"עוד פניציות בדרך - אם הממשלה לא תקדים הגעת הגז"

נשיא לשכת המסחר בצפון מזהיר מפני קריסת מפעלים נוספים אם הממשלה תמשיך לעכב את הגעת הגז לצפון ■ בינתיים רשות הגז מפרסמת לשימוע הסדרה שתבטיח גז מ"תמר" לתעשייה גם על-חשבון חברת החשמל ויצרני החשמל הפרטיים

נשיא לשכת המסחר של חיפה והצפון, ד"ר גד שפר, מפני "מאות ואלפי מפוטרים" במפעלי התעשייה בצפון אם הממשלה לא תקדים את הזרמת הגז למפעלים. על-רקע קשייו של מפעל פניציה, המעסיק 400 עובדים, ושנקלע להפסדים כבדים בשל עלויות הדלקים החלופיים לגז אמר שפר כי הוא תובע מהממשלה להקדים את מועד הזרמת הגז הטבעי למפעלים בצפון ולא להמתין עד 2014, כמתוכנן.

"המדינה תשלם מחירים כבדים ביותר על תמיכה במאות, אם לא אלפי, המפוטרים ממפעלים שלא ישרדו בצפון. מישהו בממשלה צריך לעשות את החישוב הכולל, של המפוטרים העתידיים, של אבדן שוקים שאי אפשר יהיה להשיב אותם, ולנקוט עכשיו, כל עוד הדבר אפשרי, בצעדי מנע, שיאפשרו למפעלים בצפון להמשיך לייצר".

לדברי שפר פניציה הייתה יכולה לחסוך עלויות בהיקף 60 מיליון שקל אילו הייתה מחוברת למערכת הולכת הגז הטבעי ומקבלת גז. "מרכיב האנרגיה, בעיקר במפעלים עתירי אנרגיה כמו פיניציה, עשוי לקבוע אם מפעל ישרוד או יקרוס" אמר שפר "אנחנו חוששים כי אחרי פניציה יבואו מפעלים נוספים". לדבריו,"אין מדובר כאן בהזרמה ישירה של עשרות מיליוני שקלים למניעת סגירה של מפעלים, אלא בהקדמת תוכנית קיימת ממילא להזרמת הגז הטבעי למפעלים ממרץ 2014. ורק לתזכורת: עוד ב-2005 החליט הקבינט על מתן עדיפות להולכת גז טבעי לצפון - ובהחלטה זו דובר על הגעת גז טבעי לצרכנים במקטעים הצפוניים עד סוף שנת 2007. לפי מה שאנחנו שומעים עכשיו, האוצר מתכנן גם לקצץ בתוכניות לפיתוח התחבורה בצפון, כלומר: לפגוע בניסיון למזער את עלויות ההובלה של המפעלים הצפוניים. במצב כזה, שבו עלויות הייצור אינן מאפשרות להתחרות, אין פלא שאנחנו רואים יותר ויותר מפעלים בצפון המעבירים את הייצור לחו"ל למדינות שעלויות הייצור בהן נמוכות יותר, או נסגרים כליל".

ובינתיים רשות הגז מתייצבת לצד מפעלי התעשייה הבינוניים והקטנים במאבק על כמות הגז המוגבלת שיספק הצינור ממאגר "תמר" החל משנה הבאה. המועצה לענייני משק הגז הטבעי במשרד האנרגיה והמים, בראשות מנהל רשות הגז הטבעי מר שוקי שטרן, החליטה אתמול, (13.8.2012), לפנות בהליך של פנייה לקבלת התייחסויות הציבור בעניין הסדרת השימוש בקיבולת צינור הגז מאסדת תמר ועד ליציאת הגז הטבעי מתחנת הקבלה מאשדוד, ההחלטה התקבלה בהתאם למדיניות שר האנרגיה והמים.

ההסדרה שמציעה הרשות קובעת כי צרכנים של רשת החלוקה ומשווקים (בעיקר מפעלי תעשייה קטנים ובינוניים) יוכלו לקבל את מלוא הקיבולת לה הם זקוקים. בעת מחסור יאלצו הצרכנים האחרים ובהם חברת החשמל, יצרני חשמל פרטיים ומפעלי תעשייה גדולים להתחלק יתחלקו באופן יחסי בכמות שהזמינו, בהתאם ליחס הקיים בהזמנתם לקיבולת במערכת ההולכה הארצית בזמן אירוע "מיצוי קיבולת" (אירוע המתייחס לשעות שיא בהם הצריכה המצרפית של כלל הצרכנים עולה על קיבולת מערכת האספקה מאסדת תמר למערכת ההולכה הארצית). ההסדרה שכפופה עדיין לשימוע אמורה להעניק למפעלים הקטנים והבינוניים רשת ביטחון שתאפשר להם להתחייב על רכישת גז לצורך ייצור.

החל מהרבעון השני של 2013, מרבית הגז הטבעי יסופק למשק ע"י מחזיקי חזקת "תמר". בשל מגבלת קיבולת הצינור מאסדת תמר ומגבלות תחנת הקבלה באשדוד, עלה הצורך להסדיר את הקיבולת במערכת אספקה זו, כך שיתאפשר שימוש בגז הטבעי לכלל הצרכנים הישראלים המעוניינים בכך.

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו אמר כי :" בכוונתנו לפעול להגדלת אספקת הגז ממאגר "תמר" ולתעדוף ומיצוי הכמות המקסימאלית מהמאגר, ביחד עם הגט"ן, על מנת לאפשר למספר רחב ככל היותר של צרכנים לקבל גז טבעי. הדבר יקדם את פיתוחה של רשת החלוקה ואת המשק כולו".