מה אמר מנכ"ל טבע לאנליסטים של אופנהיימר?

"שילוב של תמחור חסר והרוח החדשה שמביא מנכ"ל החברה יוצרים להערכתנו הזדמנות השקעה מצוינת דווקא בעת בה העמימות היא עדיין גדולה"

כלכלני בית ההשקעות אופנהיימר השתתפו אתמול (א') במפגש מצומצם שקיימה חברת הנהלת טבע עם אנליסטים משוק ההון הישראלי. כידוע, הנהלת החברה צפויה לפרסם את עיקרי האסטרטגיה שלה בדצמבר הקרוב, ולכן השיחה לא כללה כניסה ופירוט של מדיניות, אלא נועדה להביא להכרות טובה יותר עם מנכ"ל החברה, ג'רמי לוין, ולנסות ולהבין את כיווני המחשבה והשינויים אותם הוא מוביל בחברת טבע. בפגישה נכחו גם מצד חברת טבע סמנכ"ל הכספים אייל דשא ותומר אמיתי.

באופנהיימר מציינים כי מנכ"ל טבע, ג'רמי לוין, התחיל את הפגישה בנסיון להסביר את כיווני המחשבה והפילוסופיה שעומדת למול עינו כאשר בחר להיות מנכ"ל טבע ובאופן בו הוא מתכוון לנהל את החברה. הרושם היה מעולה, כאשר מדובר באדם שמשלב כמה מאפיינים חשובים: מקצוענות טהורה. ניסיון רב בתחום הפארמה על רבדיה השונים. יכולת אנליטית גבוהה שתתרום רבות לגיבוש כיוונים חדשים של החברה. הכרת התהליכים הנדרשים כדי לפתור חלק ניכר מהבעיות מהן סובלת חברת טבע.

עם כניסתו לתפקיד הכריז לוין על פרויקט של בחינת עשרות פעילויות בהן ניתן לזהות בעיות וצורך בסקירה שלהן. כל אחד מהפרויקטים הללו מייצר פעילויות וכיוונים חדשים של מדיניות, כאשר חלקן כבר פורסם (ריכוז פעילות המחקר והפיתוח, הכפפת נושא ה-IR תחת המנכ"ל, הקמת מערך compliance), וחלקן הגדול יפורסם בחודשים הקרובים עם השלמת עבודה המטה הנדרשת ללמידתן. "הערכנו את הפתיחות של מנכ"ל טבע החדש לפיה לחברה יש בעיות רבות וכמעט כולן פתירות. הוא הוסיף ואמר כי אין לטאטא ולהחביא בעיות ומה שלא פתיר ייפתר באמצעות מכירה של אותה פעילות/מוצר, וכי יהיו לא מעט כאלו".

המפגש כלל הצגת בעיות מרכזיות שצפויות להשפיע על תוצאות טבע בשנים הקרובות, כאשר בין היתר הועלו החששות מפני פקיעת פטנטים של מוצרים חשובים של החברה (ובראשם הקופקסון) בשנת 2015, והחשש מפני השפעת פקיעות אלו על תוצאות החברה. הועלו טענות לגבי מדיניות הרכישות של החברה בעבר ובהווה, תוך טענה כי נעשו רכישות לא מושכלות ומנגד המנעות מרכישות נדרשות בימים אלו. לוין נמנע מלבקר את רכישות העבר באופן מפורש ואף זקף לזכותן הישגים, אולם בהחלט הביע הבנה כי קיימות בעיות שיש וניתן לפתור אותן בהקשר זה, וכי הוא לא יהסס להשתמש במיזוגים ורכישות מושכלות על מנת להוביל את טבע לדרך טובה יותר.

הקופקסון עוד יתרום בצורה משמעותית; עולם הגנריקה השתנה

כאמור, הפגישה לא כללה התייחסות פרטנית ומפורשת לתחומים, אולם עלו בה כמה פעמים התייחסות לתחום התרופות לטרשת הנפוצה. בין היתר ניתן היה להבין כי הקופקסון הוא מוצר מדהים שעוד יתרום בצורה משמעותית לחברה, מנכ"ל טבע הבהיר כי בהיבט של מוצרים ביולוגיים יש הבחנה ברורה של ה-FDA כיום בין טווח קצר וטווח ארוך. "להבנתנו, המשמעות היא כי גם תחרות גנרית למוצר אינה מובנת מאליה, ובכדי שתוכרז "תחרות גנרית" תדרש החברה לעבור עוד משוכות רבות".

