סודו של איש מחלקת משאבי אנוש

הוא מחליט לגייס אותך כי מישהו אחר ברח לו, ואין לו מושג מי אתה בשלב הראיון

הם לא זוכרים מי אתה

מראיינים ומנהלי משאבי אנוש עסוקים לעייפה, ומפתחים יכולת מופלאה לזהות אילו קורות חיים רלוונטיים ועוברים את הסף הרצוי כדי לעלות שלב, ואילו ראויים להיזרק לפח.

כך, די ברפרוף קל כדי להניח את קורותיו של המועמד בערימת המרואיינים הפוטנציאליים. בהתאם לזה, לעתים מועמדים מגיעים למראיינים שלא העמיקו בקורותיהם מעבר להצצה החטופה. ישנם גם כאלה שמלבד קריאה מרפרפת במערכת המידע הממוחשבת, כלל לא מצטיידים במסמך מודפס בריאיון.

מועמדים חשים תסכול מכך, במיוחד אם התכוננו והתרגשו לקראת הפגישה, אך אין טעם לקחת ללב ולאפשר לזה לקלקל את הריאיון ואת הסיכוי להתקבל. מערכת היחסים עם המראיין קצרת טווח, והעיקר הוא לעבור את הסף ולהרשים ככל האפשר.

למקרים כאלה, מועמדים יכולים להצטייד בכמה עותקים של קורות חייהם. זה משדר רצינות, וכך יוכלו גם לתת אחד למראיין (ולמראיינים נוספים), ולשמור עותק לעצמם.

לכן, גם אם המועמד מרשים ביותר מבחינה אישית - נקודת המוצא היא שלא ירשים איש אם יסתמך רק על הקסם האישי הזה.

הם מלחיצים אתכם כי הם לחוצים בעצמם

כל מראיין יודע שפרק הזמן שאחרי קבלת מועמד לעבודה ולפני החתימה על ההסכם הוא המועד האחרון שמאפשר משא ומתן באשר לשכר ולתנאי המשרה. כל מנהל משאבי אנוש יודע שלפתוח בדרך חדשה בקריירה - זה לא למהירי החלטה בלבד, שהחלטה פזיזה בשלב זה מובילה פעמים רבות לחרטה, ושאחר כך קשה יותר להתמקח מתוך עמדה אטרקטיבית. אבל בפועל, אף אחד מאלה לא ימליץ למועמד שלו לא למהר ולהשיב בחיוב להצעתו בסוף תהליך מוצלח.

בראש מעייני המראיין - מטרת-העל שלו, לשדך את המועמד המתאים למשרה, והוא יודע שהוא עלול להחמיץ את המועמד אם ישתהה. לכן, כשמראיין מבשר למועמד "הוחלט לגייס אותך לחברה", לא סביר שיוסיף - "חכה, קח את הזמן, תחשוב על זה טוב...", ויש מראיינים שממש משדרים למועמד לחץ להחליט במהרה.

כדאי לזכור זאת ברגעים הללו. אין סיבה להיחפז. הדבר עשוי להשתלם גם משום שבמשך ההשהיה הקצרה גם המגייס זוכה לזמן מחשבה, ולעתים הדבר מניעו להתגמש ולשפר את הצעתו למועמד.

הם לא יכולים לנהל אתכם שיחה כנה

מנהל משאבי אנוש בארגון אמור להיות דמות קשובה ומזמינה - דלתו פתוחה, והוא זמין לתלונות, בקשות ושאלות. לכן, כשעובד ניגש לשוחח עמו, צפוי שיחוש שמתנהלת ביניהם שיחה כנה, חברית ופתוחה.

אולם המציאות שונה, שכן למנהלי משאבי אנוש יש תפקיד ברור המחייב לויאליות לארגון. יש גבול לרמה שבה הם יכולים לנהל מערכת יחסים חברית, בגובה העיניים, עם העובדים. צפוי שלא ישיבו בכנות: "אתה צודק, המנהל שלך באמת לא בסדר", או יחשפו: "תשמע, הצרות שלי גדולות משלך, וכרגע אני כה לחוץ שענייניך פחות מטרידים אותי".

יתרה מזו, לא כדאי להסתמך על כך שישמרו על כל סודות המועמד הנחשף למולם, שכן טובת הארגון עומדת לנגד עיניהם. כך למשל, צרת עובד שבא למצוא נחמה בכתפיהם הרחבות עלולה להיות צרה צרורה לארגון כולו, ובמקרה כזה חובתם להעביר את המידע הלאה ולמנוע תרופה למכה אפשרית.

לכן, עדיף להתייחס למנהל משאבי אנוש כאל חבר הנהלה - לא לצפות ממנו לכנות תמידית ואמיתית, לחשוב טוב לפני כל גילוי מסעיר שחושפים בפניו, ולנהוג בדיפלומטיות.

הבחירה בך היא לפעמים ברירת מחדל

כשהמגייס מבהיר שייקח זמן עד שתתקבל ההחלטה, יתכן שהוא בודק עוד אופציות. זה לא סוד, ויש שאומרים ישירות: "אנחנו בוחנים מועמדים נוספים, נחזור אליך בסיום התהליך".

בסוף התהליך, כשהמועמד מתבשר שהוא הנבחר, לרוב יוצהר - "בחרנו בך מבין כולם". סביר שלא ייחשף כי מועמד אחר, שנמצא טוב יותר, השיב בשלילה.

זה אכן משמח להתקבל לעבודה, אך כשהמגייס משתהה זמן רב לפני שמשיב בחיוב, כדאי לקחת בחשבון את האפשרות שהיה מצוי בתהליך מול מועמד אטרקטיבי אחר. יתכן אף שההחלטה לקבל את המועמד נפלה כבררת מחדל. על רקע כזה, לא מומלץ להתחיל בפרק החדש עם חזה נפוח ("אני מעולה, היה ברור שאתקבל, ועוד הוכחתי שאני סבלני").

מנגד, יש להצטנע במידה, כדי לא לחזק אצל המגייס את התחושה שמדובר במועמד פחות ראוי. אפשר אף לבקש זמן מה לחשוב, ואולי להותיר פתח להמשך המשא ומתן. התנהגות כזאת עשויה להעלות את קרנו של המועמד. המגייס כבר ספג תשובה שלילית אחת - כעת אולי יתאמץ יותר כדי לרַצות את המועמד, ולהימנע מהפסד מועמד נוסף.

- מניסיונכם, אילו עוד עובדות ומחשבות מראיינים ואנשי משאבי אנוש לא מתרגמים למילים?

- מה אפשר לעשות כדי להתמודד עמן?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים במאמרים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר יש לשלוח לדוא"לyaelmehoudar@gmail.com, ואפשר ליצור עמה קשר גם בפייסבוק.