מה רוצים ממרים פיירברג?

ראש עיריית נתניה רק ניסתה להשפיע על שושן ברבי להסגיר את עצמו

שושן ברבי, הדורס מנתניה, נתפס. נדרשו 3 ימים להגיע אליו. מיד מתחילות מכל עבר ביקורות: 3 ימים?! בהתחלה חשבתי שמתפעלים מכך שזה לקח רק 3 ימים. אחר-כך הבנתי שהמבקרים חושבים שזה יותר מדי. ככה זה כשכל זב-חוטם מקבל היתר לא רק לדווח אלא גם לפרשן.

ומוסיפים מלח ואומרים ש"כל הזמן הזה (3 ימים!) הוא היה ממש מתחת לאף של המשטרה, במרחק קצר מהמקום שבו נדרסו למוות 3 הנשים". אז מה? תפיסתו של עבריין נמלט אינה תלויה במיקום הגיאוגרפי של מקום המסתור, אלא בגורמים כמו הסיוע שמקבל הנמלט מחבריו ועושי דברו; התושייה וכושר ההמצאה שלו; ובעיקר המקורות המודיעיניים העומדים לרשות המשטרה, שלפעמים הם מיידיים - ולפעמים פחות.

לי נראה ש-3 ימים יכולים להיות תקופה ארוכה כאשר מדובר ברוצח מועד, הנושא עליו נשק. לגבי אחד כזה, כל יום, כל שעה, היא חשובה ביותר, כי הוא עלול לבצע פשע נוסף. אבל פה הרי לא הייתה סכנה שהוא יבצע דריסה נוספת. אז יום אחד פחות או יותר, ואפילו יומיים - מה זה כבר משנה?

למה דבר כזה צריך לשמש לניגוח המשטרה, כאשר בסופו של יום החשוד נתפס? לפעמים נדמה שבחוזה העבודה של כמה עיתונאים נאמר שעליהם למתוח ביקורת בכל מחיר ומצב, גם ללא קשר לעובדות. געגועים עזים מציפים אותי לימים שבהם כתב היה כתב, ופרשן היה פרשן. אבל זה כבר לא יהיה.

חושקים בברבי

לפני שנתפס שושן ברבי, הופיע מישהו, אני חושב בן-דודו, ואמר שאין מצב שהוא, הדורס, ייתפס. הוא אמר את זה בביטחון שגרם לחשש שהעבריין החשוד כבר נמצא בחו"ל, כמו דורסיה של לי זיתוני.

זה לא קרה, ותחזיתו של הבן-דוד לא התגשמה. אבל מאוד ייתכן שהיא השפיעה על החקירה. בהחלט אפשרי שהמשטרה הייתה יכולה להסיק מדבריו שלברבי יש מקום מסתור "חזק". או בארץ או בחוץ. בין שרוצים ובין שלא, דברים כאלה משפיעים. גם מלחיצים. במיוחד כאשר הדברים נאמרים בבמות התקשורתיות הכי מרכזיות.

כל "מקורב" לפושע יכול לנצל במות אלה לטובת מטרותיו. ראיונות עם פושעים הם משאת-נפש של אמצעי התקשורת, במיוחד הטלוויזיה. באופן כזה הם מסייעים לפושעים. ואז באים אל המשטרה והפרקליטות בטענות על דברים שהיא, התקשורת, גורמת להם לפעמים. וחכו. זה רק מתחיל. מעכשיו ברבי ומקורביו יהיו המרואיינים הכי נחשקים על-ידי התקשורת.

מה רוצים הטמבלים ממרים פיירברג?

ראש עיריית נתני, מרים פיירברג, אמרה שברבי הוא "בעל לב טוב וניצוץ חיובי"? מתי אמרה? באילו נסיבות? התקשורת, רובה ככולה, התנפלה על אמירות אלה כשריר של זימה ודיבה נוטף מפיה. בכוונה ובמודע התעלמה הביקורת מכך שהדברים נאמרו למטרה טובה - כדי להשפיע על ברבי להסגיר עצמו.

במקום לשבח את ראש עיריית נתניה, הפכו אותה כמה נטולי דעת ובינה לאישה חסרת דעת ורגישות. טמבלים.