בכיר ב'פד': "יש צורך ב-QE3 עד שתהיה ירידה באבטלה"

ראש שלוחת ה'פד' בשיקאגו, צ'ארלס אוואנס, אמר היום כי יש להשיק סבב נוסף של רכישות אג"ח מגובי משכנתאות "שיימשך בשיעור מסוים עד שתהיה עדות ברורה לשיפור בתנאים הכלכליים"

בעוד המשקיעים ממשיכים לחכות לנאומו של יו"ר ה'פד' ברננקי בג'קסון הול ביום חמישי, היום (ב') אומר ראש שלוחת ה'פד' בשיקאגו, צ'ארלס אוואנס, כי הבנק צריך להשיק סבב חלש של תמרוץ מוניטרי באופן מיידי, תוך רכישת אג"ח לתקופה בלתי מוגבלת - עד שתהיה ירידה בשיעור האבטלה.

אוואנס אמר כי יש להשיק סבב שלישי של רכישות אג"ח (QE3) שיתמשך עד שתהיה ירידה בשיעור האבטלה למשך שישה חודשים לפחות. לפי דבריו בהונג קונג מהיום, "אלה יכולות להיות רכישות פתוחות, כלומר שיימשכו בשיעור מסוים עד שתהיה עדות ברורה לשיפור בתנאים הכלכליים. עבורי, דוגמה לעדות ברורה תהיה ירידה מתמשכת ויציבה באבטלה למשך שניים או שלושה רבעונים".

"זה הזמן לצעדים אף יותר דרסטיים, כמו רכישה של עוד אג"ח מגובי משכנתאות, כדי להגביר את רמת התמיכה המוניטרית עבור התאוששות", הוסיף אוואנס.

בימים חמישי ושישי יתקיים בג'קסון הול כנס בנקאות בו ינאם יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, ושם - כך מהמרים משקיעים ואנליסטים רבים - עשוי יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב להגיב לנתוני הצמיחה והתעסוקה המאכזבים בארה"ב, ולרמוז באופן בוטה לגבי האפשרות להשקת תוכנית תמריצים חדשה לכלכלה הגדולה בעולם.

מזה כמה חודשים מצפה השוק לתוכנית רכישות אג"ח מצד ה'פד', ציפיות שרק הלכו והתגברו עם פרסום נתוני הצמיחה המאכזבים לרבעון השני של השנה (1.5%) ונתוני האבטלה המחמירה (עלתה ל-8.3% ביולי).

לאחר פרסום פרוטוקולי ה'פד' לחודש אוגוסט, בהם התגלה כי יותר ויותר חברים בדירקטוריון הבנק המרכזי תומכים בהקלה כמותית, ולאור הנתונים הכלכליים האמורים - ההערכות הן כי ה'פד' ישיק בסופו של דבר תוכנית תמריצים מסוג כלשהו. מרבית הדיווחים בסוכנויות הזרות מתייחסים לתוכנית שתתמקד ברכישת אג"ח מגובות-משכנתאות (MBS), וזאת - במטרה ללחוץ כלפי מטה את הריביות בשוק הדיור.