"המדינה צריכה להפסיק לרעוד מהאיומים של חברות הגז"

יועץ האנרגיה יונתן פרידמן מגיב למסקנות ועדת צמח למבנה משק הגז: "העולם לא מחכה לייצוא גז מישראל" ■ ומה אומרים התעשיינים והשר להגנת הסביבה?

"עוד לא צדנו את הלווייתן וכבר מוכרים את העור לייצוא", אומר יונתן פרידמן, עד לפני כשנה היועץ המקצועי לנושאי אנרגיה של שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו, וכיום חבר מועצת הנפט ויועץ עצמאי בתחום האנרגיה, בתגובה על פרסום טיוטת הדוח הסופי של הוועדה לקביעת מבנה משק הגז, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח.

"לא ראיתי את טיוטת הדוח הסופי של ועדת צמח, ראיתי את הדיווחים בתקשורת. אני לא יוצא נגד הייצוא באופן עקרוני, אני יוצא נגד החלטות שמתקבלות לפני שהמדינה קיבלה את ההחלטות החשובות לה: איך היא מספקת את הצרכים העצמיים שלה - באמצעות תוכנית אב לחיפושים והפקה של גז טבעי. אחרי שזה ברור, אפשר לדון בייצוא".

- טענת תומכי "ייצוא -עכשיו" היא שבהעדר התחייבות לייצוא מאסיבי, לא יהיה כדאי למשקיעים להיכנס לתחום ולהשקיע בפיתוח מאגרים.

"אני לא מקבל את הטענה שרק הבטחת ייצוא תביא משקיעים ותעודד פיתוח והפקה. הבטחה לעתיד צריכה קודם כול להטיל עוגן בשוק המקומי. הממשלה היא האחראית להתחייבויות הזו, עד שמשק הגז הטבעי יגיע לבגרות".

- עובדה שיש לחץ על השרים והפקידים להחלטת ייצוא מיידית.

"גם החברות יודעות שהייצוא עשוי להיות רווחי, אבל עלול גם לא לקרות בכלל. גם הן יודעות היטב מה קורה בחיפושי הגז הטבעי ובגילויים הגדולים בעולם, גם סביבנו".

- אז אולי הן זקוקות להבטחת ייצוא כדי לתת "כיסוי" לאשראי גבוה מהבנקים?

" מי שבונה על ייצוא לצורך הבטחת מימון לפרויקטים של חיפוש ופיתוח עלול למצוא את עצמו בלי כלום. זה הימור גדול מאוד לבנות על היצוא. אז אולי החברות משלות את עצמן, ואולי זו דרך להציף את המניות שלהן. סיפורים על גז שיופנה לייצוא במחיר של 14 ו-15 דולר למיליון יחידת חום (MMBTU), כפי שזה אכן המחיר היום ביפן, אולי עוזר למניות עכשיו, אבל עד שיגמרו לבנות את המתקנים זה הרי ייקח כמה שנים, והעולם כולו עסוק בחיפוש ומציאת גז. לצערי, העולם ככל הנראה לא מחכה לייצוא גז מישראל. רק בשנה האחרונה גילו חברות בינלאומיות, באפריקה מול חופי מוזמביק וטנזניה, מאגרי גז עצומים יותר גדולים מהגילויים בישראל".

- אז מה עכשיו?

"המדינה צריכה קודם כול להתחיל לממש את הריבונות שלה בנושא הגז הטבעי והמאגרים ולהפסיק לרעוד מהאיומים המרומזים של חברות חיפושי הגז. החברות אומרות לממשלה שבלי אישורי ייצוא הן לא יוכלו לפתח - אז המדינה קודם כול צריכה להיות ברורה ולומר: אתם קיבלתם רישיונות, אתם חייבים לפתח ולא - הרישיונות יילקחו מכם. במקביל, המדינה חייבת ליצור מנגנון של רכש מקומי מובטח לכל מחפשי הגז שקיבלו רישיון עד עכשיו, כך היא תיצור וודאות למחפשים שיהיה להם קונה לגז שימצאו. כך גם יפותחו מאגרים קטנים ולא רק מאגרי הענק. את הדיון על הייצוא יש לדחות לאחר כך".

- הממשל בארה"ב עדיין איננו מאשר ייצוא.

"ארה"ב עברה מלהיות יבואנית גז להיות יצרנית הגז הגדולה בעולם באמצעות גז פצלים, והיא עדיין איננה מאשרת פרויקטי ייצוא גדולים, עד שלא תתבהר התמונה המלאה בעניין הרזרבות שלה והמדיניות ארוכת הטווח לשימוש בגז טבעי. זה הצעד הנכון שאנחנו צריכים לאמץ. קודם אספקה מקומית, אחר כך ייצוא".

התעשיינים: "לא לקבוע היקף לייצוא הגז הטבעי עד לבירור צורכי המשק"

נשיא התאחדות התעשיינים, צבי אורן, מתנגד להמלצת ועדת צמח ולפיה לא פחות מ-53% מכמות הגז הטבעי יופנו לייצוא. בשיחה עם "גלובס" קרא היום (ד') אורן לחברי הממשלה להימנע מקבלת החלטה מחייבת בעניין זה והדגיש כי עוד מוקדם לקבוע את היקף הייצוא של הגז הטבעי, בהיעדר די נתונים ומידע: "אף אחד לא בשל עדיין להכריע בעניין היקף הייצוא של הגז הטבעי. אין כרגע נתונים ומידע מספיקים וסופיים על גודל מאגרי הגז הטבעי בים התיכון ועל הצרכים האמיתיים של המשק", אמר.

