באיזה תרחיש אימים של האוצר יפוטרו 32 אלף ישראלים?

בכירי האוצר ובנק ישראל דנו באפשרות של קריסת גוש האירו ■ במקרה הקיצוני של פגיעה חריפה ביצוא לאירופה, מספר המפוטרים עלול לזנק לכ-32 אלף איש

הנהלת משרד האוצר בראשות דורון כהן, בכירים מבנק ישראל, מהרשות לניירות ערך ומהמועצה הלאומית לכלכלה, התכנסו הבוקר (ג'), בקיבוץ מעלה החמישה לדיון מקיף ראשון בסדרה לקראת אפשרות שהמשבר באירופה ובארצות הברית יקרין גם על ישראל. כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"גלובס", במהלך הכנס יוצגו מספר תרחישים אפשריים והשפעתם על כלכלת ישראל, ביניהם פרישת יוון מגוש האירו ואף פירוק גוש האירו.

התרחישים שונים נבנו על ידי הכלכלן הראשי החדש באוצר, ד''ר מיכאל שראל, על בסיס עבודה מקיפה שערך הבנק ההולנדי ING. בנוסף לשראל השתתפו בכנס גם: המשנה לנגיד בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג; יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל; יו"ר הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר; הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג; ראש אגף תקציבים באוצר, גל הרשקוביץ; והחשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו.

לפי התרחיש המתון (פרישה מסודרת של יוון ושל עוד כמה מדינות בודדות), מדינות אירופה ייכנסו למיתון חריף, ערכו של האירו יתרסק ב-30%, ארצות הברית תיכנס למיתון קל ושוק המניות האמריקני יצנח ביותר מ-20%. לגבי ישראל, יצוא הסחורות לא יגדל, הצמיחה לנפש תתאפס, הגירעון יגדל ל-4% תמ''ג וגם יחס חוב-תוצר ל-75% תמ''ג.

כלים להתמודדות עם אבטלה המונית

נציין, כי לפי נתוני האוצר, פגיעה בינונית בייצוא לאירופה עלולה לצרף כ-22 אלף אנשים למעגל האבטלה, כאשר במקרה הקיצוני של פגיעה חריפה, המספר עלול לזנק לכ-32 אלף איש.

לפי התרחיש הקשה (פירוק לא מסודר של כל הגוש וחזרה למטבעות מקומיים), מדינות אירופה תתרסקנה, ערכו של האירו ירד במחצית, ארצות הברית תיכנס למיתון חריף ושוק המניות האמריקני יקרוס ויצנח ביותר מ-40%. לגבי ישראל, יצוא הסחורות יתרסק ויצנח בכ-8%, המשק ייכנס למיתון, הגירעון יזנק ל-6% תמ''ג ויחס חוב-תוצר יטפס ל-79% תמ''ג.

"המסקנה העיקרית מיום עיון זה היא שיכולת ההתמודדות שלך מול משבר תלויה במידה רבה במצבך ערב הכניסה למשבר. לכן, יש חשיבות עליונה בשמירה על גירעון נמוך, נקיטת מדיניות מרסנת והאמינות הפיסקאלית שלך", אמר ל"גלובס", דורון כהן מנכ''ל האוצר, שמוסיף כי "למרות שלא נבחנו תרחישים גאופוליטיים, התמודדות עם משבר כוללת כל משבר".

לדבריו, למרות שנבחנו שני תרחישים (אחד מתון ואחד קיצוני שמעריך כי גוש היורו כולו יתפרק), "יש עוד תרחישים באמצע, ואנו לא צופים שזה מה שיקרה מחר בבוקר. מה שאנו עושים היום אינו מפגש חירום. זו פגישה עבודה שנותנת לנו כלים להתמודדות, תוך בחינה של המדיניות הכלכלית המתאימה וההשלכות שלה. היכולת שלנו לבצע הרחבה פיסקאלית, או תמיכה במימון ובאשראים, תלויה במצב שבו נכנסנו למשבר".

בהמשך היום נציין, צפוי דיון רחב על ההתמודדות עם פגיעה בתעסוקה, לרבות תעשיית ההיי-טק. בין השאר יעסוק הדיון בכלים להתמודדות עם אבטלה המונית, בנפגעים העיקריים ובדרכים לתמוך בהם ובשיטות לעודד תעסוקה.