"ברננקי יכריז על QE3 בסוף השבוע, ה-S&P יעפיל לשיא"

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, בשיחה עם "גלובס": התוכנית תאפשר לבנקים לתת יותר משכנתאות, ענף הבניה יתאושש בקצב מהיר יותר, האבטלה תרד והצמיחה תתגבר

בסוף השבוע יתקיים הכנס השנתי של בנקאים בכירים מרחבי העולם בעיירה ג'קסון הול. וכמו בכל שנה - בקרב השחקנים בשווקים הפיננסים בעולם ניכרת מתיחות. האם השנה יצאו מג'קסון הול הצהרות וקווי מדיניות שיטלטלו את השווקים?

יו"ר ה'פד' בן ברננקי רמז בנאום שנשא בכנס הבנקאות בג'קסון הול ב-2010 על סבב שני של הקלה כמותית (QE2). הכנס הכלכלי החשוב צפוי להיפתח ביום חמישי הקרוב, אך כלכלנים ואנליסטים רבים סוברים כי המשקיעים צפויים להתאכזב, שכן ברננקי לא יכריז על סבב שלישי של רכישות אג"ח.

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "יש לנו עכשיו מצב מעניין. בכירים בפד נתנו רמזים שהם רואים שהמדינה זקוקה לעוד תמריץ והם כנראה אלה שיתנו את התמריץ הזה. בהרחבה הכמותית שתהיה עכשיו, בניגוד ל'מבצע החלפה' שהם עושים כיום, הם מתכוונים למעשה להדפיס כסף חדש, בערך 50 מיליארד דולר לחודש למשך 12 חודשים כמו שהיה בהרחבות הקודמות, וברננקי יקנה בזה אג"חים מגובות משכנתאות שהבנקים האמריקנים עדיין מחזיקים".

"אז הפדרל ריזרב ישחרר מהבנקים חלק משמעותי מהעול הזה וכך הוא גם נותן להם כסף נזיל שהם יוכלו להשתמש בו. כך הם יורידו קצת את הרף למשכנתאות וירחיבו את המעגל ויתנו משכנתאות ליותר אנשים. אז יקנו יותר דירות ופה יש קונצנזוס גם בקרב משקיעים כמו וורן באפט שמנוע הצמיחה הבא זה ענף הבניה. ואם הענף הזה יתפקד נראה צמיחה ברמה אחרת ותהיה ירידה משמעותית באבטלה. הכסף יתחיל להתגלגל".

"ה-S&P 500 יעפיל לשיא בתוך כחצי שנה"

"ארה"ב זקוקה לכ-1.2 מיליון בתים ודירות בשנה אבל מאחר ב-2005-2007 הגיעו לכ-1.5 מיליון בתים בשנה ונוצרו עודפים ואז השוק התרסק לכ-250 אלף והיום זה סביב כ-450 אלף - עדיין נמוך באופן יחסי. כלומר העודפים הולכים ונעלמים, בין השאר גם בגלל השקעות של זרים. ההיצע היום הוא לא גדול ועדיין יש הרבה אנשים שמעדיפים לקנות דירות חדשות. חברות הבניה ששרדו את הימים הקשים ביותר היום מצבם טוב יחסית. היום גם התזרים שלהם טוב יותר לעומת מה שהיה ב-2005 כי הם התייעלו ומכרו נכסים שונים".

- אז בסוף השבוע ברננקי יכריז על QE3?

"היו לי ספקות עד עכשיו אבל כעת הסיכויים גדלו לכך שזה אכן יתבצע. זאת מכיוון שלפני מספר ימים הודיע מיט רומני שהוא לא יחדש את הכהונה של ברננקי אם הוא ייבחר. הרפובליקנים, צריך לזכור, התנגדו מאוד כי הם רצו שאובמה יגיע לבחירות כשהמצב הכלכלי לא טוב. אז אם לי היו ספקות אם ברננקי הולך לבצע את המהלך הזה, לאחר ההכרזה של רומני אני מעריך שהוא ירמוז או יכריז על זה בג'קסון הול. זו במה טובה לעשות את זה - מול נגידים ובנקאים בכירים מכל העולם בכנס היוקרתי הזה".

"אבל, לברננקי יהיו את נתוני התעסוקה של אוגוסט כבר ביום שישי הקרוב, שבוע לפני שהם מתפרסמים רשמית, ואם הנתונים יהיו הרבה יותר טובים מהצפי אזי הוא יימנע מלהכריז כעת על ההרחבה הכמותית".

- ואם זה באמת יקרה אז מה צפוי בשווקים?

"קצב העלייה יהיה טוב יותר בחודשים הקרובים לעומת מה שהיה עד עכשיו. זה כמובן גם ייתן תמריץ לכלכלה. השחקנים יגיעו למסקנה שזה ימריץ את הכלכלה ויוריד את האבטלה. תוך כמה חודשים נראה ירידה באבטלה בארה"ב בקצב די משמעותי".

- מה יהיה קצב הצמיחה בארה"ב ב-2013?

"70% מהצמיחה בארה"ב מונעת על ידי הקניות של האזרחים. אם אכן יהיה QE3 אני מאמין שהצמיחה תהיה גבוהה מ-2.5% ב-2013 וייתכן שתתקרב ל-3%. במיוחד אם אובמה ייבחר כי הוא רוצה להטיל מיסים על העשירים מאוד ולהוריד מיסים למעמד הביניים ולעסקים הקטנים והרפובליקנים מתנגדים למהלך כזה".

- ומה תהיה ההשפעה על המדדים בוול סטריט?

"לדעתי בתוך כחצי שנה נראה שיא חדש ב-S&P 500. המדד יעבור לדעתי את השיא הקודם שהיה כ-1,540 נק'. המדד, אגב, לא רחוק משם כל כך".