סוף להטעיה הצרכנית: אושרו תקנות לדירוג בתי-מלון

ועדת הכלכלה אישרה את תקנות הדירוג לפי 267 קריטריונים - בסטנדרט בינלאומי ■ מנכ"ל משרד התיירות: "המהלך יפחית את המחיר בבתי-המלון בכ-5%-7%"

20 שנה אחרי, הכוכבים חוזרים: ועדת הכלכלה של הכנסת שמה היום (ג') קץ להטעיה צרכנית מתמשכת ואישרה תקנות לדירוג בתי-מלון (לא כולל צימרים ודירות נופש) על-פי 267 קריטריונים שונים, דוגמת רמת ארוחת הבוקר, חדר כושר, פעילות לילדים, בקרת איכות, בריכה ועוד. התקנות ייכנסו לתוקף תוך 8 חודשים.

במסגרת הדירוג המלונות ידורגו מכוכב אחד ועד 5 כוכבים. לאחר שיושלם הדירוג של כל בתי-המלון שישתתפו בדירוג הוולנטרי, שמותיהם יופיעו באתר משרד התיירות. בית-מלון שלא ישתתף בדירוג יוזכר באתר כמלון לא מדורג.

למעלה משני עשורים שבתי-המלון בישראל אינם מדורגים בשיטת הכוכבים בסטנדרט בינלאומי. עובדה זו לא הפריעה לסוכנויות נסיעות להמשיך ולשווק לתיירים מהארץ ומחו"ל בתי-מלון בארץ ברמת כוכבים לפי ראות עיניהן והבנתן וללא בסיס רשמי.

שר התיירות סטס מיסז'ניקוב אמר ל"גלובס" ביוני השנה כי היעדר שיטת דירוג אחידה יוצר עיוות גדול גם מבחינת עלויות לצרכנים, וברגע שהתקנות יאושרו, משרדו יצא למכרז לבחירת חברת דירוג בינלאומית, שתדרג את בתי-המלון על-פי מודל הדירוג של התאחדות המלונות האירופאית hotelstars. היום אמר מיסז'ניקוב כי אישור התקנות הם צעד צרכני היסטורי שיביא להוזלת מחירי הלינה בישראל.

כך חושב גם מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר-ניר, שאמר ל"גלובס": "המהלך יפחית את המחיר בכ-5%-7%".

מאידך, גורמים בענף התיירות מעריכים כי המחירים דווקא יעלו. רוני פיבקו, ממלא-מקום נשיא התאחדות המלונות, אמר ל"גלובס": "אני חושש שהדירוג יביא לעליית מחירים, כי מלונות שהיו קרובים לדירוג האמיתי שלהם ישקיעו קצת כסף בשיפוצים, יעלו את הדירוג - ואז יגבו מהתיירים יותר כסף".

יצוין כי ההשתתפות של בתי-המלון בדירוג היא וולנטרית. בר-ניר הסביר בוועדה את עניין הוולנטריות: "יש מלונות שאינם יכולים לעמוד בסטנדרטים של הדירוג, דוגמת מלונות בוטיק, ולכן לא נכון לחייב את כולם להיות מדורגים".

הממונה על הגנת הצרכן, תמר פינקוס, טענה מנגד כי לא נכון לאשר תקנות של דירוג בתי-מלון לפני שמגדירים בחוק מהו בית-מלון. "עד שזה לא יסודר, קשה יהיה לדרג", אמרה.

נציגי המלונאים הלינו על כך שתהליך הטמעת הדירוג כרוך בהוצאות כספיות ניכרות, וטענו כי על המדינה לממן אותן. בהקשר זה אמר בר-ניר כי משרד התיירות ישקיע 4 מיליון שקל בעבודת הדירוג עצמה ובנוסף 15 מיליון שקל בשנה במשך 3 שנים לצורך עידוד השדרוג במלונות.

יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, בדומה לנציגי ארגוני תיירות אחרים בענף, בירך אף הוא על אישור התקנות, אך אמר שצריך להיזהר שמלונות לא יעשו ככל העולה על רוחם בכל הקשור לפרסום. "אנחנו מבקשים שלא תתאפשר תעשייה ולקסיקון מטעה בכל הקשור לפרסום כוכבים. למשל, שלא יפרסמו פתאום 5 כוכבים פלוס", אמר.

גם נציגות של ארגוני אמון הציבור והמועצה לצרכנות, שבירכו על הדירוג, הביעו חשש לגבי סוגיית הפרסום ומכך שהאחריות בדבר הפרסום תחול על המלונות ולא על גופים אחרים.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, בירך על אישור התקנות: "החזרת דירוג בתי-המלון על-ידי כוכבים, בדומה למקביל בעולם, תחזק את יכולת הצרכנים הישראליים והתיירים לקבל את מה שהזמינו וציפו לקבל בתמורה לכספם".

בתוך כך, ביום חמישי הקרוב ייכנס לתוקפו חוק צרכני אחר שיזם ח"כ אחמד טיבי - החוק לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. על-פי החוק, נוסע שלא יקבל את זכויותיו לפי החוק יוכל לתבוע מהמפעיל או ממארגן הטיסה פיצוי כספי.