מומחים: פוטין מתעניין בגז הישראלי, מוכן לוותר על איראן

כותבי המאמר באתר Commentator: רוסיה, התומכת לכאורה באיראן, משחקת כעת משחק חדש וחשוב עבורה הרבה יותר במזה"ת - התעניינות באנרגיה הישראלית ■ בכיר בחברת גז ישראלית: "הרוסים מרחרחים סביבנו זמן מה"

רוסיה של ולדימיר פוטין כבר החליטה למכור בזול את הברית האסטרטגית שלה עם איראן לטובת גישה למאגרי הגז החדשים של ישראל וקפריסין בים התיכון - כך טוען מומחה אנרגיה בריטי ואמריקני במאמר מנומק שפורסם באתר חדשות ופרשנות בשם Commentator.

הכותבים הם פיטר גלובר, עיתונאי בריטי ועורך משנה במגזין "Energy Tribune", ומייקל אקונומידס, פרופסור להנדסה כימית באוניברסיטת יוסטון והעורך הראשי של המגזין. השניים פותחים את המאמר בקביעה שרוסיה, התומכת לכאורה באיראן במתיחות הנוכחית מול ישראל והעולם המערבי, משחקת כעת משחק חדש וחשוב עבורה הרבה יותר במזרח התיכון: התעניינות באנרגיה הישראלית.

ישראל ושותפתה הפוטנציאלית קפריסין כבר מודעות לכך שגזפרום, ענקית הגז הרוסית, מתעניינת בשותפות בפרויקט פיתוח שדות הגז במים הטריטוריאליים שלהן, וגם חוששות שהשותפות תתברר כסוס טרויאני, כותבים בעלי המאמר. הסיבה פשוטה: 20 מיליון טונות גז טבעי נוזלי שייוצאו מאזור זה לאירופה יהיו כשליש מהיצוא הרוסי הנוכחי של גז לאירופה.

"הקרמלין בפאניקה"

לפי המאמר, הקרמלין של פוטין מאוים מן הכרסום האפשרי בבטן הרכה של רוסיה: ההגמוניה האזורית שלה בתחום הגז. פוטין מודע למכה המשולשת שעלולה לנחות על הגמוניה זו: העלייה הדרמטית בעולם בהפקת גז מפצלים, שחוללה מהפכה בשוק האנרגיה האמריקני, הפוטנציאל הענק להפקת גז פצלים באירופה, בייחוד במדינות קומוניסטיות לשעבר כמו אוקראינה, פולין ורומניה, ואיום הגז הישראלי-קפריסאי שייוצא לאירופה.

בעוד רוסיה מחזיקה ב"שוק שבוי" של רבע מצורכי הגז של אירופה המרכזית והמערבית, אוקראינה מחזיקה כ-7% מיתרות גז הפצלים באירופה. הפקת 5% בלבד מהיתרות תחסוך לאוקראינה 500-750 מיליון דולר בשנה בתשלומים תמורת גז רוסי. בארה"ב, מהפכת גז הפצלים הצניחה את מחירי הגז הטבעי ב-55% בשנה האחרונה.

התוצאה: הקרמלין שרוי בפאניקה יחסית. במארס השנה הוא אפשר לטוטאל הצרפתית לקנות 20% במיזם גז חדש נוסף בים הארקטי. באפריל באו הקלות נוספות במסים לקידוחי גז ונפט תת-ימיים. רוסנפט, ענקית האנרגיה הרוסית השנייה, חתמה על הסכמי חיפושים ארקטיים עם סטטאויל הנורבגית ו-ENI האיטלקית.

אבל ישראל וקפריסין, שעשויות להפוך למעצמות יצוא גז, הן האיום המיידי ביותר על רוסיה, לתחושת הקרמלין. וכאן, ע"פ המאמר, אפשר לראות משחק חדש מתפתח סביב האיום הגרעיני האיראני על ישראל.

"הרוסים מרחרחים סביבנו זמן מה. כולם יודעים שיש להם אינטרס בשליטה בשוק האנרגיה האירופי. האם הם רוצים לקנות מאיתנו או לעכב את מאמצינו? לא יודע, אבל הם כאן", אמר בכיר בחברת גז ישראלית, לפי ידיעה באתר JewishPress.com מ-19 באוגוסט.

באותה ידיעה שמצוטטת במאמר הנוכחי מצוטט גם אתר אנרגיה ישראלי, תשתיות, שטען שבביקורו האחרון של פוטין בישראל, הוא ונתניהו הסכימו על הקמת חברה בת של גזפרום שתסייע בפיתוח שדה הגז הישראלי לוויתן בים התיכון.

באותו שבוע שבו ביקר פוטין בישראל פורסם דיווח על כך שסוכנות היצוא והיבוא של הנשק ברוסיה אישרה שאיראן תבעה אותה על סך 4 מיליארד דולר בבית הדין לבוררויות בז'נבה בגלל ביטול חוזה למכירת חמש חטיבות טילי נ.מ. מדגם אס-300 לטווח ארוך בשווי עד מיליארד דולר.

לסיכום, כותבים המחברים, פוטין ורוסיה משחקים כעת משחק ארוך וחדש. לקרמלין יש כנראה עדיפויות כלכליות ופוליטיות גבוהות יותר מאשר מתן חסות לאיראן ולמשטר האייתולות: להבטיח שמשאבי האנרגיה שלו יספיקו לרוסיה להישאר מעצמת על-עולמית.