אפל זכתה בתביעה נגד סמסונג ותקבל פיצוי של כמיליארד דולר

חבר המושבעים בארה"ב קבע: סמסונג העתיקה מספר פטנטים מהאייפד והאייפון ■ הערכה: הניצחון יבסס את שליטת אפל בשוק הסלולר ויפגע במכירות סמסונג

בעוד מניית ענקית הטכנולוגיה כובשת שיאים חדשים בוול סטריט, אמש (ו') הצליחה אפל להשיג ניצחון גם במלחמת הפטנטים הגדולה שהיא מנהלת מול המתחרה המרכזית שלה מדרום קוריאה - סמסונג.

חבר המושבעים במשפט שניהלה אפל קבע כי סמסונג הפרה מספר פטנטים של אפל והעתיקה מספר מאפיינים הקיימים באייפון ובאייפד, ולכן חייבה לשלם לאפל סכום של 1.05 מיליארד דולר.

באשר לתביעת הנגד שהגישה סמסונג כנד אפל , חבר המושבעים קבע באופן חד-משמעי כי אפל לא הפרה כל פטנט הרשום תחת סמסונג, כגון פטנטים בטכנולגיית הוויירלס, שבהם האשימה הענקית הקוראנית את אפל כי העתיקה אותם למכשירים הפופלריים שלה.

מניית אפל, שהפכה השבוע לחברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, כבשה גם שיא חדש כאשר טיפסה למחיר של 675 דולר. כעת, נשאלת השאלה האם הניצחון יעניק לחברה רוח גבית נוספת לקראת ההשקה הצפויה של האייפון 5 בעוד כחודש? האם מניית החברה תגיע לרמת ה-1,000 דולר, כפי שמנבאים אנליסטים רבים?

בראיין לאב, פרופסור למשפטים מארה"ב, תיאר זאת כניצחון מוחץ לענקית הטכנולוגיה: "זהו התרחיש הטוב ביותר שאפל ייחלה לו".

לניצחון המשפטי של אפל, שהגיע מוקדם מהצפוי, עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת. מומחים מציינים כי מוצרים רבים של סמסונג פשוט ייאסרו למכירה בארה"ב ויפגעו בתנופת הצמיחה של חטיבת הסלולר שלה. מנגד, הניצחון יבסס את השליטה של אפל בשוק הסלולר הרותח ועשוי להעמיק את קופת המזומנים שלה עוד יותר.

"אנו מודים לחבר המושבעים על השירות שלהם ועל הזמן שהקדישו כדי להקשיב לסיפור שלנו, וכעת אנו נרגשים לספר אותו לציבור", מסרה אפל לאחר הודעת הניצחון. "הררי העובדות שהוצגו במהלך המשפט הוכיחו כי ההעתקות של סמסונג היו עמוקות, אף מעבר למה שידענו. אנו מודים לבית המשפט שמצא כי ההתנהגות של סמסנוג מבישה, וששלח מסר חד וברור לפיו גניבה אינה לגיטימית".

גם הענקית הקוריאנית סמסונג שיחררה הצהרה בתום המשפט: "אין לראות בניצחון של היום כניצחון של אפל, אלא כהפסד של הצרכן האמריקני. הוא יוביל לפחות אפשרויות בחירה, פחות חדשנות ולעליית מחירים בשוק הסלולר. מצער מאוד לדעת כי כי חוקי הפטנטים יכולים להיות מוטים כדי להעניק לחברה אחת עוצמה של מונופול".

ניצחון חלקי לאפל גם בדרום קוריאה

אפל תבעה את סמסנוג בגין העתקה של מאפיינים עיצוביים ופטנטים טכנולוגים הרשומים על שמה. שתי הענקיות, המחזיקות בנתח שוק של יותר מ-60% בשוק הסמארטופנים והטאבלטים, התגוששו השנה בבתי המשפט במספר מדינות, תוך שהן מאשימות האחת את השנייה בהפרות פטנטים.

כך למשל, אפל הצליחה להשיג ניצחון משפטי (חלקי) גם במדינת האם של סמסונג - דרום קוריאה. מוקדם יותר ביום שישי, בית המשפט בדרום קוריאה קבע כי שתי החברות הפרו פטנטים, ולכן אסר על סמסונג למכור 10 מוצרים שהיא משווקת בדרום קוריאה, כולל סמסונג Galaxy S II. במקביל, בית המשפט אסר על אפל למכור 4 מוצרים שהיא משווקת במדינה, כולל את אייפון 4.