משפ' לנדאו תידרש למכור אחזקותיה בדליה אנרגיות

רשות החשמל שוקלת לדרוש ממשפחת לנדאו להתחייב כי תמכור בעתיד את אחזקותיה במיזם תחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיות, בגלל אחזקותיה ברישיונות לוויתן

רשות החשמל שוקלת לדרוש ממשפחת לנדאו להתחייב כי תמכור בעתיד את אחזקותיה במיזם תחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיות, בגלל אחזקותיה ברישיונות לוויתן. הדרישה היא אחת מכמה דרישות שהרשות מתכוונת להציב ליזמי דליה כתנאי לאישור בקשתם לשינוי מבנה הבעלות בתחנה.

מליאת רשות החשמל צפויה לדון היום בבקשה שאישורה יאפשר לדליה אנרגיות להשלים את הסגירה הפיננסית להקמת התחנה, שתהיה התחנה הפרטית הגדולה במדינה לייצור חשמל. התחנה, בהספק של כ-870 מגה-ואט, צפויה להתחיל לפעול בצפית ב-2015 ובהקמתה יושקעו כ-4 מיליארד שקל.

היזמים ישעיהו (שייקה) ויגאל לנדאו היו בין מייסדי מיזם דליה אנרגיות ב-2006 יחד עם קבוצת בכירים לשעבר בחברת החשמל. משפחת לנדאו מחזיקה כיום במישרין בנתח של 21.65% בדליה אך לאחר השלמת הסגירה צפוי חלקה לרדת לכ-15%. במקביל שותפה משפחת לנדאו (עם משפחת רוטלוי) בשליטה בשותפות רציו, המחזיקה 15% מרישיונות לוויתן.

דליה כבר חתומה על הסכם רכישת גז עבור התחנה מתמר, אך לא מן הנמנע שתנהל בעתיד מו"מ גם עם מאגר לוויתן, שצפוי להתחיל באספקת גז למשק ב-2016. על רקע זה סבורים גורמים ברשות החשמל וברשות ההגבלים העסקיים כי האחזקות הצולבות של משפחת לנדאו יעניקו לה יתרון על פני מיזמי חשמל פרטי אחרים.

משפחת לנדאו סירבה להגיב אך לפי הערכות בשוק היא צפויה להתנגד להחלטה. גורמים בענף אמרו כי "קשה לצפות שלעוסקים בתחום החשמל הפרטי לא יהיו עיסוקים נוספים בתחום האנרגיה".

הדרישה לחייב את משפחת לנדאו למכור את אחזקותיה בדליה מצטרפת לדרישות נוספות שתציג רשות החשמל לדליה כתנאי לאישור מבנה הבעלות בחברה. בין היתר צפויה הרשות לדרוש מהפניקס השותפה במימון הפרויקט ובבעלות עליו לצמצם את אחזקותיה מ-12% ל-10% בגלל אחזקותיו של יצחק תשובה, בעל השליטה בהפניקס ובמאגרי תמר ולוויתן.

דליה מבקשת לאפשר לה לרשום כבעלים 6 גופים מוסדיים שירכשו מניות בכורה במיזם. במסגרת הנפקת מניות הבכורה תגייס דליה 400 מיליון שקל, כ-60% מההון העצמי שאותו היא מחויבת להציג כתנאי לקבלת הרישיון הקבוע לייצור חשמל. ההון העצמי מהווה כ-20% מהיקף המימון הכולל להקמת התחנה.