בעל צימר שהעלים הכנסות: הלקוח שם את הכסף במיקרוגל

מס הכנסה פשט על צימרים בצפון; 10.5% העלימו הכנסות ■ בעלת צימר שהעלימה 18,300 שקל: "לפעמים אני שוכחת לרשום"

בשיא עונת התיירות, מס הכנסה יצא למבצע ביקורות ספרים בצימרים ובחדרי אירוח באזור צפת. המטרה: לאכוף את הוראות ניהול ספרים, לבדוק את חובת רישום הכנסות ולהשיג הרתעה אזורית וענפית. התוצאה: 10.5% מבעלי העסקים שבוקרו לא רשמו הכנסות בספרים.

במסגרת הביקורת נבדקו 161 צימרים וחדרי אירוח ביישובים: אמירים, אליפלט, בר-יוחאי, אור גנוז, ראש-פינה, עמוקה, צפת, בית-הלל, שאר-יישוב, דלתון, שדה-אליעזר, כרכום, ספסופה, מעיין ברוך, רמות-נפתלי, כרם בן-זמרא, חזון, כפר חנניה, דישון, מירון, יסוד-המעלה ושזור.

העסקים שנבחרו, מסבירים ברשות המסים, הם בין השאר עסקים שנמצאו אצלם ליקויים בעבר ועסקים שהתקבל לגביהם מידע בחשד לעבירות מס.

כך למשל, מבדיקת יומן קלנדרי וניירת עסקית התברר כי בעלת חדרי אירוח לא רשמה בחודש האחרון הכנסות בסך 11,600 שקל. לדבריה, היא ילדה לפני חודש וצריכה להתאושש, ו"אחת לתקופה אני מסדרת את הניירת ורושמת קבלות". מרשות המסים נמסר כי היא נחקרה, ותיקה יועבר לתביעות.

בעלת צימרים אחרת, שמבדיקת יומן קלנדרי ותשאול לקוחות עלה כי לא רשמה הכנסות שהתקבלו במזומן ובצ'קים בסך 18,300 שקל הסבירה: "לפעמים אני שוכחת לרשום".

"אני בהתארגנות ובודק אם זה כלכלי", אמר בעל חדרי אירוח המפעיל אותם כשנה מבלי שיש לו תיק ברשות המסים.

במקרה אחר, התשלום שהתקבל ערב הביקורת בסך 680 שקל לא נרשם, ובעלת חדרי האירוח הסבירה כי בשעות הבוקר היא עסוקה בהכנת ארוחת בוקר ופשוט שכחה לרשום את תשלום הלקוח.

בעל חדרי אירוח אחר שלא רשם תשלום בסך 500 שקל שהתקבל ערב לפני יום הביקורת, הסביר כי הלקוח הניח את הכסף במיקרוגל, והוא לקח את הכסף אך שכח לרשום אותו בספרים.

מבחר הסברים שנשמעו לאי-רישום הכנסות, כולל גם: "בגלל הלחץ לא הספקתי לרשום", טענה בעלת חדרי אירוח שלא רשמה הכנסות בסך 4,000 שקל בשבוע האחרון. "הייתה לי פגישה עם יועצת עסקית", אמר בעל חדרי אירוח שלא רשם בסוף השבוע האחרון הכנסות בסך 2,500 שקל. "לא ידעתי שצריך להוציא קבלה על מקדמה", אמרה בעלת חדרי אירוח שלא רשמה מקדמה בסך 800 שקל. "הלקוחה אמורה להגיע לאירוח נוסף בסוף החודש הקרוב, ורציתי לרשום ביחד", הסבירה בעלת חדרי אירוח שלא רשמה סך של 2,200 שקל.

בעל חדרי אירוח שלא רשם 1,600 שקל אמר כי בטעות לא רשם, ובעל צימרים שלא רשם 1,420 שקל אמר כי בקושי יש לו לקוחות, "אולי התפספס לי הרישום". "יכול להיות ששכחתי, ראיתם שהוצאתי קבלה לצ'קים האחרים", אמרה בעלת חדרי אירוח שלא רשמה שיק בסך 1,000 שקל.