האוצר: זוגות צעירים ומשקיעים הסתערו על דירות ברבעון 2

נתוני האוצר מראים גם כן ששוק הנדל"ן מתחמם ■ סך העסקאות עלה ב-9%, רכישות דירות ע"י זוגות צעירים זינקו ב-19% ושוב נרשמה עלייה ברכישת דירות להשקעה

‎‎עוד אישוש לחגיגה בשוק הנדל"ן מגיע היום (ג') מאגף כלכלה והכנסות המדינה במשרד האוצר: ברבעון השני נרשם זינוק של 9% ברכישת דירות, בהשוואה לרבעון הקודם, ובמקביל עלו מחירי הדירות ב-2%. כך עולה מנתונים שפרסם הבוקר האוצר.

מהנתונים, המתיישבים עם הגאות האדירה בשוק המשכנתאות, עולה כי 24,458 דירות נרכשו בישראל ברבעון השני של 2012, זינוק של 12% מהרבעון המקביל אשתקד.

מחירה החציוני של דירה בישראל, על פי חישוב של כלל העסקאות למגורים בדירות חדשות ומיד שנייה, עמד ברבעון השני על 950 אלף שקל, 2% יותר מאשר ברבעון הראשון, כאמור. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מדובר בירידה של אחוז. כך עולה מנתונים שמסר משרד האוצר ל"גלובס".

‎‎הצעירים "מתנפלים", המשקיעים חוזרים

‎‎רכישת דירות על ידי ישראלים שזוהי דירתם הראשונה, זינקה ב-19% ברבעון השני, בהשוואה לרבעון השני אשתקד. ברבעון השני השנה רכש פלח שוק זה 10,200 דירות, וזהו הרבעון הראשון זה שנה ורבע, שבו נרשם גידול ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

גם פעילותם בשוק הנדל"ן של הרוכשים דירה שנייה, המכונים "משקיעים", התגברה: לראשונה מאז 2009, נרשמה עלייה רצופה של שני רבעונים ברכישת דירות להשקעה. ברבעון השני השנה נרכשו 5,500 דירות על ידי משקיעים, זינוק של 5.7% לעומת הרבעון הקודם ועלייה של כ-4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. המשקיעים ביצעו 23% מהעסקאות בשוק הנדל"ן למגורים, כך שמשקלם בשוק עדיין קרוב לרבע.

‏"לראשונה מאז 2009, נרשמה עלייה ברכישת דירות להשקעה במשך שני רבעונים רצופים", מזהירים באוצר, "ניתן להניח כי לחזרה של המשקיעים לשוק הנדל"ן בחודשים האחרונים תרמה הירידה בריבית הריאלית של בנק ישראל, זאת לאחר עלייה רצופה ברמתה החל ברבעון השלישי של 2009 ועד לרבעון האחרון של 2011".

‎‎המשקיע משתכר פי שניים מהממוצע

‎‎ומהו הפרופיל של המשקיע בנדל"ן? ובכן, מתברר שהוא משתכר פי שניים מהשכר הממוצע במשק. השכר הממוצע של מי שרכשו דירה להשקעה ברבעון השני עמד על 17,300 שקל לחודש, גבוה ב-4% משכר המשקיעים שרכשו ברבעון הקודם. "כאשר רמת הרכישות של המשקיעים עולה, במקביל נרשמת עלייה ברמות השכר של המשקיעים", מסבירים באוצר, "ולהפך. כאשר רכישות המשקיעים הגיעו לשפל של 4,700 דירות בלבד ברבעון האחרון של 2011, השכר הממוצע של המשקיעים באותו רבעון הגיע לרמתו הנמוכה ביותר".

מגמה נוספות העולה מדוח האוצר היא, שחל קיטון בשיעורם של "המשקיעים הכבדים", אלה שיש בבעלותם דירה למגורים ודירה להשקעה, ושכעת רוכשים דירה נוספת להשקעה. בששת החודשים החולפים, ירד שיעורם מ-17% ל-12%. באוצר מעריכים כי המגמה נובעת מ"החשש של אותם משקיעים 'להיתקע' עם כמה דירות להשקעה, כשבתחילת 2013 צפויה הייתה להיכנס לתוקף התקנה שלפיה מי שבבעלותו לפחות דירה נוספת אחת ייאלץ להמתין שמונה שנים בין מכירת דירה אחת לאחרת, במקום המתנה של ארבע שנים". ולכן, "ניתן לצפות לחזרתם של המשקיעים ה'כבדים' לשוק הנדל"ן, לאור העובדה שבאוגוסט הוחלט להחזיר את תקופת ההמתנה בין מכירה למכירה לארבע שנים".

‎‎מחיר דירה חדשה צנח ב-11%

‎‎עוד עולה מהסקירה, כי מחירי הדירות החדשות ירדו ברבעון השני בשיעור מתון של 0.8% בהשוואה לרבעון הקודם; בשנה החולפת, ירד מחירה החציוני של דירה חדשה ב-11%.

מחירה הממוצע של דירה בבעלות הדיירים עמד בסוף הרבעון השני על 1.12 מיליון שקל, ללא שינוי מהרבעון הראשון, וללא שינוי מהרבעון המקביל אשתקד. כך על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

‎‎שליש מהזרים ברחו

‎‎בין אם בשל הדיבורים על תקיפה באיראן, או בגלל המשבר הכלכלי באירופה, נראה שהזרים בורחים מהארץ. מנתוני האוצר עולה כי, משקל תושבי החוץ בסך העסקאות צנח בשליש בתשעת החודשים האחרונים, מ-4.8% ל-3.3%. בסך הכול, רכשו הזרים 809 דירות ברבעון השני, צניחה של 7% בהשוואה לרבעון הקודם.