סכסוך הקרקע בהדר גנים בפ"ת: ביהמ"ש יכריע

חברי קבוצת רכישה להקמת פרויקט בן 180 דירות בשכונת הדר גנים בפתח-תקווה הגישו תביעה נגד בעלות הקרקע שמהן סיכמו לרכוש מגרש לבנייה

הישג לקבוצת רכישה בתביעה נדירה נגד בעלי קרקע, לפחות לפי שעה: בית המשפט המחוזי מרכז החליט השבוע לדחות בקשה לסילוק על הסף של התביעה, בהיקף 13 מיליון שקל, וידון בה החל בדצמבר.

כפי שנחשף ב"גלובס" באוקטובר 2011, חברי קבוצת רכישה להקמת פרויקט בן 180 דירות בשכונת הדר גנים בפתח-תקווה הגישו, בצעד נדיר, תביעה נגד בעלות הקרקע שמהן סיכמו לרכוש מגרש לבנייה.

על-פי רוב, מופנות הטענות נגד מארגני הקבוצות, אלה המשווקים את הזכויות בקרקע לרוכשים פוטנציאליים, שלאחר מכן רוכשים את הקרקע ובונים עליה.

בכתב התביעה טענו חברי קבוצת הרכישה - שחלמו על דירת 4 חדרים חדשה ב-900 אלף שקל - כי על סף החתימה על רכישת המגרש להקמת הפרויקט, לאחר משא-ומתן של שנה שהחל ב-2009, ואחרי שכל חבר קבוצה הפקיד מקדמה בסך 100 אלף שקל, נסוגו מוכרות הקרקע מהעסקה במפתיע. התובעים נותרו ללא דירה, ומשום שמחירי הדירות עלו בשיעור דו-ספרתי בשנים שחלפו - אולי גם ללא אופק לדירה.

בבקשה למחיקת התביעה על הסף, טענו בעלות הקרקע כי "לא היה הסכם עקרונות חתום" המתחייב מחוק המקרקעין, ולכן אין עילה לתביעה.

בתשובתם כתבו חברי קבוצת הרכישה, המיוצגים בידי עו"ד ארנון גרפי, כי בשל "הסתלקותן מהמשא-ומתן של בעלות הקרקע בשלבים סופיים כשל הפרויקט", הדבר "הסב לרוכשים נזק כספי ועוגמת-נפש".

השופטת ורדה פלאוט כתבה בהחלטתה כי "אם התובעים (הרוכשים) יוכיחו את כל הנטען על-ידם, נראה, לכאורה, שיוכלו לזכות ולו בחלק מהסעדים המבוקשים על-ידם (פיצוי על-פי חוק החוזים)", לשון ההחלטה.