חלום בלהות: יוון תפרוש מגוש האירו בתוך כחודש ותצית מפולת

"זו לא שאלה של אם אלא שאלה של מתי", אומר פול דיי ■ "קיים קונצנזוס רחב בקרב מעצבי המדיניות באירופה לגבי הצלחת הפרוייקט האירופי והצינורות הפוליטים בגרמניה מעוניינים באחדות גוש האירו אך לא בהכרח עם יוון"

עוד יום חלף ועוד תחזית פסימית המתייחסת לפרישתה של יוון מגוש האירו יוצאת לדרכה. אולם, בניגוד לתחזיות הקודמות המציינות כי בטווח הבינוני קיים סיכוי שיוון תפרוש מגוש האירו ותצית מפולת בשווקים, אסטרטג פסימי במיוחד שהתראיין ל-CNBC טוען כי הסיכוי הזה קיים בטווח של החודש הקרוב.

"זו לא שאלה של אם אלא שאלה של מתי", אומר פול דיי, אסטרטג ראשי בחברת מרקט סקיוריטיס. "בחודש הבא מעצבי המדיניות בגוש האירו אמורים לאשר את קרן הייצוב האירופית (ESM) בכנס שיערך בגרמניה ואנו עשויים לראות מצב בו יוון פורשת מגוש האירו ואיטליה וספרד ירוצו לבקש סיוע כספי מאותה קרן. קיימת תחושה שהזמן הולך ואוזל", הוא מוסיף.

דיי הוסיף ואמר כי הלחץ על המוסדות האירופים גבר לאחרונה, בייחוד לאור העובדה שהנתונים הכלכליים אינם משתפרים, עניין שדוחק בקובעי המדיניות לשקול את עתיד גוש האירו ללא יוון. "קיים קונצנזוס רחב בקרב מעצבי המדיניות באירופה לגבי הצלחת הפרוייקט האירופי ו'הצינורות' הפוליטים בגרמניה מעוניינים באחדות גוש האירו אך לא בהכרח עם יוון".

בעוד משבר החוב האירופי מכרסם בכלכלת אירופה וקובעי המדיניות של גוש האירו אינם מסכימים על דרך פעולה אפקטיבית, דיי אינו היחיד שסבור כי פרישתה של יוון מגוש האירו עדיין מונחת על השולחן.

ג'רמי קוק, הכלכלן הראשי של חברת World First אמר בראיון ל-CNBC כי הסיכויים שיוון תפרוש מגוש האירו בטווח של ה-12-18 חודשים הקרובים עומדים על 70%. אנליסטים אחרים מדברים אפילו על פרישה אפשרית של ספרד ושל גרמניה.