בזק תשקיע מיליארדי שקלים בפריסת סיבים אופטיים

דירקטוריון בזק אישר השקעה באחד הפרויקטים השאפתניים ביותר בתולדות ענף התקשורת ■ הסיבים האופטיים ייפרסו עד הבית ויחליפו את כל רשת הנחושת הקיימת היום ■ הלו"ז לפריסה: 7-9 שנים, לפי הערכות

דירקטוריון בזק אישר היום (ד'), השקעה באחד מהפרויקטים השאפתניים ביותר בענף התקשורת - רשת של סיבים אופטיים עד הבית שיחליפו את רשת הנחושת הקיימת, בטווח שבין 7 ל-8 שנים. מדובר בהשקעה הנאמדת בכ-3-4 מיליארד שקל שתאושר בצורה הדרגתית, בהתאם ליכולת הפריסה ולביקושים.

בשלב הראשון, ייעשו עבודות אזרחיות בלבד, כאשר חיבור לשירות מסחרי יבוצע בהמשך. החברה תניח סיבים לבניינים ותגיע לדירות בהתאם לצורך. בזק, נזכיר, היא לא בעלת הנחושת בבתים, ולכן בדירות שהלקוח יבקש לקבל שירות שדורש קצב של עשרות מגה ויותר, הסיב יושחל לתוך הבית. במקומות שלא יידרש, שירות הסיב יגיע עד לבניין ומשם ימשיך על גבי התשתיות הקיימות. נדגיש שכאשר הסיב מגיע עד לבניין, המשמעות של המרחק והשפעתו על קצב הגלישה הופך להיות שולי ביותר.

עוברים ליישום

נציין, כי הפרויקט מתאפשר לאור העובדה שהחברה כמעט וסיימה לקרב את ארונות התקשורת לבתי הלקוחות למרחק ממוצע של 600-700 מטר, מה שמאפשר לה להציע מהירות ממוצעת של 20-30 מגה ללקוח, ובאופן מצומצם - 50-100 מגה.

"פרויקט הרחבת הסיבים האופטיים הוא מבחינתי המשך טבעי להגשמת חזון להובלת תחום התקשורת. חזון שעומד לנגד עיניי בכל העשייה בכל ענפי התקשורת בהם אנו מעורבים", כך אומר ל"גלובס" שאול אלוביץ, יו"ר בזק. לדבריו, "הפרויקט החדש הוא המשך טבעי למהלכי המובילות שלנו בשוק התקשורת. אנחנו משקיעים מיליארדים כדי להבטיח שלצרכן יהיו את כל השירותים העתידיים. זאת האחריות שלנו ללקוחותינו, לבזק ולמדינה".

בתחילת השנה, החלה בזק בניסוי ה Fiber NGN-שמטרתו הייתה לבחון את הדרך האופטימלית לפיתוח הרשת לדור הבא. מדובר כאמור בטכנולוגיה המביאה את הסיב האופטי עד לבית הלקוח (FTTH/B), ומאפשרת לבזק לספק ללקוחותיה מהירויות גלישה אולטרה גבוהות המגיעות לעד 1 גיגה לשנייה. במסגרת הניסוי, חיברה בזק מאות לקוחות לטכנולוגיה החדשה. הניסוי הוכתר בהצלחה, וכעת החברה עוברת לשלב היישום.

מנכ"ל בזק, אבי גבאי, אמר כי "התחלנו במסע שסופו אספקת שירותי תקשורת מתקדמים ביותר על בסיס רוחב פס כמעט בלתי מוגבל. ההשקעות של בזק הינן מהגבוהות בישראל, ועומדות בשנים האחרונות על כמיליארד שקל בשנה. לבזק יתרון טכנולוגי מובהק, ואנו מחויבים לשמר אותו גם בעתיד. הפרויקט יבטיח את המובילות שלנו בטווח הנראה לעין".

מה זה סיב אופטי?

סיב אופטי בנוי מחומר שקוף ומאפשר העברת אור מקצה אחד לשני. לפניו, העברת הנתונים התבצעה באמצעות העברת אותות חשמליים בכבלי נחושת. בשל שיקולים פיסיקליים, האות נחלשה עם המרחק ולכן ניתן היה להעביר את הנתונים למרחק מוגבל.

הסיב, מורכב משכבה פנימית וחיצונית. האור עצמו עובר בתוך השכבה החיצונית, שגם מגנה על הפנימית. הסיבים חסינים להפרעות חיצוניות והפרעות לסביבה - תכונה החשובה לאבטחת מידע ותקשורת אמינה ברשתות.

היתרון בסיבים אופטיים הוא בהיותם בעלי רוחב פס בלתי מוגבל, שמאפשרים העברת כמויות עצומות של מידע, ובכך מאפשרים להעלות גם מהירויות הגלישה, העלאה והורדה לקצב של 100Mb ויותר, אשר יכול להישמר באופן קבוע.

החיבור כיום בין ספק האינטרנט ובין המחשב, מתבסס אמנם על סיב אופטי - אבל לא לאורך כל הדרך. החיבור הנוכחי עובד בדרך שנקראת FTTC, שמתבססת על סיבים אופטיים שנסללים בנתיבים מרכזיים ומגיעים אל ארונות הסעף. מתוכה יוצאים כבלים (מסוגים שונים, שאינם אופטיים) ובאורכים שונים, שמקשרים בין הסיב האופטי ובין המחשב שלכם. לרוב מדובר בנחושת. ברגע שמקטינים את כמות כבלי הנחושת בדרך לחיבור האינטרנט, מקבלים חיבור ישיר מהספק אל השקע שבקיר - חיבור בסיב עד הבית.

נציין, כי תשתיות התקשורת שמגיעות כיום לבתים לא יהיו מסוגלות לספק בעתיד את הקצב הנדרש (ליישומי וידיאו, למשל), זאת בשל מגבלת רוחב הפס שלהן. מרבית המומחים סבורים כי הסיבים האופטיים הם הפתרון הטכנולוגי הנכון והמתבקש ביותר להשגת רוחב פס כמעט בלתי מוגבל למשתמש, כזה שיכול לענות על דרישות הצרכנים לאינטרנט מהיר וזול.

טכנולוגיית הסיבים האופטיים קיימת בעולם מאז תחילת העשור, ומחברת עשרות מיליוני משתמשים לאינטרנט בחיבור מהיר במיוחד (יותר מהיר ממה שהתרגלנו לקרוא לו כאן "מהיר"). באירופה נסללו חיבורים אופטיים עוד בשנת 2004, וביפן יש למעלה מ-6 מיליון חיבורים כאלה. כיום יש שימוש נרחב בטכנולוגיה הזו במגזר העסקי, ולמעשה בכל העולם עוברים להשתמש בסיבים אופטיים לבתים שמחליפים בהדרגה את קווי הנחושת.

בזק / צלם: רפי קוץ
 בזק / צלם: רפי קוץ