מסימני ההאטה: היצוא התעשייתי ירד ב-4% מתחילת השנה

התאחדות התעשיינים לישראל: היצוא התעשייתי הסתכם באפריל–יולי 2012 בכ-3.7 מיליארד דולר בממוצע לחודש

היצוא התעשייתי הסתכם בחודשים אפריל-יולי 2012 בכ-3.7 מיליארד דולר בממוצע לחודש, כך מעדכנת התאחדות התעשיינים לישראל, תוך שהיא מסכמת ירידה של כ-4% ביצוא התעשייתי מתחילת השנה.

עלייה זו, חלה לאחר נסיגה חדה, של 6.1%, בתחילת 2012, גידול של 4.1% ברבעון האחרון אשתקד ושני רבעונים רצופים של נסיגה בשיעור מצטבר של כ-4%. כך, הייתה רמת היצוא באפריל-יולי השנה נמוכה בכ-4% מרמתה ברבעון הראשון של 2011.

בסיכום החודשים ינואר-יולי 2012 הייתה רמת היצוא התעשייתי נמוכה ריאלית בכ-3% בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת בשנת 2011, זאת לאחר גידול ריאלי של 4.9% ביצוא התעשייתי בשנת 2011. נסיגה זו, משקפת נסיגה ריאלית ביצוא מרבית קבוצות ענפי התעשייה, למעט קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, אשר רשמה גידול מתון של כ-1% בשבעת החודשים הראשונים של השנה.

הגידול ביצוא ב-4 החודשים הנסקרים (עד יולי) נגזר בחלקו הגדול מזינוק דרמטי, וככל הנראה חד-פעמי, ביצוא ענף כלי הטיס בחודש יולי השנה, זאת בעוד מרבית ענפי התעשייה רשמו נסיגה ביצוא בתקופה הנסקרת. נסיגה זו, התרחשה על אף מגמת הפיחות המתמשכת בשערו של השקל ביחס לדולר, הממתנת את השחיקה בכושר התחרות של היצוא הישראלי. כך, בנטרול ענף כלי הטיס רשמו יתר ענפי התעשייה נסיגה ריאלית משוקללת של קרוב ל-2% בחודשים אפריל-יולי השנה.

בתוך כך, גידול ריאלי מהיר, של כ-10%, נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית בחודשים אפריל-יולי. גידול זה, נגזר ברובו מגידול דרמטי, של כ-103%, ביצוא ענף כלי הטיס, זאת, כאמור, על רקע גידול חריג ביצוא הענף. בנוסף, גידול מהיר נרשם ביצוא ענף הרכיבים האלקטרונים (9%), ככל הנראה על רקע תחילת פעילות היצוא של מפעל אינטל המשודרג, ובענף התרופות (9%). עליות אלו, מותנו בחלקן בשל נסיגה ביצוא ציוד התקשורת, בקרה ורפואי (ירידה של כ-9%).

למרות הנסיגה ביצוא ציוד התקשורת, בקרה ורפואי רשמו ענפי האלקטרוניקה כקבוצה גידול ריאלי של מהיר, של כ-12%. גידול זה, מתיישב עם הגידול המואץ בפעילות ענפי הטכנולוגיה בארה"ב, כפי שבאה לידי ביטוי במדד ה-Tech Pulse, אשר רשם בחודשים אפריל-יולי 2012 גידול חד של 2.5%, לאחר גידול של 0.7% ברבע הראשון השנה.

בנוסף, גידול ריאלי של כ-7% נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית בחודשים הנסקרים. גידול זה, נגזר כולו מעלייה מחודשת חדה ביותר ביצוא ענף הכרייה והמינרלים (50%), זאת בעוד יתר ענפי הקבוצה רשמו נסיגה ריאלית משוקללת של כ- 7%.

למול קבוצות ענפים אלו רשם יצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית נסיגה ריאלית חדה, של כ-9%, בארבעת החודשים הנסקרים. נסיגה זו, נגזרה בחלקה הגדול מנסיגה נוספת ביצוא ענף הכימיה (12%-), לצד נסיגה ביצוא המכונות והציוד (5%-). למול נסיגות אלו, רשם ענף הציוד החשמלי גידול ביצוא (2%) ובכך מיתן במקצת את הנסיגה ביצוא הקבוצה.

במקביל, נסיגה ריאלית מחודשת של כ-4% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית בחודשים הנסקרים, המשקפת נסיגה ביצוא כל ענפי הקבוצה (עץ, ריהוט, נייר ודפוס - 13%, מזון ומשקאות - 2% וטקסטיל והלבשה - 1%).