"טיים": ארה"ב מצמצמת השתתפותה בתרגיל גדול עם ישראל

כ-65% מהחיילים האמריקניים שהיו אמורים להגיע יישארו בבית ■ ארה"ב מפחיתה גם את מספר הטילים שהיו אמורים להגיע ואת יכולותיהם ■ פקיד ישראלי: "למעשה, האמריקנים אומרים לנו, 'איננו נותנים בכם אמון'"

ארה"ב החליטה לצמצם משמעותית את היקף השתתפותה בתמרון צבאי גדול עם ישראל, אוסטר 12, שמתוכנן להיערך בסוף אוקטובר. התמרון עמד להיערך בפברואר השנה, בדיוק כאשר החלו לגאות החששות שישראל תנחית מהלומה צבאית על איראן, אך נדחה עד סמוך לבחירות לנשיאות בארה"ב. עתה ברור שהתרגיל באוקטובר יהיה מצומצם בהרבה בהשוואה לתרגיל שתוכנן להיערך לפני שבעה חודשים. כך מדווח השבועון "טיים" באתר האינטרנט שלו.

מקורות יודעי דבר בישראל ובארה"ב אמרו לשבועון, כי וושינגטון קיצצה כ-66% ממספר החיילים שעמדו להגיע לתרגיל. הממשל אף הפחית את מספר טילי היירוט שיישלחו לתרגיל ואת יכולותיהם. יירוט טילי אויב אמור להיות ליבת התרגיל.

"למעשה, מה שהאמריקנים אומרים לנו הוא, 'איננו נותנים בכם אמון'", אמר ל"טיים" קצין בכיר בצה"ל.

המספרים מדהימים, אומר השבועון: במקום כ-5000 חיילים שעמדו להגיע לישראל, יישלחו 1500 בלבד, וייתכן שמספרם יופחת ל-1200. סוללות טילי פטריוט יגיעו לישראל כמתוכנן, אך צוותיהם יישארו בבית. במקום שתי ספינות נושאות טילים ליירוט טילים מדגם אגיס, תגיע רק ספינה אחת וגם זה לא בטוח.

בתגובה אישר דובר של הפנטגון לסוכנות רויטרס, שבתרגיל המשותף אכן יישתתפו פחות חיילים אמריקניים מהמתוכנן, אך הוא דחה את טענת קצין צה"ל, שהסיבה לכך היא חוסר אמון בישראל מצד ארה"ב. "זה יהיה התרגיל המשותף הגדול ביותר אי פעם להגנה מפני טילים בליסטיים", אמר לויטנט קולונל ג'ק מילר, דובר בפנטגון. "היקפו של התרגיל לא ישתנה וייכללו בו כל סוגי המערכות שתוכננו להיכלל בו מלכתחילה".

מילר אמר, כי הקשרים בין ישראל לארה"ב חזקים וכי התרגיל המשותף הוא "סימן מוחשי לאמון ההדדי בין שתי המדינות".

מקור במשרד הביטחון בתל-אביב נטה לתמוך בדברי דובר הפנטגון. לדבריו, שצוטטו אף הם ברויטרס, התרגיל בסוף אוקטובר ייערך בהיקף שבו נערך התרגיל המשותף הקודם בין שתי המדינות, לפני שנתיים. הוא הודה, שהיקף התרגיל החדש היה אמור להיות גדול יותר, אך ציין שהשינויים עודם נמצאים במסגרת תוואי התרגיל. "הדברים האלה מתוכננים לאורך זמן רב ואין זה בלתי רגיל שהם משתנים", אמר הגורם הישראלי.

"טיים" מציין, שמפקדים אמריקניים חשפו את הצמצומים המתוכננים בתרגיל המשותף כבר לפני חודשיים. ההסבר הרשמי היה מגבלות תקציביות, אך השבועון אומר, שההחלטה על ההתקפלות האמריקנית התקבלה באותו הזמן שבו החלו להעצים המתחים בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין ממשל אובמה בגלל איומי ישראל להנחית מהלומה חד-צדדית על איראן.

האנליסט אפרים ענבר, מנהל מרכז בגין סאדאת ללימודים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן, אמר ל"טיים": "לדעתי, האמריקנים אינם רוצים לרמוז שהם מכינים משהו נגד איראן עם ישראל. זה המסר. אמון? אנחנו איננו נותנים בהם אמון והם אינם נותנים בנו אמון".

לנוכחות מערכות יירוט הטילים של ארה"ב בתרגיל יש חשיבות רבה. בעוד שישראל רשמה הישגים גדולים בפיתוח טילים נגד טילים להגנה על מרכזי אוכלוסיה, אין לה מספיק סוללות טילים כאלה להגן על כל המדינה, אפילו עם סיוע אמריקני שמוקדש במיוחד לייצור סוללות נוספות, וכן גם לאספקת יכולות התקפיות, כגון מטוסי תדלוק אווירי ואולי פצצות חודרות בונקרים, אומר "טיים". לכן יש חשיבות רבה ביתר לפרישת טילי "פטריוט" במסגרת התרגיל.

עוזר שר הגנה האמריקני אנדרו שפירו אמר בנובמבר אשתקד, כי מטרת התרגיל המשותף היא"לשפר את התפעול המתואם המשותף" בין מערכות הטילים של ישראל וארה"ב, שכבר עתה מחוברות במידה משמעותית. ארה"ב מחזיקה מתקן מכ"ם רב עוצמה, X-BAND, בנגב. מתקן זה מכוון לאיראן ומחובר למערכת החץ. מכ"ם זה כה רגיש עד שהוא יכול להבחין בכדור משחק שמושלך לאוויר באיראן, מרחק של אלפי ק"מ.

אבל, כפי שדיווח "טיים" בעבר, רק לאמריקנים מותר לנטר את המסכים, מצב שמגביל במידה משמעותית כל החלטה של ישראל להנחית מהלומה צבאית על איראן לבדה, מפני שהמכ"ם האמריקני מסוגל להבחין בשיגור טילים באיראן שש עד שבע דקות מוקדם יותר מאשר מתקני המכ"ם הישראליים.

קשה אמנם להאמין שמקבלי החלטות בארה"ב ימנעו מישראל מידע עדכני על שיגור טילים באיראן, מידע שיאפשר הפעלת צופרי אזעקה כדי שתושבים יוכלו להגיע למקלטים, או הזנקה טילים נגד טילים ליירוט טילי שאהאב 3, אבל הסיכון הזה (של חסימת מידע) הוא עדיין רכיב במערכת החישובים של מקבלי החלטות בישראל האם לתקוף את איראן.

ועוד מוסר "טיים", כי נתניהו דורש מאובמה לקבל מכתב עם התחייבות לפעולה צבאית אמריקנית עד תאריך מסוים אם איראן לא תסכים לעשות ויתורים בסוגיית הגרעין. אך נראה שממשל אובמה אינו מוכן להיענות לדרישה.

ובינתים אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, כי היחסים בין ארה"ב לישראל "מעולם לא היו קרובים יותר". הדברים נאמרו בתגובה על הכרזת מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, כי ממשל אובמה השליך את ישראל לכלבים.

קרני ציין, שלא דיבר עם אובמה על אף אחת מההכרזות שהושמעו בוועידה הרפובליקנית בטמפה, אך, לדבריו, שיתוף הפעולה בין ישראל לארה"ב בתחומי הצבא והמודיעין מעולם לא היה הדוק יותר