פעמי מלחמה? לאחר עיכוב של שנה, ניסוי ראשון בחץ 3

דיפנס ניוז: מענה לטילי שאהאב של איראן ■ הגרסה החדשה של החץ תוכל להתמודד עם מטחי טילים, לא רק טיל בודד, בגובה רב מעל האטמוספירה ■ "מערכת היירוט הטובה בעולם"

לאחר עיכוב של כמעט שנה, מתכוננים מנהלי תכנית ה"חץ", בישראל ובארה"ב, לערוך בעתיד הקרוב ניסוי שיגור ראשון של "חץ 3", הגרסה המתקדמת ביותר בתכנית ה"חץ", שנועדה לתת מענה לטילים הבליסטיים מסדרת שאהאב של איראן, ולאיומים עתידיים. שתי היכולות החשובות ביותר של "חץ 3" הן יכולתו להתמודד עם מטחים של טילי אויב, לא רק עם טיל בודד, ולפגוע במטרותיו ברום גבוה הרבה יותר מקו האטמוספירה. כך מדווח היום (ב') "דיפנס ניוז" בידיעה מאת כתבתו בת"א, ברברה אופל-רום. זה יהיה ניסוי ראשון של כל מערכת "חץ 3". בעבר נוסו מערכות משנה שלה.

לפי מאמר המתפרסם היום במקביל ב"אוויאיישן וויק", ייערך ניסוי השיגור של "חץ 3" בתוך שבועות מעטים. כמה פקידים ישראליים אמרו, שהניסוי עומד להתרחש בטווח המיידי אם הכל יתבצע כמתוכנן.

"דיפנס ניוז" מציין, שלפי מסמכים תקציביים של הפנטגון, שהותרו לפרסום אשתקד, ניסוי השיגור הראשון של "חץ 3" תוכנן להיערך במהלך 2011. ניסוי שיגור נוסף תוכנן להתבצע ב-2012 וניסוי יירוט היה צריך להיערך ב-2013. לפי לוח הזמנים החדש, ניסוי השיגור הראשון ייערך בעתיד הקרוב וניסוי היירוט הראשון, מול טיל מטרה מדגם "אנקור הכסף", מתוצרת רפאל, שידמה טיל אויב, ייערך בסוף 2014. על סמך הנתונים שיקובצו במהלך ניסוי השיגור, ייתכן שלא יהיה צורך כלל בניסוי שיגור נוסף לפני ניסוי היירוט.

"אם הכל יתנהל באופן מושלם, ייתכן שלא נצטרך לבזבז טיל נוסף (על ניסוי שיגור, ר.ד.)", אמר מומחה טילים ישראלי. "החלטה זו תתקבל במשותף (עם האמריקנים) לאחר בחינה מדוקדקת של הנתונים".

"חץ 3", שתוכנן בתע"א, הוא טיל דו-שלבי, שמסוגל לפעול מחוץ לאטמוספירה. הוא מוזן בנתוני חיישנים אופטיים והשלב השני שלו מצויד במנוע עצמאי שיאפשר לו להתביית על המטרה המתוכננת. הוא מתוכנן לטוס ברום גבוה כמעט פי שניים מזה של "חץ 2" ומשקלו כמחצית מזה של אחיו הוותיק יותר. הוא אמור לספק למפעיליו אפשרויות רבות ליירוט טילי אויב מתקדמים, לרבות, אולי, טילים שמצוידים בראש חץ גרעיני.

לפי המסמכים התקציביים של הפנטגון, שנועדו לשכנע מחוקקים מדוע כדאי להשקיע כספי משלם המיסים האמריקני בפרוייקט, "חץ 3" יגדיל את יכולות המערכת בכך שהוא יוכל "לכסות" זירה שגדלה פי ארבע מזו שמסוגל לכסות "חץ 2".

