מגדל שוקי הון: אסם תעלה מחירים אחרי החגים

ערן יונגר: "אסם ושטראוס יציגו ברבעון השני צמיחה נמוכה ושחיקה במרווחים" ■ "ע"י העלאת המחירים תוכל אסם לצלוח את עליית מחירי חומרי הגלם"

"חברות המזון הישראליות יציגו ברבעון השני צמיחה נמוכה יחסית ושחיקה במרווחים, וזאת כתוצאה מעיתוי חג הפסח שחל השנה בתחילת הרבעון, והירידה בהיקף המכירות בסוף הרבעון בישראל", כך כותב ערן יונגר, אנליסט במגדל שוקי הון, בסקירה לקראת דוחות אסם ושטראוס שצפויים להתפרסם בימים הקרובים.

יונגר סבור כי הירידה בהיקף הכספי של המכירות שנרשמה בענף המזון בחודשים מאי ויוני, לאור החולשה בשווקים בסוף הרבעון השני, יגרמו לשחיקה במרווחים.

יונגר הוסיף כי "במבט קדימה - תוך שנה מהיום נראה תנודתיות במרווחים של החברות ברבעון השלישי, וייתכן כי ברבעון הרביעי אנו עשויים לראות עליית מרווחים כתוצאה מהתמתנות המחירים מאוגוסט אשתקד עד ליוני השנה. לאחר מכן עליית מחירי הסחורות עלולה להביא לירידת מרווחי החברות בתוצאות הרבעון הראשון של 2013 - אם לא תתאפשר העלאת המחיר לצרכן כפי שקרה בקיץ 2011".

"אסם תעלה מחירים אחרי החגים"

יונגר מעריך כי אסם החברה תבצע אחרי החגים מהלך מתון של העלאת מחירים לחלק ממוצריה, וכך תוכל לצלוח את עליית מחירי חומרי הגלם בצורה טובה. "כזכור, המחאה החברתית בקיץ אשתקד הביאה את אסם לבטל את העלאת המחיר שתוכננה ליולי באותה השנה - ומרווחי החברה במחצית זו ישקפו את הביטול", להערכתו.

במגדל מציינים כי אסם חשופה יותר לעליית מחירי הסחורות - החיטה, הסויה והתירס, והעלייה הזו עשויה להביא ללחץ בעתיד על מרווחי החברה. "למרות זאת, לאסם, בעלת שיעור הרווחיות הגבוה יחסית לענף, ובעלת כוח הקנייה הגדול הנתמך על-ידי נסטלה נוסף על קשת מאוד רחבה של מחירים וקטגוריות מוצר, ישנו מרווח נשימה ארוך יותר", סבור יונגר.

במגדל צופים לאסם מכירות בהיקף 997 מיליון שקל ברבעון השני - עלייה קלה לעומת מכירות של 977 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2011. הרווח התפעולי הצפוי לחברה הוא 115 מיליון דולר, פחות או יותר ללא שינוי מאשתקד.

"שטראוס תיפגע מהעלאת מחיר המטרה של החלב"

באשר לשטראוס, במגדל מעריכים כי הפגיעה המשמעותית יותר תבוא לחברה מעלייתו הצפויה של מחיר המטרה בחודש אוקטובר, שגלגלו לצרכן עלול להיתקל בקשיים. "כל עלייה של אגורה במחיר המטרה משמעותה עלייה בתשומות של כ-1.5 מיליון שקל לחברת שטראוס, ובעדכון הקרוב תספוג החברה עלייה של כ-6 מיליון שקל במחיר חומרי הגלם", מעריכים האנליסטים.

לדבריהם, החברה תיפגע גם מפיחות חד במטבעות במזרח אירופה - גם בחשיפת החברה לרכישות קפה בדולרים, וגם מאינפלציה במחירי המוצרים במטבע המקומי שמביאה לירידה בצריכה. גם הפגיעה בגידולי הקפה בברזיל ובמדינות אמריקה עקב הגשם תפגע להערכת מגדל בשולי הרווח של החברה.

יונגר צופה לשטראוס מכירות של 1.9 מיליארד שקל ברבעון השני, לעומת 1.8 מיליארד שקל ב-2011. הרווח התפעולי של שטראוס צפוי להסתכם ב-118 מיליון שקל, לעומת 125 מיליון שקל ברבעון המקביל.