הקלה בעומס הביורוקרטי על הסכמים שלא פוגעים בתחרות

רשות ההגבלים מעמידה לעיון הציבור טיוטת פטור, המבטלת את הצורך באישור במקרים של הסדר בין חברות שאינן מתחרות ועל פניו נראה כי אינו פוגע בתחרות

בדרך להקלה משמעותית למגזר העסקי: רשות ההגבלים העסקיים פרסמה היום (ד') להערות הציבור טיוטת פטור סוג, שעניינו הסדרים כובלים שאינם אופקיים ואינם הסדרי מחיר. הכוונה היא להסיר חסם ביורוקרטי - את הצורך באישור רשות ההגבלים - במקרים של הסדרים בין חברות שאינן מתחרות, ספקים ועסקים וכדומה, אשר אינם פוגעים בתחרות.

על-פי טיוטת פטור הסוג, כל סוגי ההסדרים הכובלים, מלבד שניים - הסדרים בין מתחרים וכבילות בין ספק ולקוח לגבי המחיר לצרכן - לא יידרשו עוד לאישור מראש על-ידי בית הדין להגבלים עסקיים או לפטור פרטני מאת הממונה, אם אין בהם כדי לפגוע פגיעה משמעותית בתחרות בשוק.

במצב הנוכחי, חוק ההגבלים העסקיים מחייב אישור או פטור מראש למגוון הסדרים שאינם מעלים חשש לפגיעה משמעותית בתחרות, ושלעיתים אף תורמים לתחרות. לכן, גם הסכמים כאלה כפופים לנטל הביורוקרטי של הרשאה רגולטורית מראש, שמעכבת את העסקה, ולעיתים מרתיעה צדדים מלהגיע להסכמים מלכתחילה.

על מנת לתקן מצב זה, עתידים ברשות להכניס לתוקף את פטור הסוג, הפוטר הסדרים כאלה מהצורך לקבל אישור מראש. על-פי הפטור, אם יתברר כי ההסדר מעלה חששות לפגיעה משמעותית בתחרות, הממונה יוכל לתקוף אותו בדיעבד. זאת, בדומה לדיני ההגבלים העסקיים החלים במרבית המדינות, כולל ארה"ב ואירופה.

עם זאת, כאמור, הפטור לא יחול על הסדרים בין מתחרים, וגם אינו חל על הסדרי ספק לקוח שעוסקים במחיר שייגבה לקוח. אלה סוגי הסכמים שמטבעם מעלים חששות תחרותיים משמעותיים, ולכן הם עדיין יצטרכו להיבחן על-ידי הממונה או בית הדין מראש, כדי לבדוק באופן פרטני אם הם עלולים לפגוע פגיעה של ממש בתחרות בשוק כלשהו.

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופסור דיויד גילה, ציין היום כי "פטור הסוג החדש יוצר מהפכה בדרך הניתוח של הסכמים בשוק על-ידי רשות ההגבלים. במקום לדרוש שמכלול שלם של הסכמים מהסוגים שהפטור חל עליהם שכלל לא פוגעים בתחרות יובאו לפטור מראש, על כל הנטל הביורוקרטי הכרוך בכך, הסכמים מעין אלה יוכלו להיחתם ולהתבצע בלי צורך בפטור מראש. אם נמצא הסדר שלא הובא לאישור מראש, והוא כן מעלה חשש לפגיעה משמעותית בתחרות באיזשהו שוק - לא נהסס לתקוף אותו בדיעבד, במטרה להגן על ציבור הצרכנים מפני הפגיעה בהם".

טיוטת פטור הסוג מתפרסמת להערות הציבור לתקופה של 60 יום, עד 22.10.12. לאחר קבלת הערות מהציבור ושקילתן יובא פטור הסוג לאישור הוועדה לפטורים ולמיזוגים ולחתימת שר התמ"ת שלום שמחון, כנדרש בחוק ההגבלים העסקיים.