איזיצ'יפ ומלאנוקס יוצרות חשיפה לדולר; איך יש לבצע הגנה?

הגידול במשקלן של מניות הטכנולוגיה המקומיות, הנסחרות במקביל גם בוול סטריט, אמנם לא משפיע על סטיית התקן הגלומה באופציות על ת"א 25, אך יוצר חשיפה עקיפה לצמד דולר-שקל

כידוע, ת"א 25 הוא המדד שבו נסחרות 25 המניות בעלות שווי שוק הגבוה ביותר בבורסה הישראלית. באחרונה אנו רואים גידול במשקל של המניות הדואליות במדד - מניות הטכנולוגיה מצליחות להוות משקל נכבד במדד על חשבון מניות הבנקים והתקשורת.

האם סטיית התקן של המדד, וכתוצאה מכך גם סטיית התקן הגלומה באופציות על מדד ת"א 25, צפויה להשתנות? התנודתיות הגבוהה של מניות כמו מלאנוקס ואיזיצ'יפ הרי אמורה להעלות את סטיית התקן ההיסטורית של מדד ת"א 25, וכנגזרת את סטיית התקן הגלומה.

המניות מלאנוקס ואיזיצ'יפ הן בעלות סטיית תקן היסטורית (90 יום) של 90.5% ו-62% בהתאמה, על רקע התנודתיות הגבוהה שבה הן נסחרות באחרונה. למרות שסטיית התקן של המניות הללו גבוהה, הרי סטיית התקן של המדד נקבעת על פי זו של כל מניה, יחד עם השונות המשותפת של כל מניה ומניה ביחס למשקל שלה במדד, ולכן אנו רואים שאין השפעה על סטיות התקן - כיום סטיית התקן ההיסטורית של מדד ת"א 25 (90 יום) נסחרת בכ-14.2%, וסטיית התקן הגלומה נמצאת ב-17%.

לעומת זאת, משקל המניות הדואליות שנסחרות במדד מגיע לרמה של כ-45% מהמדד. עובדה זו יוצרת למשקיעים במניות הדואליות חשיפה עקיפה לצמד המטבעות דולר-שקל, היות שההנחה היא שמחיר המניות נקבע מעבר לים ושערי המניות בארץ מתאימים עצמם למחירי המניות בחו"ל.

5.5% למהמרים על הדולר

על רקע יציאת הגופים המוסדיים לחו"ל וחשיפתם לשווקים באירופה ובארה"ב, נשאלת השאלה - האם יש צורך לגדר את ההחזקות בארץ, במקביל לגידור המובנה בנכסים בחו"ל מסיכוני הדולר-שקל?

מתחילת השנה הצמד הזה הצליח לתת תשואה נאה של כ-5.5% למשקיעים שהימרו על המטבע האמריקני. נזכיר כי הפרשי הריביות בין השקל הישראלי לבין הדולר האמריקני מניבים למבצע ההגנה (מכירת דולר וקניית שקל) תשואה חיובית, ולכן כדאי לבצע הגנה.

ביצוע ההגנה יכול להתבצע בשוק ה-LISTED (ני"ע הנסחרים בבורסה) ע"י מכירת חוזים סינטטיים באופציות דולר-שקל, או לחילופין בשוק ה-OTC (מעבר לדלפק) על ידי ביצוע עסקאות פורוורד.

לקוחות הצופים המשך עלייה בצמד המטבעות, אך עדיין מעוניינים לבצע הגנה, עשויים למצוא פתרון באסטרטגיה של מכירת CALL מחוץ לכסף יחד עם קניית PUT מחוץ לכסף.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם