סקויה תגייס 200 מיליון דולר להשקעות בישראל

הקרן העולמית נמצאת בימים אלה במהלך שנועד לגייס כמיליארד דולר להשקעות בחברות שנמצאות בשלבים מוקדמים שמקורן בארה"ב, סין וישראל

סקויה, אחת הקרנות הבינלאומיות הבולטות שפעילות בישראל, מגייסת כמיליארד דולר לקרנות הון סיכון שלה. הכסף ישמש להשקעה בחברות שנמצאות בשלבים מוקדמים יחסית בהתפתחותן. 200 מיליון דולר מסך הגיוס יוקצו לטובת השקעות בישראל, ב-IT. שתי הקרנות האחרונות שהקימה סקויה בישראל היו אף הן בהיקף של 200 מיליון דולר, כך שסקויה שומרת על היקף פעולתה בישראל.

סקויה אמורה להשלים את הגיוס של הקרנות בחודש הבא, בתנאים דומים לאלה שקיבלה ממשקיעיה בעבר. הגיוס הזה הוא חריג היום בנוף קרנות הון הסיכון היבש, הן בהיקפו והן בתנאיו.

סקויה היא אחת מקרנות הון הסיכון הוותיקות והמצליחות בעולם. היא הייתה שותפה בהשקעות מוקדמות בחברות כמו אפל, גוגל, סיסקו, פייפל ולינקד אין.

הקרן הוקמה בשנות ה-80, ואת הקרן הראשונה שלה בישראל הקימה ב1998. והייתה אחת הקרנות הראשונות שהקימו פעילות ישראלית נבדלת ואחת היחידות ששימרו פעילות זו לאורך השנים.

הקרן החמישית בישראל

הקרן שמגויסת כעת תהיה הקרן החמישית של סקויה בישראל. היא החלה בקרן של 30 מיליון דולר, ולאחר שראתה בה ברכה, הגדילה את הקרנות הבאות ל-150, 200 ו-200 מיליון דולר, כלומר בסך הכול כ-580 מיליון דולר שהושקעו בישראל לפני הקרן הנוכחית.

את הקרן מנהלים בישראל שמיל לוי, חיים סדגר, רנדי דיצלר, גילי רענן והמצטרף האחרון - יואב שקד, שאמור להוביל בחברה את תחום הממשק בין התחום הרפואי לתחום ה-IT, בו החלה הקרן להתעניין במיוחד לאחרונה.

שמו של לוי נכלל ב"רשימת מידאס" הבינלאומית של עיתון פורבס לשנת 2009. רשימה זו מסמנת את המשקיעים המצליחים ביותר בתחום הון הסיכון. לוי נכלל בה בשל ההשקעות המוצלחות שביצעה הקרן בחברות קומראנט, טופיו ופורט אוטוריטי.

מייקל מוריץ, שותף בסקויה בקרן סקויה העולמית, נחשב אף הוא למשקיע בעל "מגע זהב". בראיון שהעניק מוריץ בעבר ל"גלובס" הוא סיפר כי "רוב ההשקעות של הקרנות הסתיימו באכזבה. זה תמיד היה נכון. הייתה תקופה קצרה בסוף שנות ה-90, שנראה היה שהעסק הרבה יותר פשוט ממה שהוא היה באמת. זה היה משום שכולם הרגישו שהם באיזה 'קוקו-לנד', סביבה משוגעת. כאשר התקופה הזו הסתיימה, נעשה מאוד ברור אילו קבוצות יודעות מה הן עושות ואילו היו מעמידות פנים שאין להן מושג".

עדות לכך שסקויה נמצאת בקבוצה השנייה ניתן למצוא בשורה הארוכה של האקזיטים שהניבה החברה למשקיעים בשנים האחרונות. סקויה מימשה את האחזקות שלה - ברווח ניכר - בשורה של סטארט-אפים ישראליים. הרשימה כוללת בין השאר את אמובי, שנמכרה במארס השנה לסינגפור טלקום תמורת 321 מיליון דולר; קוטנדו שנמכרה לאקמאי תמורת כ-300 מיליון דולר בדצמבר 2011, פרוביג'נט שנמכרה לברודקום במארס 2011 תמורת 313 מיליון דולר.

הצלחה נוספת של סקויה היא חברת פאלו אלטו של ניר צוק, שהונפקה באחרונה בארה"ב לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר. סקויה החזיקה יותר מ-20% מהחברה במועד ההנפקה.

סקויה
 סקויה