פיטנגו: גיוס ראשוני של 150 מיליון דולר לקרן החדשה

רמי קליש, שותף בקרן: "בשנתיים הבאות יהיו לנו אקזיטים בהיקפים גדולים. בתקופת משבר יותר קשה לגייס כסף, זה משפיע על הרבה תחומים וגם על שלנו"

בשורות טובות להון סיכון הישראלי. לאחר חודשים ארוכים של חוסר ודאות מבשרת היום קרן ההון סיכון פיטנגו, אחת הקרנות הבולטות בישראל, על "סגירה ראשונה" של הקרן השישית שלה בגובה של 150 מיליון דולר.

המשמעות היא, שהקרן קיבלה התחייבויות של משקיעי "עוגן" עבור הקמת הקרן החדשה, וההון שגויס יאפשר לה להתחיל ולהשקיע בחברות חדשות בעוד היא ממשיכה בהליכים לגייס את שאר ההון הנדרש. פיטנגו, שהוקמה ב-1993, מנהלת כ-1.4 מיליארד דולר בחמש קרנות שהושקעו בכ-160 חברות.

ההודעה של פיטנגו, שהוקמה על-ידי חמי פרס ורמי קליש, מגיעה בתקופה שבה מתפרסמים נתונים רבים לגבי קשיי המימון של ענף ההון סיכון הישראלי.

על-פי סקר IVC מיולי, שיעור ההשקעות שמבצעות הקרנות בחברות חדשות עבורן, ירד לשפל הנמוך ביותר בעשור האחרון במונחי רבעון, כ-18% בלבד מסך ההשקעות שבוצעו ברבעון הקודם.

"המצב מאוד טוב"

"היו לנו שנתיים מעולות, ובסך הכול, היו לקרן אקזיטים בהיקפים של כ-2 מיליארד דולר בחברות שלנו", מציין קליש את הסיבות לכך שהגיוס מתרומם בהיקף מכובד. בין השורות אפשר להבין שלא הכול התנהל כפי שהיה צפוי בקרן. לדבריו, "הקשיים לא קשורים לשוק הישראלי ולא לפיטנגו. אבל אי אפשר להתעלם מכך שהשוק במשבר הכלכלי. בתקופת משבר יותר קשה לגייס כסף, זה משפיע על הרבה תחומים וגם על שלנו. מה שמעודד אותי שבהיי-טק הישראלי המצב מאוד טוב, ואנחנו מאמינים שגם בשנתיים הבאות יהיו לנו אקזיטים בהיקפים גדולים".

החזרים מוצלחים

את הקושי בגיוס אפשר להבין גם מהצמצון בהיקף הקרן, ביחס להערכות מוקדמות שדיברו על גיוס של 300-350 מיליון דולר. "עד כה הממוצע שלנו היה בסדר גודל של 300 מיליון דולר לקרן", מתאר קליש, "ויש בעולם מגמה של הקטנת של גודל הקרן. המשקיעים הגדולים מעדיפים קרנות יותר קטנות כי הם חושבים שזה יותר יעיל. לנו היה חשוב להיות בסדר גודל של קרן שבה יכולים לממש את האסטרטגיה שלנו. הקשבנו לשינויים בשוק, והחלטנו שזו תהיה קרן ב-250 מיליון דולר. מקסימום נצא לגיוס של הקרן הבאה מוקדם מהצפוי".

הקרן החדשה, אינה שונה מבחינת אסטרטגיות ההשקעה לעומת קרנות קודמות של הקרן, אם כי בקרן החדשה תהיה גם התייחסות יותר אינטנסיבית לחברות סטארט-אפ במסלול צמיחה (Growth), שנזקקות לעיתים להשקעות הון סיכון נוספות לקפיצה קדימה מעבר לתקרת הזכוכית שנתקלו בה. בפיטנגו, כך לדברי קליש, ראו עשרות חברות לאחרונה ובודקים השקעות בהן, מה שיבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים.

כיוון שהקרן שמגייסת פיטנגו כעת היא מעט קטנה מכפי שתוכנן, היו לאחרונה תהיות האם יהיה שינוי בחלוקה לתחומים, בעיקר בנוגע לצמצום אפשרי בהיקפים ובצוות שעוסק בתחום מדעי החיים. מן הסתם, ברוח התקופה, לא יהיה מפתיע לראות את החברה מתעמקת יותר בתחומי האינטרנט והמובייל. קליש מכחיש אופציה של צמצום בפעילות מדעי החיים: "אנחנו מחויבים למדעי החיים, ועושים את זה כבר 20 שנה עם תוצאות מצוינות. יש הרבה הזדמנויות שאנחנו רואים בתחום, לכן גם לא יהיה כל שינוי בצוות".

הגיוס של פיטנגו, כנציגה של ההון סיכון הישראלי, עשוי להוות, לפחות מבחינה מורלית, עידוד למספר קרנות נוספות שמנסות לגייס בימים אלו. קליש: "אני מאוד מאמין שבתקופה שאנחנו הולכים לקראתה יש פוטנציאל להשקעות מעניינות ולהחזרים מוצלחים. לא צריך להאשים אף אחד בקשיים בגיוסים. אני בטוח שקרנות ישראליות אחרות יילכו בעקבותינו".

המהלכים הבולטים
 המהלכים הבולטים