דיווח: ספרד מעוניינת לבקש חילוץ מלא ממוסדות גוש האירו

לפי הדיווח, המסתמך על 3 גורמים המקורבים לנושא, האופציה המועדפת עליה דנו שני הצדדים מתבססת על שני שלבים עיקריים: קרן החילוץ האירופית תרכוש אג"ח בהנפקות הראשוניות ולאחר מכן ה-ECB יתערב בשוק המשני

אומנם ראש ממשלת ספרד מראינו ראחוי הצהיר לפני מספר שבועות כי מדינתו לא תזדקק לחילוץ מלא, אולם לפי דיווח שפורסם ב-CNBC, ספרד מנהלת משא ומתן עם מוסדות גוש האירו בנוגע לתנאים שיהיה עליה למלא לפני שתוכל לקבל סיוע פיננסי חיצוני שיסייע לה להפחית את עלויות המימון הגובוהות.

לפי הדיווח, המסתמך על 3 גורמים המקורבים לנושא, האופציה המועדפת שעליה דנו הצדדים מתבססת על שני שלבים עיקריים. תחילה, קרן החילוץ האירופית הנוכחית, תרכוש אג"ח ספרדיות בהנפקות הראשוניות. בשלב השני, הבנק המרכזי האירופי יתערב וירכוש אג"ח בשוק המשני, כל זאת במטרה להוריד את תשואות האג"ח הגבוהות המאיימות על מקורות המימון של המדינה.

אחד המקורות המקורבים לנושא אמר שהשיחות בין הצדדים החלו בחשאי לפני מספר שבועות, אולם הוא לא ציין אילו מוסדות יהיו מעורבים בשיחות מלבד ספרד, אך מקור אחר טען כי השיחות מתקדמות וספרד קרובה מאי פעם לבקש סיוע חיצוני.

ראחוי סירב להתייחס לדיווחים אלה ודוברו טען כי הממשלה דבקה בעמדתה, לפיה יש לחכות עד להחלטת הריבית הבאה של ה-ECB, שתתקיים ב-6 לספטמבר כדי לגלות האם הבנק המרכזי מתכננן להתערב בשוק האג"ח של ספרד.

ומה אומר מריו דראגי? נשיא הבנק המרכזי האירופי טוען כי הבנק לא יהסס להתערב כדי להוריד את "תשואות האג"ח הכואבות", אך תחילה יהיה על ספרד להגיש בקשה לסיוע רשמי מקרן החילוץ.

בעוד קיים קונצנזוס פוליטי בקרב מעצבי המדיניות באירופה, לגבי התנאים שעל ספרד יהיה למלא טרם קבלת סיוע בהיקף נרחב, תנאים הכוללים צעדי צנע וקיצוצים כואבים, שתיים מהמקורות טוענים כי מספר מדינות בגוש האירו, ככל הנראה גרמניה וצרפת, מתעקשות על לוח זמנים צפוף יותר לביצוע הרפורמות.

בתוך כך, מוקדם יותר השבוע דווח כי ראחוי מתקשה להעביר את הסבב הנוסף של העלאות המסים והקיצוצים, בשל חילוקי דעות בין הממשלה לבין ראשי המחוזות השונים הדורשים תקציבים נוספים.

נזכיר כי מוסדות גוש האירו אישרו לספרד חבילת חילוץ, לפ]ני מספר חודשים, שכללה מסגרת אשראי בהיקף של כ-100 מיליארד אירו, אותה יוכלו לנצל הבנקים הספרדים הקורסים. אולם, לפי הדיווחים האחרונים מסגרת האשראי הזו לא תספיק כדי להציל את המערכת הפיננסית הכושלת של המדינה.