מכרז "המשתלה": מחיר מינימום של יותר ממיליון ש' לדירה

מדובר במחיר המשקף עליית מחירים של כ-65% ליח"ד, לעומת מכרז קודם במתחם שנסגר בשנת 2000

מינהל מקרקעי ישראל פרסם את מחיר המינימום למתחמים השונים בשכונת המשתלה בתל אביב. על פי מחיר המינימום, מדובר במחיר של למעלה ממיליון שקל לקרקע ליחידת דיור במגרשים השונים.

כך למשל, במגרש הגדול ביותר המאפשר בנייה של 112 יחידות דיור, עומד מחיר המינימום למכרז על 109.4 מיליון שקל. בתוספת הוצאות הפיתוח שעומדות על כ-14.2 מיליון שקל מדובר על מחיר של 1.103 מיליון שקל לקרקע ליחידת דיור. במגרש הקטן ביותר שעומד למכרז, המאפשר בנייה של 28 יחידות דיור, עומד מחיר המינימום על 25.5 מיליון שקל.

הוצאות הפיתוח במגרש זה עומדות על כ-3.68 מיליון שקל מה שמשקף מחיר של 1.04 מיליון שקל לקרקע ליחידת דיור. את מחיר המינימום הגבוה ביותר לקרקע ליחידת דיור ניתן למצוא דווקא בתחם המאפשר בנייה של 80 יחידות דיור - 1.15 מיליון שקל לדירה.

על פי מחיר המינימום, המשקף 50% מגובה השומה שנקבעה, מדובר הערכת שמאי לקרקע ליחידת דיור במתחם בגובה של למעלה מ-2 מיליון שקל. גורמים בענף הנדל"ן שמביעים עניין במכרז טוענים שמדובר במחיר מופקע. בתגובה לטענות אלו אומרים במינהל מקרקעי ישראל: "מדובר באזור מבוקש והמחירים נקבעים בהתאם לשמאות הממשלתית. המינהל משוכנע שהמכרזים יצליחו".

כזכור, המכרז המדובר פורסם כבר לפני כשבועיים ובמסגרתו תתאפשר בנייה של 452 יחידות דיור בשישה מתחמי משנה. אולם עד היום טרם פרסם המינהל את חוברת המכרז מה שגורם לחוסר וודאות בקרב מי שמתכנן להגיש הצעות, אן מדובר ביזמים או בקבוצות רכישה. לגבי העיכוב בפרסום החוברת נמסר ממינהל מקרקעי ישראל כי: "חוברת המכרז בדפוס והיא צפויה להתפרסם תוך ימים אחרים".

מחיר המינימום שנקבע כעת על ידי המינהל במכרז משקף עליית מחירים של כ-65% במחיר קרקע ליחידת דיור במתחם. מכרז שפורסם בשכונת המשתלה בשנת 2000 לבניית 65 יחידות דיור נסגר ברמות מחירים של כ-619 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח. בהשוואה לגובה השומה שנקבע, מדובר במחיר הגבוה בלמעלה מ-200%. כעת נותר רק להמתין להצעות שיתקבלו כאשר ייסגר המכרז בנובמבר כדי לקבוע עד כמה הערכת השמאי אכן תואמת את המחיר אותו הקבלנים יהיו מוכנים לשלם.