מתח בארה"ב: האם ברננקי יעניק השבוע רמז נוסף ל-QE3?

השבוע זה קורה ■ ברננקי ינאם ביום ו' הקרוב בכנס הבנקאות בג'קסון הול - ורבים מקווים כי יעניק רמז נוסף, בוטה יותר, לתוכנית רכישות אג"ח מצד הפדרל ריזרב

השבוע זה קורה. יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי ינאם ביום שישי הקרוב בכנס הבנקאות בג'קסון הול, שם - כך מהמרים משקיעים ואנליסטים רבים - עשוי יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב להגיב לנתוני הצמיחה והתעסוקה המאכזבים בארה"ב, ולרמוז באופן בוטה לגבי האפשרות להשקת תוכנית תמריצים חדשה לכלכלה הגדולה בעולם.

מזה כמה חודשים מצפה השוק לתוכנית רכישות אג"ח מצד ה'פד', ציפיות שרק הלכו והתגברו עם פרסום נתוני הצמיחה המאכזבים לרבעון השני של השנה (1.5%) ונתוני האבטלה המחמירה (עלתה ל-8.3% ביולי).

לאחר פרסום פרוטוקולי ה'פד' לחודש אוגוסט, בהם התגלה כי יותר ויותר חברים בדירקטוריון הבנק המרכזי תומכים בהקלה כמותית, ולאור הנתונים הכלכליים האמורים - ההערכות הן כי ה'פד' ישיק בסופו של דבר תוכנית תמריצים מסוג כלשהו. מרבית הדיווחים בסוכנויות הזרות מתייחסים לתוכנית שתתמקד ברכישת אג"ח מגובות-משכנתאות (MBS), וזאת - במטרה ללחוץ כלפי מטה את הריביות בשוק הדיור.

אולם, למרות הציפיות הגבוהות, ברננקי לא יכול להכריז באופן רשמי על תוכנית מוניטארית בג'קסון הול - והמשקיעים יצטרכו לחכות ל-12 באוגוסט, אז תתכנס וועידת השוק הפתוח של ה'פד' להחלטת הריבית לחודש ספטמבר - ויגבש החלטה סופית בנושא, אשר תיתמך גם בדוח התעסוקה לחודש אוגוסט (שיפורסם רק ביום ו' בשבוע הבא, לאחר סיום הכנס בג'קסון הול).

"אני לא חושב שברננקי הולך לאותת לגבי הצעדים הבאים של ה'פד' בג'קסון הול. זה יותר מדי מוקדם בשבילו לאותת על משהו", סבור ברוס קסמן, כלכלן ראשי ב-JP מורגן.

גם ווארד מקארת'י, מנהל השקעות בג'פריס, לא ממליץ לתלות ציפיות גבוהות בכנס: "אני לא חושב שברננקי יגיד משהו שונה. הוא הולך לחזור על המנטרות הקודמות שלו, בהן כבר הוא אמר בעצם שה'פד' עשוי לרכוש אג"ח ולשמור על הריבית אפסית למשך זמן רב יותר. רק קשה לדעת מה יבוא קודם".