה באוכלוסיות החלשות בשוק - זוגות צעירים ותושבי הפריפריה.

קשר עקבי

ניתוח שוק המשכנתאות שפורסם אתמול (ג') ב"גלובס" מצביע בבירור על קשר עקבי בין מחיר הדירה לשיעור המינוף שנלקח לרכישתה. מנתוני בנק ישראל עצמו עולה כי הלוואות ממונפות משמשות בעיקר לרכישת דירות במחיר נמוך, של 800 אלף שקל לכל היותר: 60.5% מרוכשי הדירות בשווי של 800 אלף שקל לכל היותר נטלו ההלוואה של יותר מ-60% משווי הנכס. לעומת זאת, השכבות המבוססות מצליחות לרכוש דירה במינוף נמוך יחסית; ככל ששווי הדירה גדל, שיעור המינוף קטן. כך למשל, 37% מרוכשי דירות בשווי של 1.2-2 מיליון שקל קיבלו שיעור מימון גבוה, ורק 26.5% ממי שרכש דירה ביותר מ-2 מיליון שקל עשה זאת במינוף גדול מ-60%.

עולה טענה, כי חלק מאלו שרוכשים דירות זולות במינוף גבוה הם משקיעים שרוכשים דירה שנייה ושלישית להשקעה, ואכן בנק ישראל ומשרד האוצר סימנו מזמן את המשקיעים כאוכלוסייה שיש לצמצם אותה. ואולם הכלי שצפוי בנק ישראל להפעיל (אם וכאשר) לצינון השוק קהה מדי. ייתכן שהמשקיעים ייפגעו, אך הצעד ייפגע יותר בשכבות החלשות.

המשקיעים יכולים להרשות לעצמם להקטין את מרכיב המינוף בהלוואה, או אף לוותר על רכישת הדירה. השכבות החלשות? לא; אין להן ברירה, וכבר כיום הן נאלצות להסתפק בדירות זולות, וגם לקחת מינוף גבוה, כי אין להם דרך אחרת לרכוש דירה. בימים של מחאה חברתית, קיצוצים בתקציב ומיתון מתקרב, האם זה נכון לבנק ישראל לעשות צעד שיפגע בסופו של דבר בחלשים ויעמיק את הפערים בחברה?

שיעןר הרכישות
 שיעןר הרכישות