כוח לעובדים לבג"ץ: אנחנו הארגון היציג של עובדי הרכבת

דורש לבטל את החלטת ביה"ד הארצי, לפיה ההסתדרות הכללית תמשיך לייצג את עובדי הרכבת, למרות שמרבית העובדים עברו לארגון המתחרה כוח לעובדים

ארגון כוח לעובדים עתר אמש (ב') לבג"ץ יחד עם קבוצה של 29 עובדים ברכבת ישראל כנגד ההסתדרות הכללית, הנהלת הרכבת ובית הדין הארצי לעבודה.

הארגון דורש לבטל את החלטת בית הדין הארצי מהחודש שעבר, שקבעה כי ההסתדרות הכללית תמשיך לייצג את עובדי הרכבת, למרות הטענה כי מרבית העובדים עברו לשורות הארגון המתחרה; וכן להוציא צו שיימנע מההסתדרות והנהלת הרכבת לחתום על הסכם קיבוצי עד להכרעה בעניין.

שופט העליון אליקים רובינשטיין קבע כי על המשיבים להגיש תגובותיהם בתוך 30 יום. העתירה הוגשה בידי עו"ד איתי סבירסקי, ממייסדי הארגון.

פסיקתה של נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, מיום 15 ביולי, אליה הצטרפו סגן הנשיאה יגאל פליטמן והשופטת ורדה וירט-ליבנה, קבעה "תקופת חסינות" ממנה יכולה ההסתדרות הכללית ליהנות כמי שמייצגת את עובדי רכבת ישראל, וזאת מיום הפסיקה ועד שנה לאחר חתימה על הסכם קיבוצי - הסכם שטרם נחתם כאמור.

על-פי הפסיקה, אין לאפשר לארגון עובדים להכריז על יציגות בשעה שהארגון היציג הקיים באותה עת במקום העבודה מנהל משא-ומתן מתקדם להסכם קיבוצי, כל זמן שמדובר בפרק זמן סביר ובמשא-ומתן ענייני המנוהל בתום-לב.

השופטים התרשמו כי מסמך העקרונות שנחתם לפני מספר חודשים בין ההסתדרות להנהלת הרכבת הוא בגדר "אירוע מכונן", ששם קץ לשורה של סכסוכי עבודה בשנה וחצי האחרונות.

בית הדין הארצי נימק את פסיקתו על רקע הרצון לאפשר יציבות ביחסי העבודה, ובשים לב לעובדה שארגון כוח לעובדים וחברי הוועד, בראשות גילה אדרעי, אותם הדיחה ההסתדרות, לא העלו טענה נגד ההסכם הקיבוצי המתגבש ואף הבהירו כי יקבלו אותו על עצמם במלואו.

ארגון כוח לעובדים קובל בעתירה על כך שבית הדין הארצי פרסם את פסיקתו מבלי לבחון כלל את הטענה כי מרבית עובדי הרכבת עברו לשורות הארגון המתחרה, זאת בשעה שמדובר במבחן מקובל בעימותים דומים בין ארגוני עובדים - מבחן כמותי שבו בית הדין או מי מטעמו סופר את טופסי החברות של כל אחד מהארגונים.

הארגון טוען בעתירה כי מדובר ב"טעות משפטית מהותית המייצרת עיוות דין חמור". פסיקת בית הדין, כך בעתירה, יש בה משום "הצרה מרחיקת לכת של חופש ההתארגנות של כלל העובדים המאורגנים במדינת ישראל, ושל למעלה ממחצית עובדי רכבת ישראל".

לחילופין, הארגון מבקש בעתירה לחייב את המשיבים לנמק מדוע לא ייערכו בחירות חשאיות, בפיקוח גורם נייטרלי, לבחירת הארגון היציג ברכבת.

לכל הפחות, מבקש הארגון בעתירה, יש לקבוע תקופת חסינות מוגדרת ומצומצמת יותר מזו שנקבעה בפסיקת בית הדין הארצי, אשר במסגרתה ארגון עובדים לא יוכל להכריז על יציגות בשעה שארגון עובדים אחר מנהל משא-ומתן להסכם קיבוצי. (בג"ץ 6076/12).