מלחמת גרסאות

השוק הסיטונאי: סלקום ובזק לא מצליחות להגיע להסכמה. פרטנר דווקא מתקרבת

שר התקשורת משה כחלון קיבל לאחרונה מכתב מסלקום, שהמליצה לו לחשוב מחדש על המבנה המתרקם של השוק הסיטונאי. המכתב, שתוכנו יפורט בהמשך, מנסה להסביר שהמתווה החדש עלול לפגוע במפעילים החדשים. כאשר קוראים בין השורות מגלים שהמכתב מנסה להסתיר את המתיחות הקשה במשולש שמורכב מסלקום, פרטנר ובזק. המצב הנוכחי הוא שבזק ופרטנר מתקדמות לקראת שיתוף פעולה, בעוד שהמתיחות בין סלקום לבזק שוברת שיאים חדשים.

קצת היסטוריה: ניר שטרן, מנכ"ל סלקום, נעזר בחברת הייעוץ טריגר-פורסייט, בימים שבהם מונה לתפקידו כמנכ"ל נטוויז'ן. החברה עזרה לשטרן להכין נייר עמדה לוועדת חייק, שעסקה בהסדרת שוק התקשורת. החברה המליצה על מודל שנקרא Virtual Unbundled Local Access (VULA). מדובר בהסכם שמאפשר לשחקן החדש גישה לתשתית של השחקנים הקיימים. השחקן החדש מסוגל לשלוט בתשתית כאילו שמדובר ברשת שלו. מי שמאמצת כיום את הפורמט הזה היא דווקא פרטנר, שמנהל חיים רומנו, שהיא זו שמקבלת ייעוץ מטריגר-פורסייט בימים אלה.

ישנן שתי גישות להסדר בין בעלות התשתית (בזק, שמנהל אבי גבאי והוט שמנהל הרצל עוזר) לבין השחקניות החדשות (סלקום ופרטנר). לפי המודל של VULA, מתחבר השחקן החדש לארון התקשורת ומנהל אותו כרצונו, בעוד שבמודל הקיים השחקן החדש חוכר 'קו טיפש'.

ישיבה אחת, תשעה בכירים

החיכוך בין סלקום לבין בזק מתמקד בדיוק בשאלה הזו. בסלקום חשבו, כנראה בטעות, שפרטנר עומדת לחתום על ההסכם המצומצם שלא יאפשר לה לשלוט בתשתית. ההערכה הזו הובילה את סלקום לבקש משר התקשורת לעצור את המהלך ולקבוע שהשוק הסיטונאי יכלול שורה של מוצרים, לרבות גישה ל"צנרת" של בזק ושליטה על שירותי התמסורת.

בסלקום האמינו שפרטנר רוצה לחתום עם בזק על חוזה, מבלי להבין את משמעות ההסכם. אחד הטיעונים של סלקום הוא שהתחרות בעולם לא מתנהלת בפורמט של 'קו טיפש', אלא עוברת למודל שבו המתחרים מקבלים גישה לארונות התקשורת של החברות שיש להן תשתית. המתחרים החדשים מקבלים גישה לקו הנחושת שמגיע לדירות של הלקוח ובהמשך הדרך עושים שימוש בסיב אופטי ששייך להם.

לטענת סלקום, פרטנר עושה טעות גדולה. אם פרטנר תסכים למודל הישן, אומרים בסלקום, כל שוק התקשורת יישר איתה קו וסלקום תצטרך לנהל מול בזק מו"מ חדש על השירותים הנוספים שהיא רוצה לחכור.

סלקום שולחת למו"מ מול בזק את בכירי החברה. מי שמנהל את המגעים הוא ניר יוגב, מנהל מחלקת רגולציה, שלצידו יושב קובי שמש שכיהן עד לא מזמן כיועצו ההנדסי של שר התקשורת משה כחלון. אליהם מתלווה רפי חזני, מאגף ההנדסה של סלקום. לקבוצה הזו מצטרפים מעת לעת נציגים נוספים, כאשר לאחת הפגישות האחרונות שלחה סלקום לא פחות מתשעה בכירים.

