בחיל הים מתכוננים להסלמה: "נערכים להגן על שדות הגז"

קצין בכיר בחיל הלבן: "מסוגלים להתמודד 'בצורה טובה' עם האיומים החדשים שנכנסו לזירה הימית - חרף היעדר החלטה על הקצאת תקציב של מיליארדים"

"חיל הים ערוך למלחמה", מצהיר קצין בכיר בחיל הלבן. הוא מבין היטב את משמעות האמירה, מדגיש כי חרף היעדר החלטה על הקצאת תקציב של מיליארדים, שדרוש להתאמת הכוח הימי למתן מענה לאתגרים החדשים - לוחמיו מסוגלים להתמודד "בצורה טובה" כהגדרתו, עם האיומים החדשים שנכנסו לזירה הימית.

אחד האיומים האלה הוא הטיל הרוסי יאחונט, טיל חוף-ים מתקדם שסופק לצבא סוריה ונתפש במערכת הביטחון כנשק מפר איזון שמאיים על כלי שייט ישראליים ועל אסדות הגז הטבעי של ישראל בים התיכון. במערכת הביטחון חוששים שבחסות הכאוס והתפוררות המשטר בסוריה, מערכת הנשק המשוכללת תיפול לידי ארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים, כמו אל-קאעידה שמעמיק את פעילותו בסוריה.

על-פי כמה דיווחים מן העבר, חיזבאללה כבר שם את ידו על היאחונט. "זה לא משנה כמה כסף אנחנו מבקשים כדי להשקיע בבניין הכוח, לרכוש אמצעים חדשים ולהתעצם: אנחנו מסתדרים בכל מקרה במשימות ההגנה שלנו ונשמור על ים פתוח ועל חוף בטוח", מצהיר הקצין הבכיר: "יש לא מעט איומים חדשים שנכנסו לזירה וכן, הם שינו קצת את מאזן הכוחות. אנחנו נערכים להם בצורה מושכלת. כלי השייט של חיל הים בטוחים, גם מפני האיומים החדשים שהופיעו בזירה ובכלל זה גם ספינות הטילים של החיל, שמוגנות מפני היאחונט".

פגיעת הטיל C-802, מתוצרת סין, בסטי"ל אח"י חנית של חיל הים שפעלה מול חופי ביירות במהלך מלחמת לבנון השנייה, צרובה היטב בתודעת מפקדי החיל. "הדבר הזה לא יקרה שוב", אומר הקצין: "הפקנו את הלקחים, עשינו מהלכים בשטח, השקענו הרבה מאוד מחשבה. הטיל שפגע בחנית לא מורכב מאוד וההתמודדות איתו היא לא אתגר אדיר. יש לנו תשובה חד משמעית לאיום הזה. אנחנו כל הזמן עושים ניסויים ובוחנים את עצמנו כדי לוודא שאנחנו מכסים את המענה לאיומים ולתרחישים, גם מעבר לסף הנדרש".

ההיערכות לקידום מענה לאיומים החדשים שצצו בזירה הימית, כוללת גם קשר הדוק בין גורמי הפיתוח של חיל הים לתעשיות הביטחוניות, בהן גם התעשייה האווירית ששוקדת על קידום פרויקט הטיל מסוג "ברק 8", שאמור ליירט טילים שנורים לעבר כלי שייט: "ה'ברק 8' הוא דוגמה טובה לאחת ההיערכויות לאיומים עתידיים", אומר הקצין.

שותפות עם הודו

אחד השותפים הבכירים בתוכנית הפיתוח של "ברק 8" הוא צבא הודו, שמשתתף בתקצובה. כשיושלם, הצבא ההודי יצטייד במערכת הנשק החדישה והרב תכליתית שאמורה לספק תשובה למגוון רחב של איומים על כלי שייט וליירט טילים שנורים לעברם מהחוף, מהים ואף לפגוע בכלי טייס. המערכת החדישה תיכנס בקרוב לשלב של ניסויים ועל-פי הערכות של גורמים מקצועיים בתוך שנה וחצי עד שנתיים ניתן יהיה להכריז עליה מבצעית.

התרחבות האיומים בגזרה הימית והגידול בנפח המשימות, לרבות הגנה על מרבצי הגז הטבעי בים התיכון, כרוכה לפי חיל הים בהקצאה של כ-3 מיליארד שקל למען העמדת יכולת רלוונטית לביצוע המשימה. הסכום הזה כולל רכש והטמעה של מערכות חדישות, ובהן לפחות ארבעה כלי שייט גדולים שיפעלו להגנת על האינטרסים הלאומיים בתחומי המים הכלכליים של ישראל.

נוסף על כלי השייט החדישים, מערכות מכ"ם, אמצעי הגנה ויירוט, חיל הים מתעניין בהרחבת השימוש בכלי שייט בלתי מאוישים מתוך התפישה שביכולתם להיות "מכפיל כוח". עיקר העניין של חיל הים בתחום הכלים הבלתי מאוישים, הוא ב"פרוטקטור" שפיתחה ומייצרת חברת רפאל.

מספר קטן של כלים מסוג זה כבר משמש את חיל הים במשימותיו השוטפות ובחיל הלבן מרוצים מהתוצאות ורוצים עוד: "הכלי הזה עושה עבודה סבירה לחלוטין ואנחנו מרוצים ממנו. הוא יכול לשאת אמצעים ללוחמה אלקטרונית; להשתתף במשימות של בטחון שוטף; לסייע במשימות הגנה על כוח ימי שפועל באזור מאוים ולמשוך אש, באופן שיציל חיי אדם. יש הרבה מאוד מחשבה שמושקעת בכיוון הזה", אומר הקצין.