העליון החמיר את עונשו של עודד גולד מ-8 ל-9.5 שנות מאסר

גולד הורשע בקבלת כ-53 מיליון שקל במירמה ממרכז ההשקעות בתמ"ת ■ עונשו של שותפו שלמה וחניש, שנקבע במחוזי על 6 שנות מאסר בפועל, נותר על כנו

בית המשפט העליון החמיר היום (ב') את עונשו של עודד גולד, שהורשע בקבלת כ-53 מיליון שקל במירמה ממרכז ההשקעות שבמשרד התמ"ת, והאריך את עונש המאסר שנגזר עליו מ-8 ל-9 וחצי שנות מאסר בפועל. עונשו של שותפו שלמה וחניש, שנקבע במחוזי על 6 שנות מאסר בפועל, נותר על כנו.

עם זאת, הנשיא אשר גרוניס והשופטים אסתר חיות וניל הנדל שינו את נוסחת ההרשעה, וקבעו כי במקום הרשעה ב-58 עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ועבירה אחת של קבלת דבר במירמה - יורשעו השניים ב-4 עבירות בלבד של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, לצד עבירה אחת ללא נסיבות מחמירות.

וחניש וגולד, לצד נאשמים נוספים, הורשעו בקבלת דבר במירמה, ובמקביל זוכו מעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות על חוק מע"מ.

הפרשה עסקה ב-4 פרויקטים שהם יזמו וקיבלו מעמד של מפעל מאושר. הם הגישו דוחות ביצוע מנופחים, הכוללים נתונים כוזבים על אודות השקעה במיזמים השונים, שהביאו לקבלה במירמה של סכומי-עתק, שאת חלקם שילשלו לכיסם, וחלק אחר הועבר לחשבונות בנק בשליטתם.

השינוי במתכונת ההרשעה נבע מכך ששופטי העליון קיבלו את טענותיהם של וחניש וגולד על כך שבמקום שורה ארוכה של סעיפי אישום, היה על בית המשפט להרשיעם ב"עבירה רבת-פריטים" אחת לגבי כל אחת מהפרשיות שבכתב האישום.

"בענייננו הורשעו הנאשמים במספר עבירות התואם את מספר דוחות הביצוע שהגישו", כתב גרוניס בפסק הדין, "ואולם דומה כי לא היה מקום להרשיע את המערערים בעבירת מירמה ביחס לכל דוח ודוח. ראוי לקבוע כי כל כתב אישור עבור מפעל מאושר, שהושג על-ידם במירמה, עולה כדי עבירה אחת, מרובת-פריטים, של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות".

אף שגרוניס מסכים כי להמרת הרשעה בסעיפים רבים להרשעה בעבירה אחת רבת-פריטים עשויה להיות השלכה לעניין העונש, במקרה זה העונש לא רק שלא הוקל, אלא אף הוחמר בעניינו של גולד.

לדברי גרוניס, "מהחומר עולה בבירור כי גולד היה הדמות הדומיננטית והמובילה מבין השניים, וכי הוא ריכז את מרבית הקשר מול מרכז ההשקעות. על אף מעורבותו של וחניש בהחלטות שנתקבלו בענייננו, מן הראוי לתת משקל משמעותי יותר לפער שהתקיים בין השניים ברמת הפעילות הפלילית ובחומרת מעשיהם.

"כמו כן, אנו סבורים כי יש לתת משקל משמעותי להיקפם העצום של מעשי המירמה כלפי רשויות המדינה, שהביאו לכך שהמערערים קיבלו מהמדינה, שלא כדין ותוך יצירת מצגי-שווא שקריים, עשרות מיליוני שקלים".

"מסר חשוב"

בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון, מסרו התובעים, עורכי הדין ליאת בן-ארי ונעם עוזיאל מפרקליטות מיסוי וכלכלה: "יש חשיבות ציבורית גבוהה מאוד בהחמרת הענישה ובקביעה הערכית מפי נשיא בית המשפט העליון כי יש להעלות את רף הענישה בעבירות מירמה נגד הקופה הציבורית.

"בית המשפט העליון קבע פה-אחד כי גם עונש בן 8 שנות מאסר בפועל, אשר נתפס כחמור, הוא קל מדי כשמדובר במירמה בהיקף עשרות מיליוני שקלים. העונש הוחמר ל-9.5 שנות מאסר, תוך שבית המשפט העליון מציין כי הוא 'לוקח בחשבון גם את נסיבותיהם האישיות של גולד ווחניש, את התמשכות ההליכים בפרשה, ובמיוחד את הכלל לפיו אין זו דרכה של ערכאת הערעור למצות את הדין עם הנאשמים. אלמלא שיקולים אלה היו עונשיהם של גולד ווחניש משמעותיים אף יותר'. זהו מסר חשוב מאין כמותו". (ע"פ 816/10).