BDI על ענף צעצועים: המחירים ירדו - הרווח נשחק

3 השחקנים המובילים בענף הם טויס אר אס, כפר השעשועים והפיראט האדום, וסך ההכנסות המצרפי שלהם הסתכם אשתקד בכ-505 מיליון שקל

ענף הצעצועים והמשחקים, המונה כ-640 חנויות מתמחות, מהן 72% רשתות ו-28% חנויות פרטיות - סובל בשנים האחרונות ממגמה של שחיקה ברווחיות, ועם זאת הכנסותיו עלו בשנת 2011 בכ-4% לעומת 2010.

על-פי מחקר של BDI, אחד הגורמים העיקריים לשחיקה ברווחיות הוא ירידת מחירים על רקע התחרות הגוברת. אפקט זה בא לידי ביטוי בירידה של כ-5% במחירי מוצרי הענף בשנת 2011 לעומת 2010 וכן בירידה של כ-8% ברבעון הראשון של 2012 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

ב-BDI מציינים כי הירידה במחירים, לצד המבצעים הנערכים בחנויות, מעודדים לקוחות לרכוש צעצועים ומשחקים בהיקף רחב, ומכאן העלייה בהכנסות הענף.

התחרות בענף על לבו וכיסו של הצרכן מתעצמת עוד יותר לקראת החגים. על-פי BDI, ההכנסות המצרפיות של הענף בחגים (פורים, חגי תשרי, פסח וחנוכה) מהוות כ-50% מסך הכנסות הענף בשנה.

3 השחקנים המובילים בענף הם טויס אר אס, כפר השעשועים והפיראט האדום, וסך ההכנסות המצרפי שלהם הסתכם אשתקד בכ-505 מיליון שקל ומהווה כ-50% מהכנסות הענף.

ככלל, שיעור הרווח הגולמי בענף, על-פי BDI, מהווה כ-30%-35% מסך מחזור ההכנסות של החברות הפועלות בתחום. כמו כן, שיעור הרווח התפעולי בענף הצעצועים מהווה כ-20%-25% מסך מחזור ההכנסות של החברות הפועלות בענף.

נתון נוסף מלמד כי הכנסות הענף ממוצרים מיובאים היוו כ-92% מסך הכנסות הענף בשנת 2011 והסתכמו בכ-930 מיליון שקל, ואילו הכנסות הענף ממכירת מוצרים ממותגים היוו אשתקד כ-60% מסך הכנסות הענף והסתכמו בכ-605 מיליון שקל.

המכס בוטל

השחקנים בענף טוענים כי הביטול הכמעט גורף של המכס על יבוא צעצועים ומשחקים בינואר השנה הביא לירידת מחירים. אייל כרמי, מנכ"ל צעצועי אילנית, אומר כי "ביטול המכס תרם לירידה של כ-10% במחירים השנה לעומת אשתקד, תלוי במותג".

לדבריו, בגלל התחרות הגוברת נראה השנה לקראת חגי תשרי מבצעים אטרקטיביים יותר ומוצרים שנמכרים קרוב מאוד לעלות שלהם.

גם עינת יונגר-כרמלי, סמנכ"לית שיווק של רשת טויס אר אס, טוענת כי ביטול המכס הוביל מתחילת השנה לירידה של כ-10%-15% במחירי הצעצועים ביבוא ישיר של טויס אר אס. אך לא רק.

"המחירים ירדו", לדבריה, "גם בזכות הרחבת טווח המחירים ברשת כך שיתאימו לכל כיס והמעבר של טויס אר אס ליבוא מקביל של רוב המוצרים שהביא לירידה של כ-25% בממוצע. כך למשל, מונופול אלקטרוני, שעלה לפני כשנה וחצי 220 שקל, עולה היום בזכות היבוא המקביל 149 שקל".

לדברי שרון אגובל, מנכ"ל סקאל טויס, חטיבת הצעצועים של קבוצת סקאל, יבואנית המותגים פישר פרייס וברבי, "המחירים המומלצים לצרכן פחתו בשנה האחרונה בכ-34% בממוצע הודות לתמיכה (למשל בהוצאות פרסום ושיווק) שקיבלנו מ-Mattel, יצרנית המותגים שאנחנו מייבאים, ופחות בזכות ביטול המכס".

