על אדונים ומשרתים

מי שאוהב דרמות תקופתיות ייצא מגדרו נוכח "דאונטון אבי" המשודרת בערוץ 1

"דאונטון אבי", ה' 21:00 ערוץ 1

שידורים חוזרים הם לרוב סוג של הודאה בכך שאינך יכול למלא לוח-שידורים שלם עם תוכניות חדשות. אלא שבמקרה הזה, ייתכן שמדובר בבשורה טובה לצופים שאין להם יותר כוח לפריחות של "היפה והחנון", או למשבצת "אכילת הראשים" השבועית של "רשת" (הערב - פניה האמיתיות של האם הפונדקאית. לא שאני מזלזל חלילה, אבל אלה תכנים לערוצי נישה או לשעות אחרות). "דאונטון אבי" היא כמעט טעות בלוח המשדרים של ערוץ 1, שכן סדרות מהסוג הזה, שגרפו אמי (2011) או גלובוס-הזהב (2012), בדרך-כלל מוצאות את דרכן לערוצי הסדרות. בכל מקרה, העובדה שהיא משודרת שוב בערוץ 1, תעניק לצופים רבים, שהערוץ הממלכתי אינו נמצא על הספקטרום הטלוויזיוני שלהם, הזדמנות לצפות בה.

הנימוק הרשמי, אגב, הוא דאגה לקהל שומרי המסורת, שהחמיץ את הסדרה ששודרה בעבר בערב שבת. הנימוק האמיתי הוא שערוץ 1 מנסה למנף את 16 ימי התהילה שנתנה לו האולימפיאדה, ומוציא מהמחסנים כל מה ששווה צפייה. ובמקרה של "דאונטון אבי", הוא באמת שווה.

העלילה לוקחת אותנו אל אנגליה של תחילת המאה ה-20, ליתר דיוק, ל-1912, אחרי טביעת הטיטאניק, אסון שהכחיד בני אצולה רבים, ובכלל זה את היורש המיועד של האחוזה. משפחת קרולי - הרוזן מגרנתם, אשתו האמריקנית קורה, אימו ויולט ושלושת בנותיהם, מוצאים את עצמם נאבקים במציאות חדשה, כשעלילה שזורה לא רק בקורותיהם, אלא גם בעלילות משרתיהם, כמו בייטס הצולע, תומס הנרגן ועוד.

מי שאוהב דרמות תקופתיות, ייצא מגדרו לנוכח הסדרה הזאת, וגם מי שאצילים אנגליים אינם כוס התה שלו, יתפעל מהמשחק ומהתסריט.

חובת צפייה

"האזרח קיין", ו' 15:00, "יס 3"

מי שמוכן להקריב את שעת המנוחה של שישי בצהרים (או להקליט), תמורת אחת הקלאסיקות הגדולות בתולדות הקולנוע, מוזמן לצפות בסרטו האניגמטי של אורסון וולס מ-1941. הסרט, למי שתמיד שמע אך עדיין לא נחשף, עוסק באייל עיתונות (מבוסס על דמותו של רודולף הרסט, שניסה למנוע בכל כוחו הרב את הפצת הסרט), שרגע לפני מותו ממלמל את המילה הסתומה "רוזבאד". שני עיתונאים נשלחים על-ידי העורך שלהם להתחקות אחר תולדותיו של הטייקון, כמו גם אחר משמעותה המסתורית של המילה. הם נכשלים במשימתם, אבל בדרך נחשף סיפורו מנקודות מבט שונות.

כשיצא הסרט לאקרנים, הוא לא זכה להכרה מיידית. להיפך, הביקורות היו קטלניות והקהל לא הגיע בהמוניו, בלשון המעטה (בין היתר בגלל מאבקו של הרסט רב-ההשפעה).

רק מקץ שנים, "התגלה" הסרט מחדש ואומץ בחום על-ידי המבקרים, בהתחלה באירופה ואחר כך בארצות-הברית, שרבים מהם רואים בו את הסרט החשוב ביותר בתולדות הקולנוע, לא פחות!

למרות השחור-לבן, ולמרות שעברו כבר 70 שנה מאז הופק, זו הזדמנות טובה עבור רבים לחזור ולבדוק הכצעקתה.

הממלכה המאוחרת

מחזור הפתיחה של הליגה האנגלית, משבת ב-15:00, ספורט 1 ו-2

אז אחרי שאנגליה גמרה לחגוג את עצמה באולימפיאדת לונדון, כמו לא עברו 70 שנה מאז קרסה האימפריה אל תוך עצמה, מגיעה המלכה האמיתית של אנגליה, לא אליזבת השנייה, אלא הפרימיירליג, ליגת הכדורגל היפה בעולם. כן, כן, אני יודע שכמה "לטינואידים" זועמים עכשיו בבית וממלמלים מילים חסרות פשר כמו "ספרד", "איטליה" ועוד, אבל לא יעזור לאף אחד: בניגוד לליגה הספרדית, למשל, שכל הווייתה מצומצמת לשני משחקי "קלאסיקו" בשנה, הרי שהליגה האנגלית היא חגיגה כמעט בכל משחק נתון שלה. מחזור הפתיחה לא זימן אף מפגש לוהט מדי, ובכל זאת, הנה ששת המשחקים הטובים ביותר שיועברו בשידור ישיר: בשבת ב-17:00, תוכלו לבחור בין ווסט-ברומיץ' מול ליברפול, או ארסנל מול סנדרלנד, ב-19:30, תיפגשנה מאכזבות העונה הקודמת ניוקאסל וטוטנהאם, למחרת (א') ב-15:30, תתארח אלופת אירופה צ'לסי אצל וויגאן, וב-18:00, תעלה ותבוא אלופת אנגליה, מנצ'סטר סיטי שתארח את סאות'המפטון. מה בדבר מנצ'סטר יונייטד? אתם שואלים - ובצדק, ובכן, אוהדיה הרבים בישראל ייאלצו להמתין עד יום ב' ב-22:00, כדי לראות אותה לראשונה העונה בחוץ מול אברטון.

מי שהשמות שנמנו לעיל, מעבירים צמרמורת קלה של התרגשות בעורו, לא יודע את נפשו מרוב שמחה על שובה של הליגה האנגלית. על מי שלא הצטמרר, לא נותר לי אלא לרחם.