רייצ'ל קורי נמחצה ע"י דחפור צה"לי - משפחתה לא תפוצה

פעילת השמאל האמריקנית שנדרסה למוות על ידי דחפור D-9 צה"לי במארס 2003, בעת שניסתה למנוע בגופה פעולות חישוף שביצע צה"ל על ציר פילדלפי ברצועת עזה

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה הבוקר (ג') את תביעת הפיצויים שהגישה נגד המדינה, משפחתה של רייצ'ל קורי, פעילת השמאל האמריקנית שנדרסה למוות על ידי דחפור די-9 צה"לי במארס 2003, בעת שניסתה למנוע בגופה פעולות חישוף שביצע צה"ל על ציר פילדלפי ברצועת עזה.

השופט עודד גרשון קבע כי לא רשלנות צה"ל גרמה למותה של קורי ומדובר היה בתאונה שקורי הביאה על עצמה, למרות ניסיונות כוח צה"ל להרחיק אותה ואת חבריה מהמקום.

לפי ביהמ"ש, קורי מצאה את מותה במסגרת "פעולה מלחמתית" ולכן עפ"י חוק אין המדינה אחראית על נזקים שנגרמו למשפחתה.

השופט כתב כי הוא שוכנע שבנסיבות שנוצרו במקום האירוע הייתה פעולת כוח צה"ל ללא דופי. "שדה הראייה של נהג הדחפור היה מוגבל. אך שדה הראיה של קורי בעת שעמדה מול הדחפור וכרעה ברך, היה שדה ראיה פתוח ללא כל הגבלה. קורי יכולה הייתה להתרחק מן הסכנה ללא כל קושי, אך היא בחרה להסתכן וסופה שמצאה בדרך זו את מותה", כתב השופט.

בית המשפט דחה מכל וכל את טענת משפחתה של קורי כי הדחפור פגע בה במתכוון. "אין שחר לטענה. איש לא רצה לגרום לפגיעה במנוחה. שוכנעתי כי מפעיל הדחפור לא היה ממשיך בפעולתו אילו ראה את קורי עומדת אל מול הדחפור, כפי שעשו הוא וחבריו במקרים קודמים באותו יום, כאשר דלגו ממקום למקום בעת הפרעת חברי הארגון", פסק.

כן קבע השופט כי בניגוד להצהרותיו כי הוא פועל באופן לא אלים, הארגון שבמסגרתו פעלה קורי International Solidarity Movment (רש"ת: ISM), "מנצל לרעה את השימוש בשיח זכויות אדם ומוסריות כדי לטשטש את חומרת מעשיו המתבטאים באלימות".

רייצ'ל קורי, בת 23 במותה, הייתה אזרחית אמריקנית תושבת אלימפיה שבמדינת וושינגטון שפעלה במסגרת ארגון השמאל.

ב-16 במארס 2003 הגיעה קורי יחד עם פעילים נוספים של הארגון לציר פילדלפי שבאזור רפיח שם פעלו באותה עת טנק ושני דחפורים של צה"ל, כדי להפגין. הפעילים ניסו להפריע לכוחות צה"ל בפעולות חישוף (לדברי צה"ל) או הריסת בתים (לדברי הפעילים), פעולות שנועדו למנוע התקפות על החיילים שנמצאים לאורך "ציר פילדלפי".

בשלב מסוים קורי נעמדה מול דחפור על ערימת חול בשלב זה היא איבדה את שיווי המשקל ונפלה לבור, מאחורי סוללת עפר, שם המפעיל ככל הנראה לא יכול להבחין בה. בהמשך, נמחצה למוות על ידי הדחפור.

ב-2005 הגישו הוריה ואחיה של קורי תביעת פיצויים נגד המדינה ובה ביקשו לקבל פיצויים בגין הנזקים שנגרמו להם בגין מות בתם. כן עתרו לפיצויים עונשיים, בטענה כי הדחפור גרם למותה של בתם במתכוון. הוריה של קורי ביססו את תביעתם על שלוש עילות: עוולת התקיפה, עוולת הרשלנות ועוולה חוקתית. ואולם, כאמור, בית המשפט דחה את תביעתם, על כל רכיביה. למרות האמור, ובשל נסיבות מותה של קורי נמנע בית המשפט מחיוב משפחתה בהוצאות המשפט של המדינה.