"המצב נהיה פתטי, הבנקים המרכזיים מהתלים במשקיעים"

האסטרטג והכלכלן הראשי בחברת הפיננסים גלוסקין שף מאשים את הבנקים המרכזיים במניפולציה של שוקי המניות ■ "לאף אחד כבר לא אכפת מאיכות הביצועים של החברות", הוא מצהיר

לאחר שברננקי חזר על המנטרה הישנה שלו בנאום שנשא בכנס הבנקאות בג'קסון הול, לפיה הוא יהיה "פתוח לשימוש בהקלות כמותיות נוספות", מומחים רבים מותחים ביקורת חריפה כלפי הבנקים המרכזיים בארה"ב ואירופה, בשל ה"נוכחות" וההשפעה הרבה שלהם כשחקנים מרכזיים בשווקים הפיננסים.

אחד מהמשקיעים המצוטטים ביותר בהקשר זה הוא דיוויד רוזנברג, האסטרטג והכלכלן הראשי בחברת הפיננסים גלוסקין שף (Gluskin Sheff). רוזנברג, כמו רבים אחרים, טוען כי ה'פד', שאמור לעצב את המדיניות המוניטארית ולאזן את הכלכלה, נחשב כעת למניפולטור של שוק המניות. לכן, משקיעים וסוחרים רבים אינם מגיבים כמעט לנתונים הפונדמנטלים של הכלכלה, ובמקום זאת, הם פשוט מחכים לראות מה תהיה ההכרזה הבאה של ה'פד'.

"המצב בשווקים נהיה פתטי ואנחנו יכולים להאשים בכך רק את ה'פד', שמבצע מניפולציות במחירי הנכסים", כך כתב רוזנברג במזכר ששלח ללקוחות החברה. האסטרטג הפופולרי טען שכולם מחכים כעת לרמיזה כל שהיא של ברננקי, והציפיות הללו הן היחידות שמניעות את השווקים בטווח הקצר.

"לאף אחד כבר לא אכפת מאיכות הביצועים של החברות", הוא מצהיר. "ה'פד' וה-ECB יכולים להמשיך להתל במשקיעים ולגרום להם לחשוב שיש ברשותם את הכלים שיסללו את הדרך לפתרון המשבר. כל עוד הבנקים המרכזיים יצליחו לגרום למשקיעים להאמין שיש להם את כל התשובות, כמו הקוסם מארץ עוץ, השווקים ימשיכו להתנהג כפי שהם מתנהגים כיום".

מחכים לדוח התעסוקה

ברננקי התייחס (שוב) בנאומו בג'קסון הול, להתאוששות האיטית והמכאיבה של שוק התעסוקה בארה"ב, ומומחים רבים רואים בכך איתות לכך שהוא יוציא לפועל צעדים מרחיבים נוספים במקרה שדוח התעסוקה לחודש אוגוסט, שיפורסם בסוף השבוע, לא יעמוד בציפיות ויצביע על יצירה מועטה של משרות בסקטור הפרטי.

לכן, בריאן בלסקי, אסטרטג ההשקעות הראשי של BMO קפיטל, סבור כי רק נתוני הצמיחה והתעסוקה הבאים יכריעו האם ה'פד' ישיק תמריצים מוניטארים נוספים או שמא יקפא על שמריו עד לאחר הבחירות .

סטפן סטנלי, הכלכלן הראשי של חברת Pierpont טוען כי ה'פד' לא יוציא לפועל סבב נוסף של רכישות אג"ח בתקופה הקרובה. "דוח התעסוקה הוא חשוב אך לא ישפיע על מערכת קבלת ההחלטות של ה'פד' כפי שכולם חושבים. אני סבור ש-QE3 היא נושא לדיון רק לאחר הבחירות".

בהתחשב בעובדה שחודש ספטמבר נחשב, מבחינה היסטורית לחודש הגרוע ביותר בשוקי המניות, נשאלת השאלה האם הבנקים המרכזיים שוב יתערבו בשווקים ויזניקו אותם מעלה? או שמא מהלך מהותי יתרחש, אם בכלל, רק לאחר הבחירות בארה"ב?