עוד מכה לכיס: "מחירי הירקות יעלו בקרוב ב-15%"

התאחדות האיכרים: השרב פוגע בתוצרת החקלאית - שוקלים להכריז על נזקי טבע ולדרוש פיצוי מהמדינה ■ העגבנייה, המלפפון והקישוא בראש ההתייקרויות

עוד מכה לכיס שלנו: דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, אומר היום (ב') כי "מחירי הירקות צפויים לעלות בקרוב בעוד 15% - בשל השרב הכבד הפוגע קשות ביבולים".

בהתאחדות האיכרים מצהירים כי החום הלוהט והמתמשך גרם לנזקים עצומים למגדלים ולתוצרת החקלאית, עד כדי כוונה להכריז על נזקי טבע ולדרוש פיצוי הולם מהמדינה.

לפי נתוני התאחדות האיכרים, העגבנייה, המלפפון והקישוא מובילים בראש ההתייקרויות: היום הגיע מחיר העגבנייה ברשתות השיווק ל-8 שקלים לק"ג, מחיר המלפפון ל-7 שקלים לק"ג, ומחיר הקישואים ל-10 שקלים לק"ג. מדובר במחיר הגבוה ב-120%-150% ממחירם לפני חודש.

לדברי אמיתי, החום הכבד פוגע בתוצרת החקלאית: "באחיטוב, למשל, החקלאים מדווחים על 45 מעלות חום בחממות, החנטים מתייבשים, ואין תוצרת, מה שעלול לגרום למחסור קשה במלפפונים".

החום הכבד צפוי לפגוע גם בייצור החלב: גלעד קרמר, בעל רפת במושבה יבניאל, אומר כי "הפרות מפסיקות לאכול ולהתעבר במהלך החום הכבד, דבר שמפריע לייצור החלב, ותפוקת הפרות יורדת בכ-25%".

בשנת 2010, כזכור, היינו עדים לפגיעה חסרת תקדים בתוצרת החקלאית שנבעה כתוצאה מהחורף החם ומגלי החום שהתרחשו בקיץ - מה שהביא לפגיעות שונות בגידולים בהיקף של כ-30 מיליון שקל, לטענת החקלאים.

מנגד, אומר מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן כי לצערו, ההתייקרויות הגדולות במחירי התירס והחיטה עדיין לפנינו אך להערכתו לא צפויות התייקרויות נוספות במחירי הפירות והירקות.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן: "הבצורת בארה"ב ועליית מחירי גרעיני החיטה והתירס ב-40-50% בחודשים האחרונים יצרו מצב בו מחירי הלחם, החלב, הבשר והעוף עלולים להתייקר באופן דרמטי. חקלאי ישראל יעשו הכל כדי לספוג את מה שניתן אך על הציבור להבין שלאחר החגים צפויות התייקרויות גבוהות".

וילן הוסיף ואמר כי מאחר ומדובר במשבר זמני, על הממשלה לנסות ולהתערב ולסייע לציבור הצרכנים ולחקלאי ישראל יצרני הבשר והחלב. יחד עם זאת ובניגוד לפרסומים, להערכתו של וילן לא צפויות התייקרויות דרמטיות במחירי הירקות והפירות. וילן מסביר כי חום הקיץ ישפיע במעט, אך אנו נהנים השנה מיבולי ברכה, בעיקר בענף הפירות. וילן: "אם יוקטנו פערי התיווך של הרשתות, ניתן יהיה לשמור על מחירים סבירים".