לאחר שהביסה את סמסונג, האם אפל בדרך להיות מונופול?

עוה"ד ד"ר אסף גרא ודביר גסנר, המתמחים בקניין רוחני ובעריכת פטנטים: החלטת בית המשפט אינה מהווה פגיעה מהותית בסמסונג ■ "כוח ההרתעה הפטנטי משקף את ערכו העצום של עיצוב מנצח"

בית המשפט בארה"ב אומנם הגשים את החלום הוורוד ביותר של אפל ופסק לטובתה במשפט הפטנטים הגדול שנערך בינה ובין סמסונג.כעת, עולות שאלות רבות לגבי ההשלכות של אותו משפט.

כאמור, במסגרת מלחמת הפטנטים שניהלו האחת נגד השנייה, אפל וסמסונג תבעו אחת את השנייה בכמה מדינות בעולם על הפרת פטנטים שונים, החל בהעתקת עיצוב המוצרים וכלה בהעתקה של פטנטים טכנולוגים.

לאחר מספר חודשים של דיונים ארוכים והכפשות הדדיות, בתי המשפט בארה"ב ובדרום קוריאה הגיעו לשתי פסיקות מקבילות, מהן עולה כי אפל היא המנצחת העיקרית.

לסיפור המלא של תוצאות המשפט לחצו כאן

חבר המושבעים בארה"ב, במשפט שניהלה אפל כנגד סמסונג, קבע כי סמסונג הפרה מספר פטנטים של אפל והעתיקה מספר מאפיינים הקיימים באייפון ובאייפד, ולכן חייבה אותה לשלם לאפל סכום עצום של 1.05 מיליארד דולר.

במקביל, בית המשפט בדרום קוריאה קבע כי שתי החברות הפרו פטנטים האחת של השנייה ולכן אסר על סמסונג למכור 10 מוצרים שהיא משווקת בדרום קוריאה, כולל הסמסונג Galaxy S II. ואילו על אפל בית המשפט אסר למכור 4 מוצרים שהיא משווקת במדינה, כולל האייפון 4.

אז מהן ההשלכות של הניצחון המוחץ?

על פי ה"ניו-יורק טיימס" יש כ-250,000 פטנטנים המגנים על מכשיר סמארטפון וכל פטנט שכזה מהווה בסיס לתביעת הפרת פטנט. בועידת העיצוב הבינ"ל באספן בשנת 1983 עמד סטיב ג'ובס על חשיבות העיצוב של טכנולוגיות מחשב, באומרו שמחשבים "נראים כמו זבל". כבר אז הציע ג'ובס לרתום מעצבים מתעשיות שונות לעיצוב מוצרי מחשב.

עוה"ד ד"ר אסף גרא ודביר גסנר,ממשרד ש. פרידמן ושות', המתמחים בקניין רוחני ובעריכת פטנטים, מסבירים: "ההחלטה האחרונה משקפת את מרכזיות העיצוב וההגנה עליו. היא מבוססת, בין השאר, על הפרת שלושה מדגמים, המהווים פטנט שמגן אך ורק על העיצוב החיצוני - ה'עטיפה' שהיתה חשובה כל-כך בעיניי ג'ובס - ולא על הטכנולוגיה. כוח ההרתעה הפטנטי משקף את ערכו העצום של עיצוב מנצח".

השניים, ממשרד ש. פרידמן ושות', העוסקים בין היתר גם בליווי חברות הזנק, היי טק וטכנולוגיה, טוענים כי סכום הפיצוי, גדול ככל שישמע, הוא אינו מהותי עבור סמסונג, שהכנסותיה נאמדו בשנה שעברה בכ-247 מיליארד דולר. "גם אם יינתן לאפל צו המניעה שביקשה כנגד מכירת המכשירים של סמסונג בארה"ב, ואשר הדיון בעניינו יתקיים ב-20 בספטמבר, הצו לא צפוי להוות פגיעה אנושה בסמסונג. היות והתביעה של אפל, שהוגשה עוד באפריל 2011, כללה רק דגמים שנמכרו בשוק באותה העת, וכיום כבר אינם פופולריים במיוחד. מכשירי הדגל העכשווים של סמסונג, ה-Galaxy S3 וה-Galaxy Tab 2 לא נכללו בתביעה, וסמסונג תוכל להמשיך למוכרם בלא מפריע".

שני המומחים מוסיפים גם: "חשוב לזכור כי סיכויי ההצלחה של ערעורים לבית המשפט הפדרלי לערעורים, אליו מתכוונת סמסונג לפנות, עומדים על לא פחות מכ-40-50% בעשור האחרון לפיכך, המילה האחרונה בקרב הענקים הזה עדיין לא נאמרה".

עם זאת, תוצאות המשפט, שהגיעו מוקדם מהצפוי, עוררו דאגה רבה בקרב מומחים אחרים לקניין רוחני שטוענים כי כתוצאה מהסכום היחסית גבוה שתידרש הענקית הקוריאנית לשלם לאפל, והמסר החד שבית המשפט שלח לכל חברות הטכנולוגיה, המתחרות המרכזיות של אפל יהססו לאתגר את אפל, הן בעיצובים של המכשיר והן בחדשנות טכנולוגית. "זהו עניין שעשוי להפחית במידה רבה את התחרותיות כנגד האייפון", הם טוענים.

במילים אחרות אחת ההשלכות של משפט הפטנטים עשויה להחליש את מתחרותיה של אפל ולהעלות אותה למעמד של השליטה הבלתי מעורערעת בשוק הסמארטפונים והטאבלטים - או במילה אחת - מונופול.

מנגד, ישנם הטוענים כי דווקא תוצאות המשפט יגרמו לאותן מתחרות להשקיע יותר בחדשנות ועיצוב. כזה הוא סטיב מילונוביץ', אנליסט טכנולוגיה ב-UBS הטוען כי תוצאות המשפט יחייבו את החברות לחדש כדי לעמוד בסף הגבוה שהציבה להן אפל.

באשר להשלכה המיידית של תוצאות המשפט, צ'ארלס גולבין, מחברת המחקר Forrester, טוען כי היא תהיה דווקא על גוגל. זאת, מאחר וגוגל מיצרת ומשווקת, בין היתר גם לסמסונג, את מערכת ההפעלה לסלולר - אנדרואיד. "המכירות של האנדרואד יתמתנו", הוא קובע. "סמסונג היא לא היצרנית היחידה שעושה שימוש באנדרואיד, תוך שימוש באותם רכיבי תוכנה אותן היא העתיקה מאפל, לפי קביעת בית המשפט. עשויות להיות לכך השלכות נוספות על יצרניות סמארטפונים נוספות העושות שיוש באנדרואיד".