לדברי המאמר ב"אוויאיישן וויק", גורסים מומחים רבים, בישראל ובארה"ב, ש"חץ 3" הוא מערכת יירוט הטילים הטובה ביותר בעולם. מוטמעות, או יוטמעו, בה כמה יכולות מתקדמות, ובכללן:

■ מערכת משודרגת של "אורן ירוק", מערכת המכ"ם של ה"חץ", כבר נוסתה. עוצמתה, יכולת האבחון שלה וטווחה חורגים בהרבה מאלה של הגרסה הסטנדרטית . הגרסה המשודרגת מסוגלת לעקוב אחר יותר מ-30 מטרות שנעות במהירות שעולה על שלושה ק"מ בשניה. בפועל, סוללה של טילי "חץ 3" מצופה ליירט מטחים של יותר מחמישה טילי אויב בתוך 30 שניות, לפי "אוויאיישן וויק". יתר על כן, באלתא, מקבוצת תע"א, מפתחים עתה גרסה משופרת עוד יותר של "אורן ירוק", שמכונה, בקמצוץ הומור, "סופר אורן ירוק כפול שניים".

■ חיישנים אופטיים, שנתוניהם יזינו טילי "חץ 3", יורכבו על מל"טים שיעניקו כיסוי של 24 שעות ביממה למערכת. החיישנים, שמתוכננים לסרוק פלחים גדולים של השדה האלקטרו-מגנטי, ירחיבו את יכולת המערכת לאתר מטרות מעבר לאופק. מכל מקום, המל"טים שישאו את החיישנים עודם בשלב תכנון, אומר "אוויאיישן וויק".

"עלויות פיתוח מל"טים נמוכות יותר, כך שישראל יכולה לפתח אותם בתוך מסגרות תקציב הביטחון שלה", אמר קצין בכיר בחיל האוויר הישראלי. "יש תכנון לטווח ארוך לכל מיני סוגים של מל"טים. הם יהיו גדולים יותר, אך, בשלב זה, אין צורך במל"טים מהירים עם הנעה סילונית. בקרוב הם יוכלו לשהות באוויר שבועות ואפילו חודשים".

■ בטווח הקרוב,נבחנת אופציה להוסיף ל"חץ 3" טכנולוגיה אנטי-לוויינית, מדווח "אוויאיישן וויק". מנהלי התכנית חלוקים בדיעותיהם האם יכולת אנטי-לוויינית צריכה להיות רכיב מסווג של "חץ 3", אבל היכולת הזו אכן נבחנת, לדברי האלוף (במיל.) יצחק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית.

■ נוסף לכך, נבחנת אפשרות להרכיב טילי "חץ 3" על ספינות של חיל הים. הרעיון הוא ליצור פלטפורמות ניידות של טילים נגד טילים, שניתן להזיזן במהירות כדי לטפל באיומי טילים סמוך יותר לאתרי השיגור של טילים אלה, או כדי לחמוק מהתקפה. ספינות אלה יהיו מעין גרסא זוטא של ספינות טילי אגיס של חיל הים האמריקני.

"אוויאיישן וויק" מציין, שתקציבים זמינים הם שיכתיבו באיזו מהירות יוטמעו יכולות משופרות ב"חץ 3". המערכת חזויה להיכנס לשלב יכולת מבצעית ראשונית ב-2016.

"אנו מלאי התרגשות לקראת ניסוי הטיסה של המערכת כולה", אמר לשבועון יצחק קאיה, מנהל תכנית ה"חץ" בחטיבת מלמ של תע"א. "אנו נמצאים עדיין בשלב הפיתוח ואנו בוחנים יכולות חדשות כדי להישאר צעד אחד קדימה נוכח איומים עתידיים. אנו עושים זאת בשת"פ עם בואינג ועם הסוכנות להגנה מפני טילים (של הפנטגון)".

"המערכת נבחנת כל שנה מפני שמוכנסים בה שיפורים באופן קבוע כדי להיערך מול האיומים שמתחדשים כל הזמן", אמר קאיה. "כל בלוק (שידרוג) מוסיף יכולת נוספת (למשל: להתמודדות עם מהירות רבה יותר של טילי אויב, יכולת תמרון גדולה יותר של טילים אלה או יכולתם להשאיר חותמת תרמית נמוכה). הדבר החשוב ביותר מבחינתנו הוא שנוכל לאתר טילי אויב בשלב מוקדם יותר, דבר שיאפשר ביצוע משופר ביירוט המטרות".