האטה במשק? רווחי שטראוס ברבעון זינקו ב-57%

הרווח הנקי ברבעון השני זינק ל-41 מיליון שקל, בעיקר הודות למכירות חזקות בחו"ל של מוצרי הקפה והמותג "סברה", ששולט על 55% משוק הסלטים בארה"ב

המחאה החברתית, עליית חומרי הגלם, תנודות מט"ח וההאטה במשק לא מנעו מקונצרן המזון שטראוס לסכם הבוקר (ד') את הרבעון השני עם שיפור בפעילות השוטפת ועם זינוק של 57% ברווח הנקי ל-41 מיליון שקל.

רווחי שטראוס במחצית הראשונה של 2012 קפצו ב-21% ל-98 מיליון שקל. יש לציין כי בתקופות המקבילות ב-2011 נפגעה שטראוס מעלייה בהוצאות בשל הרחבת פעילותה בחו"ל ומעלייה משמעותית במחיר חומרי הגלם.

בפעילות השוטפת רשמה יצרנית המזון שבשליטת משפחת שטראוס שיפור רבעוני של 5.2%, עם מכירות של 1.9 מיליארד שקל. במחצית השנה מכירותיה עלו ב-10.7% ל-4 מיליארד שקל.

שיעור הרווח הגולמי הרבעוני נשחק במעט, אולם צמצום בהוצאות, יחד עם הצמיחה בפעילות השוטפת, הביאו לשיפור שיעור הרווח התפעולי ברבעון מ-6% ל-7% ותמכו במגמה דומה במחצית השנה.

שטראוס נהנתה ברבעון ובמחצית מהמשך הצמיחה בפעילות הקפה הגלובלית שלה, המהווה כיום את פעילותה המרכזית, וכן מהמשך הפופולריות של מוצרי החומוס שהיא מוכרת בארה"ב תחת המותג "סברה". מכירות החברה בישראל נותרו ללא שינוי ברבעון השני, ברמה של 683 מיליון שקל, כששיעור הרווח התפעולי מהן ירד מ-10% ל-9.2%. במחצית השנה נחלשה הרווחיות מ-11.2% ל-10.7%.

שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, מעסיקה כ-11 אלף עובדים ומחזיקה בנתח שוק של 12.2% משוק המזון והמשקאות בשוק הקמעונאי המקומי.

מיליארד שקל מפעילות הקפה

פולי הקפה של שטראוס ממשיכים להיטחן באינטנסיביות, וכיום היא כבר חברת הקפה הרביעית בגודלה בעולם. מכירות הקפה בברזיל וברוסיה, המהוות מעל 60% מסך פעילות הקפה וכשליש מסך המכירות של שטראוס, ממשיכות למשוך את תוצאותיה למעלה.

בסך-הכול, פעילות הקפה צמחה ברבעון ב-6.3% לכ-1 מיליארד שקל, ובמחצית השנה מכירות הקפה קפצו בכ-16% ועברו רף של 2 מיליארד שקל.

מכירות הקפה בברזיל צמחו ברבעון ב-8% ל-420 מיליון שקל, ובמחצית ב-22.7% ל-857 מיליון שקל; המכירות ברוסיה קפצו ברבעון ב-31% ל-207 מיליון שקל ובמחצית בכ-30% לכ-400 מיליון שקל.

מכירות הקפה של שטראוס בישראל היו במגמה חיובית, אך במדינות יוגוסלביה לשעבר ממשיכה החברה לסבול מתנאי השוק, שם רשמה ירידה של 24%. לצד הצמיחה במכירות הקפה, שטראוס נפגעה מהיחלשות מט"ח ומעלייה בעלויות הייצור, כך ששיעור הרווחיות הגולמית של פעילות הקפה נשחקה.

"סברה" - מלכת החומוס בארה"ב

הלהיט העולמי הנוסף של שטראוס, "סברה" - חברת הסלטים המשותפת לה ולקונצרן המזון האמריקני פפסיקו - ממשיכה להגדיל את הדומיננטיות שלה בצפון אמריקה. לפי שטראוס, "סברה" היא כיום מלכת החומוס הבלתי מעורערת בארה"ב, עם נתח שוק של יותר מ-55%.

שליטתה של "סברה" בשוק באה לידי ביטוי בצמיחה של כ-27% במכירות הרבעון של החברה, שעמדו על 254 מיליון שקל, ושיפור דומה במחצית השנה ל-478 מיליון שקל, לצד שיפור ברווחיות. הרווח התפעולי עמד במחצית על 52 מיליון שקל - 10.8% מהמחזור.

במהלך הרבעון השני השיקו שטראוס ופפסיקו פעילות דומה ל"סברה" במקסיקו, תחת חברת אובלה (OBELA), שתרכז תחתיה את פעילות הסלטים העולמית.

שטראוס כבר מתכננת את התרחבותה לשווקים חדשים, ובדוחות היא מציינת כי אובלה רכשה מפפסיקו עסק קיים הפועל בתחום הסלטים המצוננים.

עפרה שטראוס, יו"ר שטראוס, מסרה היום: "הקבוצה ממשיכה במימוש תוכניות העבודה, תוך ביצוע התאמות לאתגרים הכלכליים בשוקי הפעילות השונים. הקבוצה קוצרת את פירות ההשקעה ב'סברה' וממשיכה בהשקעה בחדשנות בכל תחומי הפעילות, בטכנולוגיות מתקדמות ובמנועי צמיחה עתידיים".

גדי לסין, נשיא ומנכ"ל שטראוס, מסר כי "הרווח התפעולי נשמר למרות עליות נוספות בתשומות לייצור, היחלשות המטבעות ביחס לדולר, ואתגרים בישראל, בעיקר הודות לשיפור הרווח בפעילויות שמחוץ לישראל, ניהול קפדני של הוצאות ותהליכי התייעלות בהוצאות הנהלה וכלליות".

תוצאות שטראוס
 תוצאות שטראוס