"ז'אנר האלתור מתנהל מתשוקה ורצון טוב נטו, מגיע לו יותר"

שבעה צעירים שמנהלים קריירות בתחומים שונים, מהייטק ועד הוראה, חברו לקבוצת אימפרוביזציה מרעננת במיוחד הנקראת "אימפרוב"

כשאתה מעביר חודשים בחזרות, וחלק בלתי נפרד מהדינמיקה היא לזרוק אסוציאציות ולראות מה התגובה הראשונה של כל אדם בחדר, קשה להגיע להיכרות אינטימית יותר עם אנשים", כך מתאר אורי ליפשיץ את מערך היחסים באימפרוב (קיצור של אימפרוביזציה) - "למאבאטי".

ליפשיץ חבר בקבוצה לצד חמישה גברים (אורן חנקין, איתמר קרביאן, אורן כרמי, אמיר עצמון ורונן זילברמן) ובחורה אחת (אילה זילברמן), שהחלו לעבוד יחד לפני כשנתיים ולהופיע לפני כשנה.

זילברמן, שהצטרפה אליהם לפני כחצי שנה, היא היחידה שלמדה תיאטרון באופן רשמי ומתפרנסת ממשחק במשרה מלאה (לאחרונה גילמה את הגר פרימור בסדרה "תנוחי"). עבור השאר מדובר בתוספת מרעננת לקריירות בתחומים מגוונים - מהייטק ועד יזמות והוראה.

"הגרעין המייסד היה אני, אורן חנקין ואורן כרמי", משחזר איתמר קרביאן, "ראינו מופעי אימפרוב מחו"ל ב-DVD וחשבנו שזה נפלא, אבל ברור שעד המימוש עבר זמן. עשינו אודישנים לעשרות אנשים עד שהתגבש ההרכב הנוכחי, ובמקביל גילינו שהתחום מפותח בארץ הרבה יותר ממה שקהל יודע. יש אפילו תחרות שנתית לאמני אימפרוב שזכינו בה בשנה שעברה".

- אז מה זה אימפרוב, ובמה הוא שונה ממופעי אלתור כמו תיאטרון פלייבק?

ליפשיץ: "בפלייבק הקהל מנחה את השחקנים לכל אורך המופע. באימפרוב זה מתחיל בקווים מנחים כלליים מהקהל אבל משם הדינמיקה תלויה רק בנו, כמו כדור שאנחנו מגלגלים האחד לשני לאורך שעה וקצת, וכל מופע שונה לחלוטין מקודמו".

- ואין חוקים?

עצמון: "ברור שיש, אחרת זה כאוס. החוק העיקרי באימפרוב הוא לומר 'כן' לכל דבר, כי לאף אחד אין מושג איך יתקילו אותו. אם מישהו מחליט שאתה צריך לשיר בערבית, או להיכנס לדמות של אישה, אתה חייב בתוך שניות למצוא דרך לעשות את זה".

זילברמן: "הגעתי לאימפרוב דרך חבר משותף, מולי שולמן, שחקן נפלא ואחד מאמני האימפרוב הוותיקים בארץ שעוזר לנו בחזרות. הוא הזמין אותי לחזרה במהלכה בקשו שאשתלב וזה פשוט כבש אותי. בלימודי המשחק אצל יורם לוינשטיין קיבלתי בסיס לאלתור על במה מול פרטנר, ועדיין זו דינאמיקה שונה לחלוטין מחזרות עם תסריט או מחזה".

רונן זילברמן: "זה בטח יעבור ממש רע, אבל לא סתם עבר זמן עד שבחורה השתלבה בקבוצה. משום מה לנשים קשה עם אימפרוב. אילה הייתה הראשונה שקלטה את הקטע".

- "למאבאטי" זה תחביב כיפי, או שאתם רואים את עצמכם הופכים את ההרכב למשרה מלאה?

קרביאן: "אנחנו משקיעים המון אנרגיות בקבוצה. שעות של חזרות בשבוע, וזה לא קל לשבעה אנשים שכל אחד מנהל קריירה נפרדת. כסף אולי לא נעשה, אבל הייתי רוצה להאמין שהפעילות שלנו תתרום לחשיפה והכרה של קהל באימפרוב כי בעיני זו אמנות לכל דבר".

זילברמן: "היינו רוצים לראות את התחום זוכה גם לתמיכה ממסדית, כמו תיאטראות פרינג'. שתתאפשר הקמת אולם בית לאמני אימפרוב. נכון לעכשיו, הז'אנר מתנהל בארץ מתשוקה ורצון טוב נטו ומגיע לו הרבה יותר".

המופע הקרוב של קבוצת "למאבאטי" יתקיים ביום ראשון (ה-12 בחודש), במועדון ה-Sublime (דרך סלמה 53) בתל-אביב