עולים במחולות: הריקוד שהביא לארץ עולים חדשים

פרויקט "מסע-מחול" הפך את כפר המחול של הלהקה הקיבוצית בגעתון לביתם של רקדנים שכלל לא חשבו על ישראל קודם ■ ארבעה מהם תוכלו לפגוש על הבמה במופע "סיפורי קודמכל" ■ הסיפורים האישיים שלהם לא פחות מרתקים

רקדנים הם חופשיים. עובדה. כמעט בכל להקת מחול בישראל תמצאו רקדנים מיפן או מארה"ב, מגרמניה או משוודיה. גם רקדנים ישראלים משתלבים לא פעם בלהקות בניו-יורק, לונדון ואמסטרדם. בכל זאת יש משהו יוצא דופן בעובדה שארבעה מתוך עשרת רקדני הלהקה הקיבוצית הצעירה (קיבוצית 2) הם עולים חדשים מארה"ב ומבריטניה, שהגיעו לארץ בזכות המחול.

הדבר בלט לעין במיוחד בבכורת המופע החדש "סיפורי קודמכל". שם רוקד דייויד בן שמעון בתפקיד הראשי המוביל את העלילה, לג'ושוע היינז ולמוזס קפלן יש דואט גברי מרשים ואילו רובי ווילסון, המתלמדת בלהקה, מוכיחה רמה מקצועית מצוינת.

הסיפור שמאחורי ארבעת הרקדנים מעניין לא פחות מהמחול על הבמה. בן שמעון (28), נולד בווירג'יניה לאם יהודייה ששירתה בחיל הים האמריקני. למרות חיי הנדודים של המשפחה, דייוויד הילד למד ריקוד כל השנים. בבגרותו רקד בניו-יורק על בימות ברודווי ובגיל 25 חזר לווירג'יניה ועבר ללמד ריקוד. עד שנתקל במקרה בסדנה שהעביר רמי באר בבית הספר שבו לימד ובעקבותיה הגיע לתוכנית "מסע-מחול". מאז כבר שנתיים הוא רוקד בקיבוצית.

"כשראיתי את המופע 'וכשהגיעה לשמש' נלכדתי בקסם התנועה של רמי ושל הלהקה. אחרי שהתנסיתי בחודשים הראשונים של מסע, כבר הייתי בטוח שזה מקומי והחלטתי לעלות לארץ", הוא מספר.

משיכה פיזית טהורה

במסגרת "מסע-מחול", רקדנים מכל העולם מגיעים לארץ למשך חמישה חודשים, לאחר אודישנים מקצועיים. הם מתגוררים בכפר המחול שבקיבוץ געתון, רוקדים ומתאמנים עם רקדני להקת המחול הקיבוצית ומקבלים שיעורים וסדנאות ממומחים למחול מכל העולם, בסגנונות ריקוד שונים. בנוסף לפעילות המקצועית, התוכנית מעניקה הזדמנות להכיר את התרבות ישראלית, ללמוד עברית, לסייר בארץ ולהתנדב בגליל.

רובי ווילסון (20) שמעה על "מסע-מחול" דרך הפייסבוק. היא בת למשפחה יהודית מבריסטול, אנגליה. בגיל 18 עברה למונטריאול שבקנדה, שם למדה בבלט דיוורטימנטו וקיבלה מלגה לקורס קיץ בלהקה הקנדית החשובה בריטיש קולומביה בלט.

בספטמבר 2010 הצטרפה ל"מסע-מחול" ונשארה מאז. לדבריה, התוכנית פתחה בפניה את הצד היהודי שלה, שלא הייתה מודעת אליו כל-כך. אך לא מדובר רק בסנטימנט למסורת או ברגשות לאומיים, "אחד הדברים שמשכו אותי להגיע לכפר המחול היה העומק שבעבודה המקצועית, שלא מצאתי לא באנגליה ולא בקנדה, כשרקדתי שם".

ווילסון עלתה לארץ והיא גאה במעמדה כישראלית חדשה. מבחינה מקצועית היא מדברת על הלהקה כחלום שהתגשם: "זו תחילתה של הקריירה המקצועית שלי. תמיד רציתי לרקוד בלהקה ברמה בינלאומית, שמופיעה ברחבי העולם. אני מקווה להיות כאן לפחות עוד מספר שנים".

ג'ושוע היינס (23) נולד בדרום קליפורניה, ארה"ב ב-1989. כילד שיחק בפרסומות, תכניות טלוויזיה וסרטים ובדרך זו הגיע למחול. החל לרקוד בגיל 10. הופיע עם ג'ופרי בלט ועם להקת אמריקן תיאטר בלט. היה חבר להקת אינלנד פסיפיק בלט ותיאטרון מחול זוקוב. גם הוא הגיע לפני שנתיים לגעתון והצטרף ללהקה אחרי תוכנית המסע.

לדבריו, בחר לעבור ללהקה מתוך "משיכה פיזית טהורה. כרקדן מילדות, אני מוצר אתגר ויופי מיוחד במחול שנעשה כאן, בשפת התנועה של הלהקה הקיבוצית וברפרטואר שלה". היינס רואה את הלהקה כאבן דרך בדרכו המקצועית ובכוונתו לבדוק בהמשך אפשרויות בלהקות ישראליות אחרות, בסצנה התל-אביבית או באירופה.

מוזס קפלן (22) נולד באורגון, ארה"ב ולמד בלט בהדרכתה של ננסי דייויס בבלט פורטלנד, אורגון. בגיל 17 החל ללמוד מחול באוניברסיטת ניו-יורק וסיים את לימודי התואר ב-2010. הוא הצטרף למסע מחול ומשם ללהקה הקיבוצית לפני כשנה.

"ההשתתפות במסע מחול הייתה חוויה נפלאה. שינוי אדיר מכול הבחינות אחרי החיים בניו-יורק. גם הסביבה הכפרית והאווירה החברתית וגם ההתמקדות במחול נתנו לי המון. אבל כשהציעו לי חוזה הצטרפות ללהקה נכנסתי להתלבטות לא פשוטה. מצד אחד נמשכתי מאוד להזדמנות הזו, ומצד שני הרגשתי שאני חייב לחזור לניו-יורק ולברר לעצמי מהו המקום הנכון בשבילי".

אחרי ששב לניו-יורק, הוא מספר, "הבנתי שאני לא מחמיץ שום דבר וחזרתי בלב שלם להתחיל את חיי כאן. זו ההחלטה המשמעותית ביותר שקיבלתי בחיי. מבחינה מקצועית זה לא קל - להיות מוקף ברקדנים מוכשרים ולהקדיש את כל כולי למקצוע שמושתת על תואם מושלם. לעתים אני מרגיש כמו הכבשה השחורה בלהקה".

קפלן מספר שבגיל 10 נתקל לראשונה במחול ישראלי, במופע של להקת המחול ענבל פינטו ואבשלום פולק בפורטלנד. כעת, אחרי ההתנסות המוצלחת בלהקה הקיבוצית, הוא מתכנן לבחון את האפשרויות העומדות בפניו בלהקות מחול נוספות בארץ. "הופתעתי למצוא כאן סצנת מחול מגוונת ומדהימה. למרות שאני לא משלה את עצמי שיהיה קל למצוא עבודה כרקדן".