לדבריו, "המחירים שלנו פחתו גם בהשוואה לאירופה, וכיום יקרים מהם רק בכ-5%-10% לעומת כ-40% לפני כשנה וחצי. עדיין קיים פער לעומת אירופה, כי מישהו צריך לממן את העלויות הכרוכות בתקנים, בלוגיסטיקה ובמוסר תשלומים בעייתי בענף, והמישהו הזה הוא לצערי הצרכן הסופי".

עמרי דיאמנט, מנהל שיווק של יבואנית ויצרנית הצעצועים דיאמנט, טוען כי המחירים ירדו דווקא בזכות המחאה החברתית. "התייקרות הדולר ועלויות הייצור בסין קיזזו את ביטול המכס. המחאה החברתית היא שגרמה לקמעונאים ללחוץ על היבואנים חזק יותר להוריד מחירים. קמעונאים הבהירו לנו שאם לא נוריד מחירים, לא יקנו מאיתנו ויעשו יבוא מקביל. מאחר שזאת מלחמה על הבית, הורדנו מחירים, וזה הוביל בסופו של דבר לירידה של 5%-10% לצרכן".

יובל שיזף, מנהל שיווק ב"פופיק", יבואנית המותגים פג פרגו, ויטק ורייזור, מדבר על ירידה מתונה של כ-10% במחירי מוצרים שאינם מוגדרים להיט, אך שלא נרשמה ירידה על מוצרים פופולריים במיוחד. "מה שכן", הוא אומר, "השנה יש יותר מבצעים לעומת אשתקד בשל אווירת המיתון והתחרות המחריפה בענף. יש הרבה שחקנים וכל אחד רוצה את הקונים אצלו".

הרשתות טויס אר אס והפיראט האדום שייכות לקבוצת פישמן, המחזיקה בעיתון "גלובס".

יבואנית פליימוביל: המחירים בישראל מתקרבים לאלה שבחו"ל

ראובן גרף, מנכ"ל חברת משחקי "יצירה אורדע" ויבואן פליימוביל בישראל זה 13 שנה, מתייחס לפער החיובי שנוצר לזכות הצרכן בהיבט של מחירי הצעצועים הממותגים המיובאים ארצה שצמצמו את הפערים מהמחירים בחו"ל. אם לפני 3 שנים הפערים הגיעו לפי ארבעה ויותר, היום יש מותגים בינלאומיים שנמכרים במחירים שמתקרבים לאלה שבאירופה ובארה"ב.

לדבריו, "כיום אנחנו נמצאים כבר אחרי מאמצים קדחתניים בשיתוף עם הרשתות המובילות להוזלת מחירים, כשהמטרה הייתה ליישר קו מול המחירים באירופה. לשמחתי, אני יכול להגיד שאנחנו כבר שם. הופעל לחץ על היצרנים בחו"ל, לצד ירידה של מסים וצמצום מרווחים של כל הגורמים בשרשרת - והתוצאה על המדף היא שהמחירים היום זולים יותר".

הלחץ עליו מדבר גרף מוביל לא רק להוזלה אלא גם לפערים של עשרות אחוזים במחירים בערוצים השונים. בכתבה שפורסמה באחרונה ב"גלובס" בדקנו את מחירה של ערכת פליימוביל פיראטים שנמכרת בחנויות פרטיות באינטרנט ב-600 שקל ובסניפי טויס אר אס ב-400 שקל (ללא מבצעים). "באזורים תחרותיים המחיר הזה אפילו ירד", אומר גרף.

הסיבה לכך, כפי שמסביר גרף, אינה נובעת מיבוא מקביל. "המרווחים נמוכים, ולכן ליבואנים מקבילים אין אפשרות להרוויח במקרה של פליימוביל, ולכן אנחנו היבואן היחיד, למעט יבוא עצמי של מעט מוצרים באופן מקומי".

שוק הצעצועים
 שוק הצעצועים