הפאנל הגדול הזה כלל את סמנכ"ל השיווק יוני סבג, סמנכ"ל רגולציה, מזכיר החברה איתמר ברטוב ויועצת משפטית. ההצטרפות של האחרונה נתפסת כניסיון לתעד את המו"מ, למקרה שבו הצדדים יפתחו בהליכים משפטיים אחד נגד השני. עד כדי כך החשדנות בין החברות גדולה.

מוכנים לדבר על הכול

בבזק שומעים את הטענות של סלקום, אך מציגים עמדה אחרת. בבזק מאמינים שסלקום נוקטת בשורה של תרגילי השהייה שנועדו למנוע מבזק לקבל את ההקלות שהיא אמורה לקבל אם וכאשר השוק הסיטונאי יוקם. בבזק מנסים, ללא הצלחה של ממש, לשכנע את סלקום שהקמת השוק הזה היא החלטה אסטרטגית.

"אם סלקום רוצה להגיע לארונות התקשורת", אומרים בבזק, "למה היא ביקשה בישיבה הראשונה של הפורום ההנדסי, שנערכה יחד עם פרטנר, שהמוצר הראשוני והבסיסי בשוק הסיטונאי יהיה 'הקו הטיפש'", שואלים בבזק. "אנחנו מוכנים לדבר איתם על הכול, ויש לנו אפילו חידוש לדווח עליו. השבוע אנחנו מגישים למשרד התקשורת, ביוזמתנו, תיק שירות חדש למודל שסלקום רוצה, מודל שיאפשר לסלקום להגיע לארונות התקשורת שלנו.

"המודל הזה", מוסיפים בבזק, "שסלקום טוענת שהיא רוצה - טוב גם לנו. היינו שמחים אם הם היו מאמצים אותו, כי זה מחייב את המתחרה לבצע השקעות ולא להיות תלוי בנו מקצה לקצה. נראה לנו שסלקום לא באמת רוצה לדבר על זה. נוח לה לבוא ולתקוע את המו"מ בהעלאת דרישות קיצוניות, מתוך מטרה ברורה לעכב את ההקלות לבזק".

ומה לגבי התמסורת שסלקום דרשה להכניס לשוק הסיטונאי? בבזק אומרים שמדובר ב"דוגמא שחושפת את האינטרס האמיתי של סלקום. באף מדינה בעולם התמסורת אינה חלק מהשוק הסיטונאי. סלקום רוצה להכניס את התמסורת למו"מ כי יש לה בעיית תמסורת והיא מבינה שיהיה לה קשה להגיע לכל ארון תקשורת בנפרד, לכן היא רוצה שהתמסורת תהיה חלק מהשוק הסיטונאי, דבר שאנחנו לא מוכנים לקבל וגם משרד התקשורת אומר זאת בצורה ברורה. אם הם כל כך מתגאים בתמסורות שלהם, מדוע הם צריכים אותנו?".

כפי שניתן לראות, לכל קבוצת תקשורת יש אינטרסים משלה. הוט לא נכנסת למו"מ על השוק הסיטונאי ודוחה את המתחרים פרטנר וסלקום - וזו סוגיה שמשרד התקשורת יצטרך לטפל בה בנפרד. האינטרס של הוט הוא למנוע שוק סיטונאי על הרשת שלה בטענה שדבר כזה לא נוסה באף מקום בעולם, ולא ייתכן שישראל תהיה הראשונה שהמודל הזה ייבחן על גבה.

מאחורי הסירוב הטכני מסתתרת עמדה פשוטה שאומרת שמוטב להוט לעכב את פרטנר וסלקום בכניסה לעולם הטלוויזיה, גם במחיר שבו השוק הסיטונאי יפעל רק על גבי הרשת של בזק. מהבחינה הזו הוט מקריבה חייל על מנת להגן על צריח. ומה לגבי פרטנר? היא בטוחה שהיא יודעת מה היא עושה. חיים רומנו החליט לשקול את השיקולים של פרטנר בלבד ומבחינתו שיתוף פעולה עם בזק ישרת אותו עכשיו, מבחינה אסטרטגית, טוב יותר מאשר להמשיך ולהתעמת עם בזק כפי שסלקום בחרה.