לגבי מוצר הלקווינימוד הבהיר לוין כי אין מדובר במוצר "מבוזבז" וכי יש תת הערכה לגבי הפוטנציאל הגלום בו. באופן כללי הובהר כי למוצר יש מאפיינים טובים מאוד בהיבט הרעילות הנמוכה, הנגישות למוח והשפעות, שייתכן ובניסוי שונה (כפי שהחברה כבר קיבלה אישור מה-FDA לעשות) התוצאות יהיו שונות.

התפישה הנוכחית של הנהלת טבע היא כי עולם הגנריקה השתנה מהותית. לא מדובר עוד בעולם שהיה קיים מסוף שנות ה-70 ועד שנת 2008 שמבוסס בעיקרו על רווחיות מוצרי ה-PAR4. באופנהיימר מדגישים כי החברה עדיין בתחום כנכס אסטרטגי במובנים רבים ולאו דווקא טריוויאלים (כדוגמת נוכחות בשוק קשר עם הרשויות וכיוב'), אולם בהחלט מבינים כי תחת הנתונים החדשים יש לפעול לשימור וקידום התחום תוך ניצול המגמות המבניות בעולם המתפתח.

עולם הביולוגיה - גם כאן זכו האנליסטים לשמוע תאור עדכני ומעניין של תפישת עולמו. המאפיין את גישתו של ג'רמי לוין הוא ההבנה כי מדובר בתחום מבטיח, אך לא ברור לגבי אופן התפתחותו לאור סימני השאלה הרבים שקיימים לגבי תהליכי ואופן האישור של מוצרים "גנריים" ביולוגיים. על פי תפישת עולמו היכולות בתחום הן הכרחיות וחשובות, אבל כדי לקבל החלטות אסטרטגיות לגבי כיוון החברה נדרש פתרון של חלק גדול מסימני השאלה.

עוד מציינים באופנהיימר כי שיטות הניהול של מנכ"ל טבע החדש יכללו שינויים מהותיים והן כוללות גישות שונות רבות כדוגמת: ניהול פרויקטים מול חברות בהן טבע משתתפת במימון (מעתה תהיה הרבה יותר מעורבות והכוונה ביחס לעבר). דגש על ניהול המנגנון היצרני, כשהדבר כלל מינוי הנהלה חדשה ומקצועית שיודעת לנהל היקף יצרני שקיים בחברת טבע. שקיפות מוחלטת של התהליכים אותן עוברת החברה (כולל לגבי מוצרים רגישים כדוגמת הקופקסון). חיזוק ופיתוח של מעמדה הגלובאלי של החברה, תוך שימת דגש על מדינות מתפתחות ואזורים שלא היו במוקד בעבר (סין, הודו).

לא יהיו תחזיות לטווח ארוך

בהתייחסות למה יש לצפות מיום המשקיעים של החברה שיתקיים ב-11 לדצמבר אומרים באופנהיימר כי היום יכלול פירוט מלא של אסטרטגיית החברה, החלטות על צנרת המוצרים של החברה, פירוט התחזיות לשנת 2013, מהלכים אקטיביים עליהם יוחלט כתוצאה מעבודות המטה שמבוצעות ופגישה של המשקיעים עם חברי ההנהלה החדשים שמונו. לא יינתנו תחזיות לטווח זמן ארוך יותר.

לסיכום, באופנהיימר אומרים כי התחושה שעלתה מן הפגישה הייתה שחברת טבע מתמודדת עם בעיות לא מבוטלות ובראשן פגיעה עתידית הצפויה לפגוע בתוצאותיה הכספיות בשנים 2015 והלאה (תחרות אפשרית לקופקסון והשינוי המבני בשוק הגנרי). הבשורה הטובה היא כי המנכ"ל החדש מביא עימו מקצוענות, בקיאות, מתודולוגיית ניהול, הכרה בבעיות של החברה והפנמה כי נדרשת שקיפות ובניית אמון של המשקיעים שאבד כפי שמתבטא במחיר המנייה.

"אנו מעריכים כי הבסיס עליו בנויה חברת טבע הוא חזק ומכיל מרכיבים חשובים והכרחיים לפתרון הבעיות מהן סובלת החברה. יש לזכור כי מזה תקופה ארוכה מניית חברת טבע נסחרת במכפילים הנמוכים מכל תעשיית הפארמה ואף משקפים כבר את הבעיות מהן חושש השוק יחד עם אובדן אמון ועניין. לפיכך, שילוב של תמחור חסר והרוח החדשה שמביא מנכ"ל החברה יוצרים להערכתנו הזדמנות השקעה מצוינת דווקא בעת בה העמימות היא עדיין גדולה, מתוך הנחה כי אנו סומכים על הקפטן החדש של האוניה הגדולה ששמה טבע".