אורן קרא לממשלה להשהות החלטה בעניין היקף הייצוא של הגז למשך שנתיים. "הממשלה יכולה לחכות עם זה שנתיים, לראות מה הגודל של המאגרים וכמה התעשייה צורכת באמת מהגז הטבעי. כרגע הוועדה מגבשת המלצה על היקף לייצוא, אך מה אם התעשייה תצרוך בפועל יותר ממה שהיא מקצה?", תהה אורן.

סוגיית ההספקה של הגז הטבעי לתעשייה הועלתה בידי אורן, שמכהן גם כיו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, בעת פגישתו בשבוע שעבר עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. אורן הבהיר לראש הממשלה ולשרי התמ"ת והאוצר שנכחו בפגישה, כי המחסור בגז הטבעי פוגע בכושר התחרות של התעשייה הישראליות בשוקי העולם, ועליית מחיר הדלק מייקרת את עלויות הייצור ואיתן גם את עלות התוצרת.

ועדת צמח, שבחנה את אספקת הגז הטבעי למפעלים קטנים ובינוניים, זוכה בעניין זה לשבחים מצד אורן: "הוועדה קבעה כי הצינור הקיים של ים תטיס יאפשר הזרמה של גז טבעי למפעלים קטנים ובינוניים. מדובר בסם חיים שיגיע למפעלים שנאנקים תחת עלויות ייצור גבוהות וביניהם גם מפעל פניציה אמריקה-ישראל, שנקלע לקשיים בגלל היעדר הגז", אמר אורן.

שר התמ"ת שלום שמחון הביע היום תמיהה על כך שמשרד התמ"ת לא היה שותף לדיונים, כמשרד האחראי על התעשייה היצוא והתעסוקה במדינת ישראל. לעצם המלצות טיוטת דוח צמח, אומר שמחון: "אני סבור כי עניי עירך קודמים וכי יש לדאוג בראש ובראשונה לצורכי הגז הטבעי בישראל. עלינו לעשות מאמץ לפתח את תעשיית הגז בישראל, להכשיר פה עובדים למקצועות הגז ולפתח תורה שלמה. בסופו של דבר עדיף לייצא מוצרים סופיים ולא התחלתיים".

ארדן: "האוצר מסתכל רק לטווח הקצר, רואה בוננזה - ורוצה להפיק כסף מיד"

"החלטה על ייצוא מאסיבי של גז טבעי סותרת את האינטרס הלאומי המובהק של ישראל" - כך אומר היום (ד') השר להגנת הסביבה גלעד ארדן. "זהו אותו אינטרס לאומי שראש הממשלה זיהה ולכן הקים את ועדת קנדל לתחליפי אנרגיה. מצד אחד למצוא עצמאות אנרגטית - ומיד אחרי כן, כשסוף סוף יש לנו תחליף לנפט, אנחנו מיד הולכים למכור אותו. איזה היגיון יש פה? הרי צריך להיות בדיוק להפך: צריכה להיות קודם כול הדגשה ברורה שהמדינה מעודדת צריכת גז טבעי, כדי שהשוק, התעשייתי, התחבורתי וגם הביתי, יידע שיהיה לו בעתיד גז טבעי, בזול, שהממשלה מעודדת את השימוש בזה. זה יקדם יזמות בתחום האנרגיה ותעשיות חדשות. אבל אם הממשלה כבר היום, עוד לפני שהגיע הגז, כבר מאפשרת ייצוא כזה, אז למה שמישהו ישקיע במפעל, כשהוא לא יודע באיזו אנרגיה יוכל להשתמש וכמה זה יעלה לו?".

ארדן מוסיף כי "האלמנט של עצמאות אנרגטית ואי-תלות ביבוא או בשכנים הוא מכריע. במצב של מלחמה אנחנו עלולים להתמודד עם בעיות של אספקה. את כל זה ממשלה צריכה להביא בחשבון קודם כול ולפני הכול.

"אבל ועדת צמח קודם כול הסתערה, הייתה לה מטרה שסומנה מראש: כמה אפשר עכשיו מהר לייצא, כמה לקבל מהר ועכשיו מתמלוגי ששינסקי. שום התייחסות לביטוח של גז טבעי מקומי למדינה.

"בסיאול כל האוטובוסים נוסעים על גז טבעי. ארגון הבריאות העולמי מצא שאוטובוס על גז פולט 75% פחות חלקיקים נשימתיים מסרטנים מאשר אוטובוסים שמונע בסולר. אבל אצלנו רצו להקים ועדה שמשרד התחבורה ומשרד התמ"ת לא חברים בה, וזעקתם לא נשמעה".

ארדן מסמן את משרד האוצר כאחראי לבסיס החלטת הייצוא. "האוצר מסתכל רק במיידי, רק לטווח הקצר. איפה שיש בוננזה היום - צריך להפיק ממנה כסף מיד עכשיו. אני ומשרדי לעומת זאת, עומדים על אותו אינטרס קבוע: הבטחה של גז טבעי זול לכל המשק, וכמה שיותר מהר".

- מה ציפית מהוועדה?

"היא הייתה צריכה לבדוק ולהתוות דרך לשימושים מקסימליים בגז טבעי, במשק הישראלי כולו. תעשייה, תחבורה, בתי חולים, משקי בית. בקליפורניה שליש ממשקי הבית מחוברים לגז טבעי לחימום למייבשי כביסה, זה חוסך חשמל ותחנות כוח חדשות. ועדה נכונה צריכה לבוא עם מסלול איך ישראל ממנפת את הגז הטבעי, הנקי יותר והזול יותר. זו מדיניות נכונה: יש לך מוצר זמין וטוב, תן לאזרחים להשתמש בו".