המבחן של המוסדיים: מכרז ראשון לדירות להשכרה בלבד

מדובר במכרז המתייחס לשכונת 'נאות עוזי' ברעננה במסגרתו יוכלו להיבנות 238 יחידות דיור

האם המוסדיים באמת מעוניינים להיכנס לשוק השכירות בישראל? בקרוב נדע את התשובה. אתמול בערב פורסם באתר המינהל המכרז הראשון לבנייה לשכירות בלבד. מדובר במכרז המתייחס לשכונת 'נאות עוזי' ברעננה במסגרתו יוכלו להיבנות 238 יחידות דיור. למכרז לא יתפרסם מחיר מינימום ועל היזם שיזכה יהיה לבנות את הדירות ולהשכירן לתקופה שלא תפחת מ-20 שנה.

עוד על פי המכרז, 60 דירות מתוך כלל הדירות המוצעות לבנייה לא יעלו בשטחן על 100 מ"ר ושכר הדירה שייגבה תמורתן קבוע מראש על רמה של 42.4 שקל למ"ר כולל מע"מ. כלומר, דירת 3 חדרים בגודל ממוצע בשוק של כ-70 מ"ר תושכר בעבור 2968 שקל לחודש. מחיר שכירות חודשי לדירה בשטח 100 מ"ר, הגודל המקסימלי של הדירות במחיר השכירות המפוקח, יעמוד על 4240. הדירות שיושכרו במסגרת שכר הדירה המפוקח מיועדות לזכאי משרד השיכון בלבד. שאר הדירות יושכרו בשוק החופשי.

חשוב לציין שנתונים אלו פורסמו בהודעת פרסום המכרז אך חוברת המכרז עצמה טרם פורסמה. במסגרת מסלול זה תיבחן למעשה בפעם הראשונה השאלה האם החוק לעידוד המוסדיים להיכנס לשוק השכירות בארץ אכן ידרבן אותם לעשות כן. כזכור, הממשלה אישרה מתן פטור ממס לקופות גמל ולקרנות פנסיה שישקיעו בדירות למגורים שייבנו להשכרה לטווח ארוך. מקור ההחלטה בהמלצות ועדת טרכטנברג שקראו לפיתוח שוק השכרה למגורים ארוך טווח בישראל.

יש לציין שמאז שפורסם תזכיר החוק העוסק במתן ההטבות תקפו אותו מומחי מס וגורמים בענף הנדל"ן שטענו כי אין בו הטבות של ממש שיביאו את המוסדיים להשקיע בתחום. במקביל, יזמי נדל"ן וקבלנים טוענים כי גם הנוסח שאושר עדיין לא מספק תשובות לכל השאלות הנוגעות לניהול ופיקוח הפרויקטים. עוד טוענים בחברות הנדל"ן כי כל עוד לא יעודכן החוק המתייחס לזכויות השוכר והמשכיר, והחברות עצמן יאלצו להתמודד עם מקרים של הוצאת דיירים שאינם עומדים בתשלום החודשי מהבית, מה שעלול להכניס אותן לתסבוכת ולפגוע בתדמיתן מעטות החברות שאכן ייגשו למכרזים מסוג זה.

כאמור, עד היום לא פורסם מכרז שיעמיד את הטענות ואת החוק במבחן והמכרז ברעננה מהווה את מקרה המבחן האמיתי.

יש לציין שבעוד שהמכרז המדובר פורסם כעת על ידי משרד השיכון ומתייחס לקריטריונים החדשים אותם אישרה מועצת מקרקעי ישראל, נמצאת כעת בפני בג"צ עתירה שהגישה עיריית רעננה נגד הקריטריונים האמורים. נכון להיום המדינה טרם העבירה את תשובתה לעתירה ודיון נוסף בעניינה צפוי להתקיים בנובמבר.

מעיריית רעננה נמסר בהקשר זה כי: "אנו נלחם בבג"צ כאילו אין תוכנית ונקדם את התוכנית כאילו אין בג"צ. העירייה תוסיף לפעול כדי לפתח את העיר ולקדם פרויקטים שיאפשרו לדור הצעיר להישאר בה".