כחלון הורה לחברות הסלולר להיערך לתרחיש חירום

משרד התקשורת מכין את המפעילים הסלולריים לתרחישי קיצון: דורש מהם לקבוע נוהל התאוששות מתקלות חמורות - שיאפשר ניתוק כל הלקוחות במקרה הצורך ■ המשרד מבהיר לחברות: אם צריך - תפילו את הרשת ותחזירו אותה בהדרגה

משרד התקשורת מכין את החברות הסלולריות לתרחישי קיצון: ל"גלובס" נודע כי החברות הסלולריות קיבלו הבוקר (ג') הוראה מהמשרד להכין נוהל התאוששות במצבי חירום. המטרה היא לקבוע נורמת התנהגות במקרה של תקלה או פגיעה ברשת, ויצירת דפוס פעולה שיאפשר לחברות הסלולריות מרחב פעולה, במידה ויחליטו שיש צורך בהשבתת הרשת כדי להתאושש בשעת עומס. הלקח הוא מהתקלה שאירעה לסלקום בדצמבר 2010.

מקורות בחברות הסלולריות מציינים כי הנוהל החדש מדבר על כך שבמקרה של תקלה מהותית (100 אלף מושבתים או 10% מהלקוחות, הנמוך מביניהם) יוכל המפעיל לשקול ניתוק של כל מנויים שלא נפגעו בתקלה באופן ישיר, כדי שניתן יהיה להתאושש בצורה הדרגתית. בצורה טכנית מדובר בניתוק אפשרי של מיליוני לקוחות.

התקלה בסלקום הראתה שלמפעיל סלולרי יש קושי להעלות את הרשת בעת תקלה, משום שהלקוחות ממשיכים כל העת לחייג שוב ושוב ואז מפילים את הרשת. ישנם פתרונות טכנולוגיים שמאפשרים להתמודד עם התופעה של ריבוי מנויים מתקשרים בבת אחת אך לא בכל רשת קיים פתרון כזה.

המטרה של הנוהל החדש שיזם המשרד היא להעניק למפעילים את הידיעה הברורה שהם יכולים להשבית את הרשת, כלומר לנתק לקוחות בשעת תקלה, במידה ויחליטו שהם צריכים לעשות כן, כדי שיוכלו לעלות את כל המנויים בצורה הדרגתית לאחר מכן. בתקלה בסלקום זה מה שאכן קרה בסיכומו של דבר.

המפעילים חויבו להציע למשרד נוהל התאוששות מתקלות בתוך 15 יום, וחלק מהמפעילים כבר הודיעו שהם רואים זאת בחיוב.

נזכיר כי במקביל עובד המשרד על פתרון לשעת חירום במסגרתו יחויבו המפעילים לגבות אחד את השני במקרה של נפילה של אחת הרשתות.