"רוצים לייצר חשמל סולארי? מצטערים, יצאנו לחופשה"

חברת החשמל, שמזהירה את הציבור כמעט כל בוקר שצפוי מחסור, אינה ממהרת לחבר את המערכת של היצרנים לרשת ■ החיבור דורש טופס 4 מהעירייה - והעובד הרלוונטי בה, מה לעשות, יצא לחופשה

הלל מתן משערי תקווה חולם להפוך ליצרן חשמל סולארי. "ראינו ששכנים שלנו התקינו וחשבנו שזה רעיון לא רע, גם טוב לאיכות הסביבה וגם יכול לספק לנו הכנסה חודשית קבועה", הוא אומר.

למתן יש גג מתאים ושטוף שמש - גג המפעל המשפחתי הקטן בראש העין ששטחו 100 מ"ר. על הגג עומדת כבר שבועיים מערכת סולארית חדישה, בהספק 50 קילו-ואט שמתן רכש ב-400 אלף שקלים. רק דבר אחד חסר לו - חיבור לחשמל. אבל חברת החשמל, שמזהירה את הציבור כמעט כל בוקר שצפוי מחסור, אינה ממהרת לחבר את המערכת של מתן לרשת. לצורך החיבור, החברה דורשת טופס 4 מהעירייה ועובד העירייה הרלוונטי, מה לעשות, יצא לחופשה.

דני דנן, מנכ"ל חברת אנרפוינט המפיצה ציוד למערכות סולאריות, מעריך כי ברחבי הארץ עומדות כיום מערכות בהיקף של יותר מ-10 מגה-ואט וממתינות לחיבור לרשת. "מצד אחד אומרים לנו שאין לנו חשמל ומצד אחר יש חשמל סולארי על הגגות שאף אחד לא רוצה לחבר", הוא אומר. מתן מתוסכל. שנתיים חיכה למכסה פנויה למערכת ולפני חודשיים הצליח סוף סוף "לתפוס מקום" במכסה חדשה, ששוחררה בגלל "בצורת החשמל". המכסה בהיקף 30 מגה-ואט פורסמה ב-10 ביוני והתמלאה מיד ב-600 בקשות.

רשות החשמל הבטיחה תעריף מיוחד של 71 אגורות לקוט"ש לכל מי שיחבר את המערכת שלו לרשת עד תחילת אוגוסט. מתקיני המערכת עבדו יום ולילה והספיקו להקימה בשבועיים, אבל הביורוקרטיה מתנהלת בקצב שלה. רק באמצע יולי פרסמה חברת החשמל את האישורים התעריפיים שאפשרו למתקינים לצאת לדרך. אחרי ההתקנה המתין מתן לבודק של חברת החשמל שיוודא שהמערכת הותקנה כהלכה ואז פנה למשרד האנרגיה והמים בבקשה ל"היתר הפעלה".

יומיים לפני פקיעת המועד האחרון הגיע מתן למשרדי עיריית ראש העין, אך נאמר לו שהעובד המטפל בהוצאת הטפסים בחופשה. התאריך האחרון להשגת התעריף המיוחל עבר ומתן ייאלץ להסתפק בתעריף נמוך יותר של 65 אג' לקוט"ש. 6 האג' שהפסיד יגרמו לו להערכתו הפסד מצטבר של 120 אלף שקל על פני 20 שנות הפעלה.

"במקום תמריצים והגנות ינוקא הענף הזה מקבל בעיטת ינוקא", אומר דנן, "רק מוסיפים היתרים ואישורים שמעכבים את היזמים ומייאשים אותם. מורידים את התעריף כי טוענים שהוא מסובסד, אבל כבר היום מפעלי התעשייה משלמים 1.05 שקל לכל קוט"ש חשמל שהם צורכים בין 10:00 ל-17:00 - יותר חשמל סולארי היה מוריד את התעריף הזה. בגלל הביורוקרטיה האזרחים משלמים יותר על סולר ומזוט ונושמים אוויר מזוהם".